Aktuality
   

Príhovor prezidenta SR Ivan Gašparoviča na 25. sneme ZMOS, Bratislava 29. 5. 2014

Úvod | Aktuality | Prejavy a vystúpenia | Domáce prejavy prezidenta SR | Rok 2014 | Príhovor prezidenta SR Ivan Gašparoviča na 25. sneme ZMOS, Bratislava 29. 5. 2014

Vážený pán predseda Združenia miest a obcí Slovenska,
vážené delegátky a delegáti snemu,

ďakujem za pozvanie na 25. snem Združenia miest a obcí Slovenska. Moja zahraničná pracovná cesta mi nedovolila, aby som sa zúčastnil úvodného dňa vášho rokovania, ale nemohla mi zabrániť v tom, aby som sa s vami stretol. Som informovaný o problémoch, ktorých riešenie predstavuje podstatu vašej činnosti i agendy tohtoročného snemu.

Chcem Vám v úvode úprimne poďakovať za prácu, ktorú denne odvádzate v prospech našich občanov. Za 10 rokov v pozícii hlavy štátu som sa mnohokrát, bezmála týždeň čo týždeň presviedčal o tom, aká zodpovedná, náročná a komplexná je vaša práca. Miestna samospráva je vskutku správcom života každého mesta, každej obce. Vaše rozhodnutia ovplyvňujú všetky aspekty každodenného života vašich občanov. Aj preto boli pre mňa stretnutia s vami počas mojich ciest po Slovensku tak dôležité a inšpirujúce. Získaval som od vás a vašich občanov  nenahraditeľné a neskreslené informácie, ktoré mi pomáhali pri výkone mandátu prezidenta republiky.

Zároveň ste mi boli oporou pri rozhodovaní o zákonoch, ktoré sa priamo alebo sprostredkovane dotýkali miestnych samospráv. Ďakujem vám za to.

Váš snem je jubilejný - dvadsiaty piaty. A dvadsiaty piaty je aj rok našej novodobej histórie. Jej výraznou súčasťou je aj nový pohľad na štruktúru verejnej správy a miestnej samosprávy ako jej významnej súčasti.

Ambícia ľudí rozhodovať o veciach, ktoré sa bytostne dotýkajú ich každodenného života, bola pretavená do postupnej decentralizácie štátnej správy. Postup bol a je správny, jeho realizácia však nebola a nie je jednoznačná.

Pri realizácii akejkoľvek zásadnej spoločenskej zmeny sme sa nemohli vyhnúť názorovým stretom. Mohli sme ich riešiť dvomi základnými spôsobmi. Konfliktom alebo dialógom.

Pri retrospektíve prejdenej cesty kronikár zapíše, že tak ako sme kultivovane rozdelili náš spoločný štát, tak sme aj budovali základy našej vlastnej štátnosti a suverenity. Slovensko je, navyše, jedinou krajinou v regióne, ktorá sa vyhla masovému politickému i sociálnemu konfliktu. Bezpochyby veľkú zásluhu na tomto výsledku majú aj organizácie občianskej spoločnosti. Zásadový postoj prejavili naposledy pri prekonávaní svetovej finančnej a hospodárskej krízy, ktorá spomalila, ba na určitý čas zastavila naše rozvojové predstavy. Takýto postup zaujal aj ZMOS.

Moje uznanie vám patrí preto aj za  zodpovedný postoj, kedy sa ZMOS stal významným sociálnym partnerom a účastníkom sociálneho dialógu. Vaše združenie ukázalo zrelosť, rozhodnosť a štátnickú prezieravosť. Nesnažilo sa zneužiť situáciu vo svoj prospech, ale malo na zreteli záujmy celého Slovenska a jeho postavenia na medzinárodnej scéne. Miestna samospráva bola ochotná zobrať na seba značný diel z tých obmedzení a úsporných opatrení, ktoré boli nevyhnuté k tomu, aby sa Slovensko udržalo na nohách, aby sa neprepadlo do priepasti zadlženosti, odkiaľ je cesta von veľmi zdĺhavá a bolestivá.

Teraz, keď sa európska ekonomika zjavne uzdravuje a tá naša ešte vyššou mierou, jednoznačne podporujem vaše snahy, aby ste sa zbavili dobrovoľne prijatých obmedzení. Samozrejme, do takej rozumnej miery, ktorá nebude na škodu štátnemu rozpočtu, ale naštartuje miestne aktivity.

Dámy a páni,

absencia otvoreného sociálneho konfliktu ale neznamená, že tolerančný potenciál občanov je bezlimitný.

Voľby do orgánov VÚC naznačili, že neriešenie skutočných problémov a potrieb občanov  môže mať negatívny dopad nielen na sociálne postavenie občana, ale aj na spoločenský vývoj. Virtuálny svet, virtuálne problémy a odtrhnutosť od reálneho života plodia odpor a vzdor proti štandardným demokratickým inštitútom, narúšajú spoločenský dialóg a všeobecný prospech spoločnosti ako celku. Slovensko nie je odkázané na neštandardné a extrémistické riešenia. Spoločnosť očakáva od vás, ktorí ste v denno-dennom kontakte s občanom, že budete stáť v prvej línii ochrany demokracie.

Štát vám ale musí v tomto procese pomáhať. Doterajšie reformy verejnej správy patrili v histórii SR k najzložitejším, najťažším, ale aj najproblematickejším a v mnohých prípadoch realizovaným na hrane drahého experimentu.  Na vašom minuloročnom sneme som preto vyzval na novú reflexiu, ktorá posunie zastupiteľskú demokraciu ďalej, ešte bližšie k občanovi. Vychádzal som z poznania, že integrácia verejnej a najmä miestnej štátnej správy a samosprávy sa neosvedčila vo všetkých jej oblastiach.

Moje poznatky z kontaktu s občanmi naznačujú, že väčšina občanov SR sa nestotožnila s existujúcou architektúrou verejnej správy, ťažko sa v nej orientuje a považuje ju za komplikovanú.

Upozorňujem preto v takýchto prípadoch, aby sme reformy nerobili pre reformy, aby sme každý krok dôsledne premysleli a skôr než pristúpime k novému rozhodnutiu, detailne vyhodnotili tie predchádzajúce.

Uvítal som preto iniciatívu vlády SR na jej komplexnú reformu známu pod skratkou ESO s predpokladom, že po skončení reformy miestnej štátnej správy sa vláda bude zaoberať aj ďalšími otázkami, ktoré s výkonom verejnej správy súvisia. O to viac ma mrzí, že audit, ktorý mal do konca roku 2013 priniesť  analýzu súčasného stavu kompetencii podľa jednotlivých úrovní verejnej správy a nadväzne zosúladiť aj ich financovanie s rozsahom vykonávaných pôsobností mestami a obcami, sa ukázal ako zle nastavený  a neefektívne spracovaný.

Bolo by veľkou chybou nevyužiť potenciál a pripravenosť územných samospráv na vypracovaní a hľadaní rozumných kompromisov medzi vládou a samosprávou.

Myslím si, že nadišiel čas, aby sa ústredná zákonodarná a výkonná moc – nielen terajšia, ale aj budúca resp. budúce – začali vážne zaoberať aj takými závažnými a roky odkladanými otázkami, ako je prerozdelenie daní a dofinancovanie kompetencií. 

Je absolútne nezodpovedné myslieť si, že ak niektorá služba občanom stála štát určitú, nie malú sumu, po prenesení na miestnu alebo regionálnu samosprávu ju bude možné poskytovať za zlomok pôvodnej sumy. To potom nie je prenášanie kompetencií, ale zbavovanie sa zodpovednosti. Ústredná moc a samospráva si predsa nemajú konkurovať, ale nevyhnutne potrebujú úzko spolupracovať. Veď štát a obec, štát a región majú slúžiť tým istým občanom.

Samospráva si to evidentne uvedomuje, a preto má už od svojho vzniku napriek roky trvajúcim finančným problémom a s tým súvisiacim obmedzeným možnostiam väčšiu podporu, ako  vláda a parlament.

Vážení delegáti,

teší ma, že ZMOS napĺňa svoje poslanie, principiálne reprezentuje a obhajuje špecifické záujmy svojich členov.

Bolo vždy mojim záujmom podporiť všetky vaše návrhy, ktoré by vytvorili z miestnej samosprávy príklad  inštitútu priamej demokracie. Schopnosť spravovať si priamo svoje vlastné veci na najnižšej úrovni je nevyhnutným základom pre dobre spravovanú spoločnosť ako celku.

Budem aj naďalej so záujmom sledovať, ako budete využívať vaše silné spoločenské postavenie i ako budete presadzovať jasne vyprofilovaný program.

Počas našej vzájomnej spolupráce i veľmi intenzívneho kontaktu s občanmi som sa vždy presvedčil, že máte dostatok praktických skúseností a  viete primerane a odborne reagovať na spoločenské dianie, generovať spoločenské témy, o ktorých treba diskutovať a ponúkate silné odborné zázemie, čo sa prejavuje najmä v rámci legislatívneho procesu.

Prajem vám uznanie vašej práce občanmi a ďalšie úspechy vo vašej zodpovednej práci. Vám, ktorí sa budete uchádzať na jeseň o potvrdenie svojho mandátu, želám veľa úspechov.

Verím zároveň, že váš snem bude prínosom pre ďalší rozvoj samosprávy a pre stále lepší život všetkých našich občanov.

Prajem vám veľa osobných aj profesionálnych úspechov, pevné zdravie a entuziazmus.

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]