Aktuality
   

Prejav prezidenta SR Ivana Gašparoviča vo všeobecnej rozprave 60. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN, New York 17. 9. 2005

Úvod | Aktuality | Prejavy a vystúpenia | Prejavy prezidenta SR v zahraničí | Rok 2005 | Prejav prezidenta SR Ivana Gašparoviča vo všeobecnej rozprave 60. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN, New York 17. 9. 2005

Vážený pán predseda,
vážený pán generálny tajomník,
excelencie, dámy a páni,

Dovoľte mi na úvod , aby som Vám, vážený pán predseda, zablahoželal k zvoleniu na post predsedu 60. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN. Som presvedčený, že Vaše skúsenosti v multilaterálnej diplomacii a pozitívny prístup, budú zárukou úspešného výsledku nášho rozhodovania.
Čakajú nás náročné úlohy implementácie prijatých reformných rozhodnutí. Ubezpečujem Vás, že sa pri tom môžete plne spoľahnúť na podporu Slovenskej republiky.
Dovoľte mi, aby som zároveň využil príležitosť a vyjadril našu solidaritu americkým obyvateľom, postihnutým hurikánom Katrina, ktorí sa snažia vyrovnať so zúfalstvom spojeným so stratou domova a blízkych a úprimnú sústrasť ľudu Slovenskej republiky pozostalým obetí, ktorí prišli o život pri tejto prírodnej katastrofe.
Pán predseda,
zišli sme sa tu v tomto dôstojnom zbore preto, lebo výzvy pred ktorými ľudstvo stojí v oblasti globálneho rozvoja, bezpečnosti a ochrany ľudských práv, nás nútia hľadať spoločné riešenia vyžadujúce si jasné politické rozhodnutia. Vládne všeobecné presvedčenie, že OSN, v podobe v akej teraz funguje, nebude stačiť na úlohy kladené na ňu v 21. storočí. Je potrebné prijať nevyhnutné zmeny tak, aby mohla ďalej efektívne plniť svoju funkciu v súlade s rastúcimi nárokmi a očakávaniami medzinárodného spoločenstva.
Generálny tajomník nám predložil svoj plán, ktorý obsahoval balík odvážnych reformných krokov, ako má medzinárodné spoločenstvo súčasným problémom čeliť a ako zmodernizovať OSN. Slovensko ho od jeho zverejnenia považovalo za veľmi dobrý základ pre naše rozhodovanie. Stotožňujeme sa s výzvou, že pokrok v riešení najzávažnejších globálnych problémov dosiahneme len ak budeme riešiť otázky rozvoja, bezpečnosti a ľudských práv súčasne. Osobitne sme uvítali pozdvihnutie ľudských práv na úroveň rozvoja a bezpečnosti a s tým súvisiace návrhy na posilnenie medzinárodného systému ochrany ľudských práv.
Reforma OSN nie je len vecou samotnej organizácie, ale je predovšetkým v rukách vlád štátov, ktoré musia nájsť konsenzus v kľúčových otázkach. Dosiahnuť dohodu, ktorá by zahŕňala záujmy celého sveta nie je ľahké. Tohtoročný Summit OSN a jeho Záverečný dokument nám nastavili zrkadlo.
Ukázali, akú mieru vízie, múdrosti a odvahy sme boli v tomto smere schopní a ochotní preukázať, aby sme v záujme globálneho rozvoja zreformovali systém multilaterálnej spolupráce. Nie každému sa páči čo v tomto zrkadle vidí, no taká už je multilaterálna diplomacia. Je jej slabou i silnou stránkou zároveň, že je výsledkom kompromisu, umením možného. Chcel by som obrátiť svoj pohľad dopredu a konštatovať, že Záverečný dokument obsahuje posolstvá a zámery, za ktoré je hodné sa vo Valnom zhromaždení pobiť. Pokúsme sa z neho zrealizovať najviac čo sa dá.
Pán predseda,
napriek značnému pokroku v boji proti chudobe a hladomoru hlavne v Ázii, všetky správy upozorňujú na obzvlášť alarmujúce neakceptovateľné zaostávanie v mnohých častiach Afriky. Slovensko na Summit prišlo s vedomím, že v prvom rade je potrebné urýchliť pokrok v plnení Miléniových rozvojových cieľov. Myslím, že v tejto oblasti poskytuje Záverečný dokument solídnu bázu pre prácu do budúcna.
Slovenská republika nie je ľahostajná k tomuto problému. Za všetko hovorí skutočnosť, že objem vynakladaných prostriedkov na zahraničnú pomoc zo štátneho rozpočtu sa od roku 2000 zvýšil štvornásobne. Naviac, svojím vstupom do Európskej únie v máji 2004 sa Slovensko stalo súčasťou spoločného európskeho systému poskytovania rozvojovej pomoci. Ako nový člen Únie sa Slovenská republika zaviazala vyvinúť maximálne úsilie zvýšiť svoju oficiálnu rozvojovú pomoc do roku 2010 na 0,17 % HDP a do roku 2015 na 0,33% HDP.
Slovensko priamo financuje a implementuje viac ako 70 projektov v chudobných krajinách Európy, Ázii a Afriky. Vytvára sa tak priestor na priame odovzdávanie unikátnych slovenských skúseností z transformácie spoločnosti rozvojovým krajinám. Zároveň so zvýšením objemu pomoci Slovensko podporuje ďalšiu reformu obchodných vzťahov, ako aj znižovanie dlhov chudobných krajín. Dovoľujem si zdôrazniť, že Slovensko prijalo tento rok razantné opatrenia na odpustenie dlhu najviac zadlženým chudobným krajinám v objeme niekoľkých stoviek miliónov dolárov. Pre ekonomiku štátu ako Slovensko sú to nemalé čiastky. Slovenská republika víta snahu liberalizácie obchodu ako nástroja na zvyšovanie ekonomického rastu a rozvoja. Podporujeme preto výzvu pre urýchlené ukončenie rokovacieho kola Svetovej obchodnej organizácie z Doha.
Je na tomto mieste potrebné uviesť, že jednou z najzávažnejších globálnych hrozieb je šírenie terorizmu. Je dobré, že Záverečný dokument jasne odsudzuje tento novodobý mor, ktorý ohrozuje obyvateľov bohatých i chudobných krajín rovnako. Slovenská republika sa jednoznačne stavia proti všetkému násiliu, prejavom slepého fanatizmu a nenávisti. Dokazujeme to aj tým, že som počas Summitu osobne podpísal Medzinárodný dohovor o potláčaní činov jadrového terorizmu, ktorý je najnovším protiteroristickým medzinárodným zmluvným dokumentom. Slovensko je zmluvnou stranou všetkých 12 medzinárodných protiteroristických dohovorov OSN. Dôrazne podporuje komplexnú stratégiu boja proti terorizmu, ktorú prezentoval generálny tajomník Kofi Annan na konferencii v Madride v marci 2005. Musím uviesť, že Slovensko od Summitu očakávalo jasnú definíciu terorizmu, ktorá je dôležitou podmienkou prijatia komplexného dohovoru proti terorizmu.
Napriek nedosiahnutiu tohto želaného cieľa, je však nevyhnutné, aby sme zdvojnásobili naše úsilie na príprave tohto dohovoru tak, aby mohol byť prijatý ešte počas 60. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN. Záverečný dokument je pre toto úsilie dobrou platformou.
Šírenie zbraní hromadného ničenia naďalej predstavuje najvážnejšiu hrozbu pre globálnu bezpečnosť. Je preto škoda, že Záverečný dokument nechal v tejto oblasti viacej otázok ako odpovedí. Slovensko ako člen Rady guvernérov Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu uznáva právo na mierové využívanie jadrovej energie bez akejkoľvek možnosti zneužiť jadrovú technológiu na výrobu zbraní. V súčinnosti s tým považujeme za kľúčové posilnenie inšpekčnej právomoci Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu a účinnejšiu kontrolu nad prvkami jadrového palivového cyklu, ktoré zahŕňajú obohacovanie uránu a spracovanie plutónia, ako prevencie šírenia jadrových zbraní.
Takéto obmedzenia však zároveň musia zohľadňovať právo na uspokojovanie energetických potrieb krajín, ktoré si plnia svoje zmluvné záväzky v plnom rozsahu.
Slovenská republika podporila návrh na vytvorenie Rady pre ľudské práva ako stáleho hlavného orgánu OSN a víta mandát daný summitom na jej zriadenie. Uvítame urýchlenú a pragmatickú diskusiu o modalitách jej fungovania. Rada by si mala zachovať všetky pozitívne a konštruktívne črty súčasnej Komisie pre ľudské práva.
Členovia Rady pre ľudské práva by mali byť volení dvojtretinovou väčšinou VZ OSN. Slovenská republika podporuje menej početné členstvo, aby bola Rada schopná pružne riešiť vznikajúce problémy.
Slovensko podporilo návrh, aby bola Rada volená na základe regionálneho princípu ako i z krajín, ktoré preukázateľne plnia svoje záväzky v oblasti ochrany ľudských práv.
Slovenská republika tiež podporuje užšie prepojenie Úradu vysokého komisára OSN pre ľudské práva s Radou pre ľudské práva a Bezpečnostnou radou OSN. V tejto súvislosti vítame záver summitu, z ktorého vyplýva posilnenie Úradu Vysokého komisára pre ľudské práva. Privítali sme tiež, že zásada „zodpovednosť chrániť“ dostala v záverečnom dokumente po prvý raz svoju širšiu definíciu. Slovensko podporuje jej ďalšie rozpracovanie.
Myslíme si, že po skúsenostiach v Kambodži, Rwande, Sudáne alebo Srebrenici sa pomaly dostávame do štádia, keď preberáme priamejšiu zodpovednosť za riešenie situácií, za ktorých prichádza ku genocídam a vojnovým zločinom. V súlade so zásadou zvrchovanosti nesú zodpovednosť za vlastné obyvateľstvo suverénne krajiny a ich vlády. Medzinárodné spoločenstvo však musí, v prípade, že daná vláda nedokáže takúto zodpovednosť uniesť, podniknúť nevyhnutné kroky použitím všetkých dostupných nutných prostriedkov na odvrátenie veľkej humanitárnej katastrofy.
Slovensko energicky podporilo návrh na vytvorenie Komisie na budovanie mieru. Skúsenosti nám hovoria, že nesmieme predčasne opustiť krajinu, v ktorej sa skončil konflikt, a obrátiť sa k celej situácii chrbtom. Zlých príkladov v tomto smere máme v nedávnej minulosti niekoľko. Musíme posilniť naše úsilie na urýchlené vytvorenie efektívnej Komisie na budovanie mieru a Záverečný dokument k tomu ponúka jasné parametre aj termíny uvedenia do života.
Pán predseda,
ako som v úvode uviedol je nevyhnutné prispôsobiť OSN realite našej modernej doby. V tejto súvislosti je nevyhnutná ďalšia revitalizácia Valného zhromaždenia a funkčná reforma Hospodárskej a sociálnej rady, ktorá zaistí jej schopnosť efektívne napĺňať rozvojovú agendu OSN.
Pokiaľ ide reorganizáciu Sekretariátu podporujeme zvýšenie flexibility a posilnenie autority generálneho tajomníka v jeho riadiacej funkcii ako hlavy organizácie, aby bol schopný napĺňať súčasné potreby organizácie. K tomu musí byť bezpodmienečne vybavený aj potrebnými zdrojmi. Zároveň musí byť posilnená nezávislosť a právomoci vnútorných kontrolných orgánov, aby sa zabezpečila väčšia transparentnosť a zodpovednosť v organizácii.
Samozrejme všetky reformy musia mať zabezpečené dostatočné finančné krytie, aby úsilie, ktoré sme vynaložili na dosiahnutie konsenzu o nich, nebolo márnym snažením.

Jedna z reforiem, ktorú Slovensko dlhodobo podporuje je reforma Bezpečnostnej rady OSN. V tejto otázke sa nám dlhodobo nedarí nájsť rovnováhu. Potrebujeme demokratickejšiu a reprezentatívnejšiu Bezpečnostnú radu, ktorá by lepšie odzrkadľovala novú geopolitickú realitu.
Bezpečnostná rada OSN by sa mala rozšíriť v oboch kategóriách členstva o krajiny, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu na svetovej scéne a v rámci OSN. Je dôležité, aby rozšírená Rada ostala vo svojom rozhodovaní aj naďalej efektívna.
Pán predseda,
jedným z našich úmyslov je aktívne podporovať transformačný proces v Iraku s cieľom vytvorenia bezpečného, stabilného, jednotného, prosperujúceho a demokratického štátu v súlade s prijatými rezolúciami Bezpečnostnej rady OSN.
Konkrétnym prínosom Slovenskej republiky je odpustenie časti irackého dlhu vo výške 1,13 mil. USD, čo bolo deklarované počas medzinárodnej konferencie o Iraku 22. júna 2005 v Bruseli. Veríme, že iracký ľud podporí v októbrovom referende novú ústavu a následne budú zorganizované demokratické parlamentné voľby.
Zahranično-politickou prioritou mojej krajiny je stabilizácia krajín Západného Balkánu. Slovensko podporuje doterajšiu činnosť OSN v regióne svojou dlhodobou účasťou v mierových a stabilizačných misiách na Balkáne. Za najzávažnejšiu otázku pri stabilizácii Západného Balkánu považujeme vyriešenie budúceho štatútu Kosova, ktoré stále zostáva možným zdrojom nestability v regióne. Odsudzujeme všetky prejavy násilia a netolerancie v provincii. Sme presvedčení, že väčšina obyvateľov Kosova si želá mier, demokraciu a rozvoj.
Oceňujeme aktivity osobitného vyslanca generálneho tajomníka OSN v Kosove, Kaia Eideho.
Pán predseda,
Slovensko je schváleným kandidátom Východoeurópskej regionálnej skupiny na miesto nestáleho člena Bezpečnostnej rady OSN vo voľbách, ktoré sa budú konať počas tohtoročného zasadnutia Valného zhromaždenia.
Slovensko ešte nikdy nebolo členom Bezpečnostnej rady OSN, i keď sa aktívne zúčastňovalo na mierotvornom úsilí OSN prostredníctvom svojej účasti v mierových operáciách OSN v Európe, Ázii, Afrike a na Blízkom východe. V prípade zvolenia na tento dôležitý post vstúpi SR do Bezpečnostnej rady v dynamickom čase charakterizovanom meniacim sa globálnym prostredím a hľadaním nového bezpečnostného konsenzu. Nové bezpečnostné hrozby sú rastúcimi výzvami pre schopnosť medzinárodného systému uchovávať medzinárodný mier a bezpečnosť.
Uvedený vývoj bude preto výzvou aj pre nás ako člena Bezpečnostnej rady OSN, osobitne v oblasti pripravenosti prevziať na seba zvýšený záväzok a zodpovednosť za stabilitu a bezpečnosť vo svete. Chcem Vás ubezpečiť, vážené dámy a páni, že Slovenská republika je pripravená zhostiť sa tejto významnej úlohy so cťou a zodpovednosťou.
Ďakujem Vám za Vašu pozornosť.
Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]