|
|
Domáce prejavy - 25. 9. 2003
Úvodná stránka > Aktuality a prehlady > Prejavy a vystúpenia > Domáce prejavy prezidenta SR
Vystúpenie prezidenta SR Rudolfa Schustera na slávnostnom otvorení akademického roka na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, 25. 9. 2003
Vážený pán minister, vážení páni poslanci, vážený pán predseda Vyššieho územného celku, vážený pán prednosta krajského úradu, vážený pán rektor, vážení pedagógovia, milí študenti,
dovoľte mi srdečne vás pozdraviť pri príležitosti slávnostného otvorenia nového akademického roka na univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Rád by som vám hneď na úvod zaželal, aby to bol rok úspešný, v ktorom sa veľa naučíte a splníte všetko, čo ste si predsavzali. Chcel by som tiež využiť túto príležitosť, aby som to isté zaželal aj ostatným vysokoškolákom na celom Slovensku, pre ktorých sa v týchto dňoch začína bežný študentský život, na ktorý si my starší často a s istou dávkou nostalgie spomíname.
O univerzitnom vzdelávaní sa u nás v posledných rokoch veľmi veľa hovorí najmä v súvislosti s reformou vysokých škôl a diskutuje sa i o spoplatnení štúdia, ktoré bolo odložené na budúci rok. Menej však vnímam diskusie o celkovej filozofii vysokoškolského štúdia u nás, ktoré musí byť pripravené reflektovať novú situáciu našej krajiny po vstupe do Európskej únie. V tejto súvislosti by som chcel zdôrazniť, že práve premyslené kroky v tejto oblasti by mali patriť medzi kľúčové body našej prípravy na členstvo v EÚ, mali by byť akousi odpaľovacou rampou k budúcej prosperite, ale i k tomu, aby naši študenti boli - v úvodzovkách - plnohodnotným tovarom na celoeurópskom trhu práce. Odpoveď na otázku: Prečo naše vysoké školstvo zápasí s mnohými ťažkými problémami ešte aj dnes - viac ako desať rokov po vzniku samostatnej Slovenskej republiky? vidím v tom, že sme doteraz nedokázali prijať dlhodobú koncepciu nášho hospodárstva - víziu rozvoja na 10 až 15 rokov, čo nám neumožnilo jasne stanoviť priority. Nevieme teda zodpovedne odhadnúť, ktoré odbory a formy štúdia majú u nás perspektívy z dlhodobého hľadiska a je ich potrebné rozširovať, a naopak, ktoré by sme mali utlmovať. Ak neexistuje vízia, akoby sme nemali stanovený smer cesty, preto sa pričasto vzďaľujeme od hlavnej trasy a zbytočne sa zdržiavame. Jedno je isté: aby sme uspeli, musíme vzdelaniu venovať omnoho viac legislatívnej starostlivosti, ale aj financií ako doteraz. Kým v krajinách EÚ vydávajú na školstvo v priemere 6 % HDP a v ostatných krajinách V 4 od 4 do 5,5 % u nás je to iba 3, 5 %, pričom na vysoké školy ide iba 0, 8 % HDP. Je to priepastný rozdiel, ktorý je potrebné čo najskôr vyrovnať. Práve v školstve by sme sa mali usilovať dobiehať úniu omnoho rýchlejšie ako v iných oblastiach. V krajinách, kde pochopili, že základ prosperity je kvalitné školstvo, za niekoľko rokov zaznamenali prudký hospodársky rast, a to by malo byť pre nás dostatočnou motiváciou. Vážim si tiež, keď samotná univerzita dokáže priložiť ruku k dielu a jej vedenie má aj manažérske schopnosti. Takto sa dajú získať zdroje napríklad z rozličných grantov. Myslím si, že financie by mohli do škôl priniesť aj vedecké, výskumné, ale i podnikateľské aktivity. V zahraničí je napríklad bežné, že si niektoré firmy objednajú na univerzite konkrétne výskumné úlohy, ktoré sú pre nich lacnejšie ako u renomovaných vedeckých pracovísk. Veď aj na našich vysokých školách je dostatok špičkových vedeckých pracovníkov a do týchto činností sa môžu zapojiť i študenti, čo je pre nich veľkým prínosom. Nezriedka sa stáva, že úspešné firmy si za svojich zamestnancov vyberajú tých študentov, ktorí sa im už osvedčili a s ktorými už spolupracovali. Veda a vysoká škola - to je spojenie, ktoré patrí spolu a navzájom sa dopĺňa. Vysoká škola bez vedeckej činnosti je ako rastlina bez vody, neprosperuje a vysychá. Preto aj v tomto smere je potrebné vykonať kroky, ktoré by plnohodnotne začlenili vedu na našich univerzitách do celoeurópskeho priestoru. Inak budeme dlhodobo zaostávať za univerzitami v zahraničí. A bola by to veľká chyba, keby sme našim vysokým školám, ich vedeckým pracovníkom a študentom v tejto oblasti zúžili možnosti. Mohli by sme si povzdychnúť: prosperujúce školstvo je u nás hudba budúcnosti! Nemyslím si však, že vzdychanie nám pomôže. Mali by sme žiť v tom, že stereotypné a zastaralé metódy nás zväzujú ako železná košeľa a je potrebné odhodiť ich čo najrýchlejšie. Ľahšie je vyberať peniaze od študentov pri každej možnej príležitosti, často i na hrane zákona, ako zmeniť to, v čom sme už vychodili hlboké koľaje. Neberte to ako výčitku. Som presvedčený, že na vašej univerzite premýšľate najmä o tom ako zlepšiť atraktívnosť a kvalitu štúdia. Hovorím to skôr globálne, teda že je potrebné zmeniť i myslenie kompetentných politikov, aby k vysokým školám pristupovali ako k nášmu národnému pokladu, aby im vytvárali podmienky pre efektívne fungovanie. Krátko sa ešte zmienim o pripravovanom spoplatnení vysokoškolského štúdia v budúcom akademickom roku. Budem neustále vyzývať vládu a poslancov, aby dbali na dostupnosť štúdia pre všetky vrstvy obyvateľstva, aby mohli študovať aj deti nemajetných rodičov. Ak teda hovoríme o spoplatňovaní, mali by sme rovnako intenzívne hovoriť aj o sociálnych štipendiách, študentských pôžičkách ale aj o dopadoch na rodiny, ktoré sú dnes v strednom príjmovom pásme a ich deti nemajú nárok na sociálne štipendium. Po zaplatení školného na jedno či dve deti sa ich príjem môže znížiť aj o niekoľko desiatok tisíc korún ročne. Aké to bude mať dopady nielen na tieto rodiny, ale aj na naše hospodárstvo, nemusím hovoriť. Aby som však nehovoril len o problémoch, na Univerzite Konštantína Filozofa máte aj dôvod na radosť. Dnes sa bude otvárať nový internát, ktorý vznikol prebudovaním bývalého hotela. O tejto myšlienke som bol vedením školy informovaný už dávnejšie a rád som ju podporil konkrétnymi krokmi. Teším sa spolu s vami, aj keď viem, že kapacita nového internátu nebude stále dostatočná. Verím však, že jeho otvorenie je prvou lastovičkou a že po nej budú nasledovať aj ďalšie, pretože vedenie školy má veľký záujem na skvalitňovaní podmienok pre študentov. Začiatok akademického školského roka je vhodný aj na osobné zamyslenie, ktoré nás môže každého z vás inšpirovať ku konkrétnym činom. Verím, vážení pedagógovia a milí študenti, že aj pre vás bude motiváciou, ako dosiahnuť čo najlepšie výsledky či už v štúdiu, alebo v celkovej úrovni školy. Želám Vám k tomu veľa zdravia, húževnatosti a síl do ďalšej práce a tiež mnoho úspechov v štúdiu, práci i v súkromnom živote.
|
|