Prezident SR - Foto archív Prezident SR podpisoval zákony

Prezident SR podpisoval zákony

Prezident Slovenskej republiky podľa čl. 102 ods. 1 písm. f) Ústavy Slovenskej republiky 2013 podpísal tieto zákony:


1. Zákon z 26. júna 2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,

2. zákon z 25. júna 2013, ktorým sa mení zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
V súvislosti s podpísaním tohto zákona k jeho článku II pripomíname, že obce sú naďalej účastníkmi územného konania a stavebného konania (§ 34 ods. 1 a § 59 ods. 1 písm. b) stavebného zákona), na ktorých požiadavky obvodný úrad v sídle kraja ako stavebný úrad prihliadne v súvislosti s výstavbou diaľnice, rýchlostnej cesty alebo stavby, ktorá je významnou investíciou.


Prezident Slovenskej republiky vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 26. júna 2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.


Dôvody vrátenia zákona na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republiky


I


Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 26. júna 2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „schválený zákon”).

Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon neprijala ako celok.

I

Podľa čl. I prvého bodu § 51 ods. 10 schváleného zákona držiteľ starého vozidla, ktorý na účely jeho vyradenia z evidencie vozidiel podľa osobitného predpisu (ktorým je zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) nevie preukázať, ako naložil so starým vozidlom, ktoré podľa jeho tvrdenia už neexistuje, je oprávnený po zaplatení príspevku do Environmentálneho fondu podľa § 54 ods. 7, požiadať obvodný úrad životného prostredia o vydanie potvrdenia o neexistencii starého vozidla.
Podľa čl. I prvého bodu § 51 ods. 11 schváleného zákona obvodný úrad životného prostredia v prípadoch podľa odseku 10 vydá žiadateľovi potvrdenie o neexistencii starého vozidla pre účel jeho vyradenia z evidencie vozidiel.
Podľa čl. I druhého bodu § 54 ods. 7 schváleného zákona držiteľ starého vozidla, ktorý žiada o vydanie potvrdenia o neexistencii starého vozidla pre účel jeho vyradenia z evidencie vozidiel podľa § 51 ods. 10, je povinný zaplatiť príspevok do Environmentálneho fondu v sume
a) 150 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla do 10 rokov od podania žiadosti,
b) 100 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla od 10 rokov do 20 rokov od podania žiadosti,
c) 50 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla viac ako 20 rokov od podania žiadosti.
V nadväznosti na doplnenie zákona č. 223/2001 Z. z . o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v čl. I schváleného zákona sa v čl. II schváleného zákona novelizuje § 120 ods. 2 časť vety pred bodkočiarkou zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého vlastník vozidla alebo držiteľ vozidla je pri vyradení vozidla z evidencie povinný vyplniť príslušné tlačivo, odovzdať osvedčenie o evidencii vozidla, tabuľku s evidenčným číslom, a ak ide o staré vozidlo, predložiť aj potvrdenie o prevzatí starého vozidla na spracovanie, potvrdenie o neexistencii starého vozidla vydaného obvodným úradom životného prostredia na účel jeho vyradenia z evidencie vozidiel alebo potvrdenie obvodného úradu životného prostredia, že vozidlo bolo zničené.
Podľa všeobecnej časti dôvodovej správy k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslava Bašku a Róberta Puciho (tlač. 490) „uvedený návrh rieši možnosť odhlásenia vozidla z evidencie pre majiteľa vozidla na základe podaného vysvetlenia a čestného prehlásenia pre Obvodný úrad životného prostredia, že vozidlo fyzicky neexistuje“.
Schválený zákon teda rieši od 1. januára 2005 v poradí tretíkrát problematiku vyradenia vozidla vrátane starého vozidla z evidencie vozidiel osobitným spôsobom (v roku 2011 na základe uplatnenia môjho práva veta k čl. I šesťdesiatemu piatemu bodu § 143c ods. 2 zákona z 8. júla 2011, ktorým sa novelizoval zákon č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, zmena tohto ustanovenia nebola pri opätovnom prerokovaní schválená). Od 1. januára 2005 boli vozidlá vyradené z evidencie, ak držiteľ motorového vozidla do 31. decembra 2004 nepožiadal o vydanie osvedčenia o evidencii vozidla a tabuľky s evidenčným číslom. Podľa § 143 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov rovnako orgán Policajného zboru vyradil staré vozidlo z evidencie vozidiel, ak vlastník vozidla alebo držiteľ vozidla najneskôr do 31. októbra 2009 predložil čestné vyhlásenie o tom, že takéto vozidlo už fyzicky neexistuje.
S opätovným vyraďovaním starých vozidiel z evidencie vozidiel na základe schváleného zákona nemôžem súhlasiť. Ide o plošné riešenie, riešenie bez ustanovenia kritérií na nakladanie (likvidáciu) so starým vozidlom a na vyradenie starého vozidla z evidencie vozidiel a riešenie bez časového obmedzenia Jediným kritériom je, že držiteľ starého vozidla nevie preukázať, ako naložil so starým vozidlom, ktoré podľa jeho tvrdenia už neexistuje. Jediným kritériom je teda subjektívne hľadisko. Bez akýchkoľvek objektívnych zákonných kritérií sa ukladá obvodnému úradu životného prostredia podľa čl. I prvého bodu § 51 ods. 11 schváleného zákona vydať žiadateľovi potvrdenie o neexistencii starého vozidla na účel jeho vyradenia z evidencie vozidiel. Tým sa umožňuje fiktívne vykazovanie neexistencie starého vozidla a jeho vyradenie z evidencie vozidiel. Schválený zákon predstavuje riziko uprednostnenia iných hľadísk pred ekologický riešením autorizovaného spracovania starých vozidiel; je teda rizikom pre ďalšie neúmerné zaťažovanie životného prostredia. Do zákona č. 223/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov sa vlastne schváleným zákonom trvale zavádza dvojkoľajnosť pri riešení nakladania so starým vozidlom, ktoré je odpadom.

Okrem toho pri aplikácii schváleného zákona je aj riziko, že v skutočnosti staré vozidlo vyradené z evidencie vozidiel na základe schváleného zákona sa bude aj naďalej používať bez technických, emisných a ďalších kontrol, prípadne sa demontuje na neautorizovaných šrotoviskách (zberných miestach).
Schválený zákon neupravuje ani vzťah k nesplneniu povinností ustanovených v § 51 zákona č. 223/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov a ani k zodpovednosti za ich nesplnenie resp. porušenie.
Podľa § 51 ods. 1 zákona č. 223/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, ak sa u držiteľa starého vozidla nachádza staré vozidlo, ktoré je odpadom, tento držiteľ je povinný bezodkladne zabezpečiť odovzdanie kompletného starého vozidla osobe vykonávajúcej zber starých vozidiel podľa § 52a alebo spracovateľovi starých vozidiel.
Podľa § 51 ods. 2 zákona č. 223/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, ak držiteľ starého vozidla nepreviedol toto vozidlo na iného na účely jeho využitia ako motorového vozidla je povinný predložiť spolu so žiadosťou o vyradenie starého vozidla z evidencie vozidiel podľa osobitných predpisov okresnému dopravnému inšpektorátu potvrdenie o prevzatí starého vozidla vystavené spracovateľom tohto starého vozidla alebo osobou oprávnenou na spracovanie starých vozidiel v inom členskom štáte Európskej únie.
Podľa § 51 ods. 3 zákona č. 223/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, držiteľ starého vozidla je do splnenia povinnosti podľa odseku 1 povinný
a) zabezpečiť na vlastné náklady odstránenie takého vozidla z miesta, na ktorom poškodzuje alebo ohrozuje životné prostredie, alebo narušuje estetický vzhľad obce či osobitne chránenej časti prírody a krajiny,
b) umiestniť a uchovávať staré vozidlo tak, aby nepoškodzovalo alebo neohrozovalo životné prostredie, aby sa zachoval estetický vzhľad obce alebo osobitne chránenej časti prírody a krajiny a aby sa zabránilo odcudzeniu starého vozidla alebo jeho častí.
V tejto súvislosti treba uviesť, že podľa § 80 ods. 1 písm. k) zákona č. 223/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov sa priestupku dopustí ten, kto, ak je držiteľom starého vozidla, nesplní povinnosť podľa § 51. Za tento priestupok môže obvodný úrad životného prostredia uložiť pokutu do 663,87 eura. Z tohto vyplýva aj skutočnosť, že príspevok do Environmentálneho fondu v najvyššej sume podľa čl. I druhého bodu § 54 ods. 7 písm. a) schváleného zákona (150eur) je nízky v porovnaní so sumou pokuty uloženej za nesplnenie povinnosti podľa § 51.
Na riziká spojené so zjednodušením vyraďovania starých vozidiel z evidencie vozidiel dlhodobo upozorňuje aj Združenie miest a obcí Slovenska. Zdôrazňuje pritom najmä verejný záujem na priaznivom životnom prostredí.


III

V nadväznosti na pripomienky uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon neprijala ako celok.

Ak Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon schváli, navrhujem schváliť túto zmenu:

Čl. III znie:
„Čl. III

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2014.“.