Aktuality
   

Príhovor prezidenta SR na slávnostnom zhromaždení pri príležitosti 20. výročia vzniku Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, Bratislava 4. 4. 2013

Úvod | Aktuality | Prejavy a vystúpenia | Domáce prejavy prezidenta SR | Rok 2013 | Príhovor prezidenta SR na slávnostnom zhromaždení pri príležitosti 20. výročia vzniku Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, Bratislava 4. 4. 2013

Vážený pán predseda Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky,
vážený pán zástupca generálneho tajomníka Medzinárodnej organizácie najvyšších
kontrolných inštitúcií,
vážení predstavitelia zahraničných kontrolných inštitúcií,
dámy a páni,

ďakujem Vám za pozvanie na túto slávnosť a všetkých Vás, a osobitne vedenie a zamestnancov Najvyššieho kontrolného úradu SR pozdravujem pri príležitosti dvadsiateho výročia jeho konštituovania.

Najvyšší kontrolný úrad, aj napriek skutočnosti, že nie je považovaný za osobitný  pilier štátnej moci, spadá do sústavy orgánov, ktorých vznik súvisel s kreovaním samostatného štátu, ktorého 20. výročie si po celý tento rok tiež pripomíname. Má nezastupiteľné miesto medzi najvyššími štátnymi orgánmi a vrchovatou mierou tak prispieva už 20 rokov k ekonomickej konsolidácii štátu a jeho stabilite primárne v oblasti hospodárenia s jeho finančnými prostriedkami a majetkom.

Nepochybujem o tom, že na seminári, ktorý rámcuje oslavy vzniku Najvyššieho kontrolného úradu SR, ste podrobne a odborne zhodnotili úlohy a kompetencie najvyšších národných i medzinárodných kontrolných inštitúcií v meniacich sa sociálno-ekonomických podmienkach, v ktorých sa nachádza nielen Slovenská republika. Dovoľte mi preto pripomenúť skôr politický a právny aspekt kreovania Najvyššieho kontrolného úradu SR. 

Postavenie, pôsobnosť a právomoc štátnej kontroly na Slovensku z historického hľadiska vždy záviseli od politických a ekonomických podmienok spoločnosti, štátoprávneho usporiadania i od funkcií jednotlivých štátnych a politických orgánov. Koncepcia vytvorenia najvyššieho kontrolného orgánu Slovenskej republiky po zásadných spoločenských zmenách v roku 1989 a následne po kreovaní samostatného štátu vychádzala zo zásady, že jeho zriadením sa nemá vytvoriť samostatný – štvrtý – prvok štátnej moci – kontrolnej moci, ale len nezávislá kontrolná činnosť republiky v oblasti hospodárenia s jej finančnými prostriedkami, majetkom, právami a pohľadávkami. Tomuto prístupu zodpovedá aj začlenenie ustanovení upravujúcich zriadenie Najvyššieho kontrolného úradu, rozsah jeho právomocí, spôsob kreovania i vzťah k Národnej rade SR v systematike Ústavy SR. To však ani v najmenšom neznižuje význam jeho postavenia. Práve naopak. Ústava SR spolu so zákonom NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade pridávajú tejto inštitúcií podstatné a kľúčové prvky jej existencie a pôsobnosti, a tými sú predovšetkým jej nezávislosť, nestrannosť a transparentnosť, pričom základným imperatívom jej pôsobnosti je viazanosť na zákon.

Od svojho vzniku v roku 1993 Najvyšší kontrolný úrad  Slovenskej republiky prešiel viacerými zmenami. Pri zachovaní základného cieľa, ktorý som pred chvíľou naznačil, sa v kontexte spoločenského vývoja postupne menili najmä jeho stratégia, čiastočne aj kompetencie, nástroje a v neposlednom rade aj jej organizačná štruktúra. Tak ako mnoho ďalších najvyšších kontrolných inštitúcií, aj Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky musel reagovať na niektoré závažné problémy ostatného obdobia. Išlo najmä o dobudovanie kapacít súvisiacich s kontrolou využívania finančných prostriedkov z fondov EÚ po vstupe Slovenska do tejto medzinárodnej organizácie; o prebratie zodpovednosti za kontrolu samospráv a v neposlednom rade o reakciu na dôsledky globálnej finančnej krízy na prípravu štátneho rozpočtu a vo všeobecnosti na verejné financie na Slovensku.

Pripájam sa k hodnoteniam, podľa ktorých Najvyšší kontrolný úrad SR dosiahol počas svojej relatívne krátkej histórie postavenie renomovanej inštitúcie v národnom, ale aj medzinárodnom kontexte. Mimoriadne oceňujem skutočnosť, že v snahe netrpieť internou slepotou, ako to v jednom rozhovore nazval pán predseda Jasovský, sa Najvyšší kontrolný úrad SR sám podrobuje pravidelnej externej medzinárodnej examinácii svojej činnosti. Zo záverov kontrolného tímu z ostatného odborného posúdenia z roku 2011 sa s radosťou dozvedáme, že Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky reagoval účinne na budúce výzvy, že zvýšil kvalitu a odbornosť svojej činnosti, zvýšil vplyv svojej práce formou lepšieho sprístupnenia výsledkov kontrolnej činnosti a zlepšil infraštruktúru svojej organizácie na podporu hlavného cieľa, ktorým je zvýšenie vlastnej výkonnosti. Teší ma zároveň skutočnosť, že táto ambícia bola dobre vyjadrená v Koncepcii rozvoja Najvyššieho kontrolného úradu SR. Priaznivo sa k jeho pôsobnosti vyjadruje aj Národná rada  SR a jej výbory a Združenie miest a obcí Slovenska vyjadrilo uznanie spôsobu a výsledkom kontrolnej činnosti v oblasti územnej samosprávy.

Dámy a páni,

November 1989 nebol iba výzvou na nové usporiadanie spoločenských vzťahov vtedajšieho federatívneho štátu a neskôr samostatnej Slovenskej republiky. Neznamenal iba príležitosť na deklarovanie základných občianskych a politických práv, ale aj  možnosť na ich spravodlivé  a zákonné využívanie.

Zásadná zmena predovšetkým v oblasti ekonomických vzťahov, sprevádzaná totálnou zmenou vlastníckych práv, otvorila, žiaľ, priestor aj na ich zneužívanie. Stret verejného a osobného záujmu, aj keď akokoľvek nie je iba slovenskou špecialitou, je poznamenaný veľmi často motiváciou zištnej povahy a snahy o zneužitie prostriedkov daňových poplatníkov, zverených do správy vymedzenému okruhu inštitúcií a osôb. Korupcii, lebo tak nazývame takúto snahu a činnosť, sa všeobecne darí všade tam, kde chýba dostatočná prehľadnosť a kontrola. Najvyšší kontrolný úrad SR nie je síce sankčným úradom, jeho úlohou nie je trestať, ale dať manažmentu, nadriadeným inštitúciám a občanovi nezávislú informáciu ako verejné inštitúcie nakladajú s finančnými prostriedkami. Plní preto aj dôležitú výchovnú a vzdelávaciu funkciu - pretaviť možno niekedy chladné ekonomické údaje do roviny morálneho a etického imperatívu života v štáte, ktorého úlohou je o.i. chrániť svojich občanov pred negatívnymi javmi, akými sú aj zneužívanie právomocí a nemorálne obohacovanie sa na úkor iných.

Aj výsledky kontrol Najvyššieho kontrolného úradu SR v takmer všetkých oblastiach nakladania s majetkom a finančnými prostriedkami štátu, ale aj samosprávy naznačujú, že najmä v synergickej efektívnosti všetkých kontrolných mechanizmov v SR nachádzame isté rezervy. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky by sa mohol preto stať najmä svojou skúsenosťou, nezávislosťou a odbornosťou základným pilierom vo vertikálnej kontrole nakladania s verejnými prostriedkami, na zneužívanie ktorých verejnosť oprávnene a veľmi citlivo reaguje a s existenciou či potieraním ktorých oprávnene spája opodstatnenosť a funkčnosť štátu.

Vážený pán predseda, dovoľte mi pri tejto príležitosti ešte raz vyzdvihnúť dôležitú charakteristiku Vami riadenej inštitúcie akou je nezávislosť Najvyššieho kontrolného úradu SR. A to nielen vo vyjadrení jej postavenia ako nezávislej právnickej osoby. Oceňujem skutočnosť, že Najvyšší kontrolný úrad SR si pod Vašim vedením chráni túto svoju vlastnosť a plní svoje úlohy nezávisle od prípadných tlakov štátnych orgánov a iných orgánov verejnej moci. Napĺňa tak jeden zo základných postulátov fungovania všetkých národných i medzinárodných kontrolných inštitúcií, osobitne v európskom priestore, ktorého sme aktívnym účastníkom. Nezávislosť sa všeobecne v takýchto prípadoch snúbi primárne s odbornosťou a základnou ľudskou slušnosťou. Želal by som si, aby Najvyšší kontrolný úrad vždy viedli a pracovali v ňom ľudia považovaní za rešpektované osobnosti, profesionáli s manažérskymi skúsenosťami bez vnútorných záväzkov, ochotní a schopní odolávať mocenskému tlaku, pre ktorých je základným imperatívom zákon. Želal by som si zároveň, aby sme do tak špecifickej činnosti, akou je kontrola, nevnášali princípy, ktoré nemajú oporu v zákone, nie sú súčasťou našej tradície ani krehkej historickej skúsenosti a aby sme sa pri dohode o tom, kto má riadiť kontrolnú činnosť a kto ju má vykonávať riadili nielen overenou ľudovou múdrosťou Dôveruj, ale preveruj, ale aj elementárnou potrebou spravodlivého a zákonného posudzovania každej činnosti, ktorú prinášame v prospech celku.

Prajem Vám, vážený pán predseda, vážené zamestnankyne a zamestnanci Najvyššieho kontrolného úradu SR vo Vašej ďalšej činnosti veľa zdravia, rozvahy a pevnosti presvedčenia, ktorým budete aj naďalej držať ochrannú ruku nad realizáciou kontrolnej činnosti.

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]