Úvod | Aktuality | Prezident v médiách | Prezident v médiách | Rok 2005 | Rozhovor prezidenta SR Ivana Gašparoviča pre denník Hospodárske noviny, 26. 9. 2005
1.) Spôsoby, ktoré fungujú na úrovni ste označili za nešťastné. Čo ste urobili z pozície hlavy štátu, aby sa zmenilo, keďže nezávislí zohrávajú v Národnej rade dôležitú úlohu už dva roky?
- Pri nástupe do funkcie prezidenta SR, som dal jasne najavo, že mienim vytvoriť korektné vzťahy medzi najvyššími ústavnými činiteľmi. Moje pravidelné rokovania či už na úrovni troch najvyšších predstaviteľov, alebo rokovania či už s jednotlivými ministrami, alebo predstaviteľmi výborov NR SR toto predsavzatie doteraz reálne napĺňali. - Zároveň som však dal najavo, že nemám záujem vstupovať do zápasov na politickej scéne. Odchody poslancov, stabilita politických strán plne patria do kompetencie vedení jednotlivých politických strán. Malo by byť v záujme politikov, aby realizovali takú politiku, ktorá drží strany programovo a hodnotovo pohromade a nie naopak. Takže v tejto sfére nie je mojou úlohou priamo zasahovať, aj keď svoje názory som už vyjadril. Apeloval som však, aby sa na Slovensku vytvorila vláda, ktorá sa bude opierať o stabilnú a transparentnú väčšinu.
2.) Koalícia získala formálnu väčšinu. Pokiaľ však nebude NR SR uznášaniaschopná, naznačujete, že jedným z najreálnejších východísk budú predčasné voľby. Čo môžu podľa Vás vyriešiť z hľadiska stabilizácie politickej scény?
- Už aj v samotnej koalícii sa nanovo otvorila táto otázka. Netransparentné dohody s jednotlivými poslancami o podpore koalície už prekážajú aj samotným členom koalície. Myslím KDH a SMK. Takýto stav má demoralizujúci vplyv na občana, prehlbuje sa jeho nedôvera k politike a politikom vôbec. Na druhej strane v istom slova zmysle poškodzuje aj imidž krajiny. Iné krajiny sú schopné svoje krízy vyriešiť štandardnými prostriedkami a je to v silách aj Slovenska. Som presvedčený, že predčasné voľby sú jedným z takýchto štandardných riešení. Prinajmenšom z nich vzíde koalícia, ktorá sa bude opierať o jasné a čitateľné dohody. Už to je prvé významné plus pre ďalší politický život krajiny. - Viackrát som zdôraznil, že politici nesú pri budovaní štátu aj zodpovednosť za to ako sú schopní riešiť krízy. Uvedené riešenia môžu byť potom pokojne aplikované aj v budúcnosti. V prípade súčasného riešenia, ktoré je dnes v Národnej rade, som presvedčený, že rozhodnutie občanov, s ktorým poslali do parlamentu poslancov ako vykonávateľov svojej vôle, sa nezhoduje s týmito princípmi.
3.) Dnešná situácia sa až tak nelíši od roku 2002, keď nová koalícia disponovala v Národnej rade 78 poslancami. Nemyslíte si, že by po tomto týždni dokázala ďalej efektívne fungovať?
- Dnešná situácia sa odlišuje od tej z roku 2002 v podstatnom momente. Vtedy sa vládna koalícia opierala o 78 poslancov, ktorí tvorili vládnu koalíciu a všetci boli členovia vládnych strán. Aj v tomto čase, kedy parlament začal rokovať, sa koalícia opiera o tesnú väčšinu. Ale časť týchto poslancov napĺňa koaličnú väčšinu, dá sa povedať iba „ad hoc“ a nie programovo. Chcem opäť upozorniť, že aj KDH aj SMK má s takouto podporou problémy a preto otvárajú otázku predčasných volieb. Myslím si, že Slovensku, slovenskej politickej kultúre takéto riešenie viac škodí a u občanov prehlbuje skepsu a nedôveru. Apatický občan rezignujúci na politický život v krajine je veľké riziko pre zdravý vývoj a raz sa to môže vypomstiť. I tým čo dnes možno sa takýmto scenárom kalkulujú.
4.) V kuloároch sa hovorilo, že minister Kukan sa dočasne vráti do Národnej rady, aby z postu svojho náhradníka vytlačil Jozefa Hurbana, ktorý hlasoval z opozíciou. Umožnili by ste takéto riešenie?
- Neviem o tom, ale ak niekto tak rozmýšľa, zabúda na ústavné postavenie prezidenta. Dovolím si však upozorniť, že v ostatnom období dosiahla slovenská zahraničná politika viacero úspechov a je akceptovaná aj v najvýznamnejších madzinárodných organizáciách. A najmä dnes, keď sa uchádzame o členstvo v Bezpečnostnej rade OSN sa mi zdá neprijateľné takýmto spôsobom odvolávať ministra zahraničných vecí a spochybňovať tak celý rezort. Post ministra zahraničných vecí patrí aj z hľadiska protokolu a významu medzi tie najdôležitejšie. Obrazne by sa dalo povedať, že ide o zbytočný gól do vlastnej siete na medzinárodnom poli. Aj to len potvrdzuje moje slová, že ďaleko prijateľnejšie než akékoľvek riešenia takéhoto druhu, sú predčasné voľby.
5.) Politická scéna je v absolútnom chaose. To sú Vaše slová. Kto je za tento chaos zodpovedný v prvom rade?
- Každá vládna koalícia, ktorá nastupuje po voľbách si musí uvedomiť, čo sú jej priority a akým štýlom chce vládnuť. Každý člen tejto koalície, od premiéra počnúc a posledným poslancom končiac, si musí byť vedomý, že akékoľvek kroky smerujúce k oslabeniu tesnej väčšiny, sa musia prejaviť. A súčasná vládna koalícia platí za chyby, ktoré urobila v minulosti a ktoré robí aj dnes. Mám na mysli rozpory medzi stranami vládnej koalície pri plnení vládneho programu. Pravidlom vo voľbách býva zväčša to, že občania svojím hlasom rozhodnú o tom, kto nesie najväčšiu zodpovednosť za vzniknutú situáciu. A na základe toho trocha rozumiem aj premiérovi, prečo sa snaží dovládnuť za každú cenu.
6.) Vymenovanie kandidáta na ministra hospodárstva Jirka Malchárka sa odkladá. Je to tým, že čakáte jasné vysvetlenie ďalších krokov od premiéra, alebo v tom zohráva úlohu aj poznanie, že medzi vašimi výhradami k Fratniškovi Tóthovi a Jirkovi Malchárkovi nie je až taký rozdiel? Narážame na odbornosť obidvoch kanidátov?
- V súvislosti s odvolávaním a vymenovávaním som už uviedol, že dodržujem Ústavu SR. Čo sa týka kompetentnosti Jirka Malchárka k tomu by som sa nerád vyjadroval. Ako prezident nemám čo hodnotiť jeho odborné vedomosti. Je to vôľa premiéra a tým aj jeho zodpovednosť. A ja jej musím vyhovieť. Zároveň však musím podotknúť, že som v médiách zaregistroval vyjadrenie ministra financií Ivana Mikloša, ktorý v súvislosti s kompetentnosťou nominanta uviedol, že ide predovšetkým o politickú nomináciu. Myslím, že ide o dosť vážne vyjadrenie.
7.) Pavol Rusko musel opustiť kreslo ministra kvôli podozreniam, že spájal funkciu verejného činiteľa s podnikateľskými aktivitami. Pokiaľ by ste sa sa pozreli na doterajšie kauzy, spájané s vládnym kabinetom, našli by ste aj iných kandidátov na odchod z vládneho kabinetu?
- Nie je mojou ambíciou robiť sudcu nad politikou vládnej koalície. Beriem ju takú aká je. Bude na občanoch a voličoch ako zhodnotia jej správanie aj vo vzťahu ku kauzám, o ktorých informovali médiá.
8.) Na jednej strane oceňujete medzinárodnú pozíciu Slovenska, na strane druhej netajíte pochybnosti z vnútropolitického diania. Nedostal sa domáci vývoj už do takého štádia, že môže ohroziť naše postavenie na scéne diplomacie?
- Zahraničnopolitický kredit sa dá ľahko stratiť. Mrzelo by ma však, ak by riešenia, ktoré sa momentálne ponúkajú na stabilizáciu vládnej koalície svedčili o tom, že nie sme schopný riešiť veci jasne a transparentne. Obávam sa, aby sme svojou vlastnou nerozvážnosťou a niekedy aj straníckou zaslepenosťou nestratili súčasný pozitívny imidž na medzinárodnom poli. Zahraničnopolitický kredit sa nevytvára ľahko a všetci zodpovední činitelia by sme mali všetko robiť skôr na jeho upevňovaní ako oslabovaní. Preto hľadajme riešenia, ktoré ponúkajú viac odpovedí, než otáznikov. Nielen pre občanov doma, ale aj partnerov v zahraničí.
9.) V prieskumoch verejnej mienky dominuje SMER- SD s takmer 20- percentným náskokom pred ostatnými stranami. Ste pripravený poveriť Róberta Fica po ďalších voľbách zostavovaním nového kabinetu. V minulosti, totiž ani víťazstvo vo voľbách neznamenalo automaticky šancu vládu zostaviť, respektíve mohol by znamenať nástup takéhoto kabinetu zlepšenie ekonomickej a sociálnej situácie?
- O všetkom rozhodnú občania. O tom aký charakter bude mať vláda po budúcich voľbách rozhodnú voliči a ja budem ich rozhodnutie z hľadiska poverenia rešpektovať. |