Aktuality
   

Rok 2004

Úvod | Aktuality | Archív správ tlačového oddelenia | Rok 2004

Prezident SR podpisoval zákony

13. október 2004

Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič dnes prijal predstaviteľov Jednoty dôchodcov Slovenska, na čele s jej predsedom Kamilom Vajnorským. Informovali ho o komplikovanej sociálnej situácii dôchodcov, ktorí sú v odkázanosti na život z dôchodkových príjmov veľkou, sociálne zraniteľnou skupinou. Tá navyše citeľne dopláca na prebiehajúce sociálne a ekonomické reformy. Prezident SR vníma ťaživú sociálnu situáciu dôchodcov a je rozhodnutý oslovovať relevantné, najmä politické subjekty k solidarite s dôchodcami a staršími občanmi Slovenskej republiky.

Prezident SR podpisoval zákony

Prezident Slovenskej republiky podľa čl. 102 ods. 1 písm. f) podpísal tieto zákony:

1. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 136/2000 Z. z. o hnojivách,
2. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. a o zmene a doplnení ďalších zákonov,
3. Zákon o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
4. Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Zároveň prezident Slovenskej republiky vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky tieto zákony:

1. Zákon o navrátení vlastníctva k niektorému nehnuteľnému majetku cirkvám a náboženským spoločnostiam,
2. Zákon o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
3. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Odôvodnenia k zákonom vráteným prezidentom SR I. Gašparovičom

Zákona o Enviromentálnom fonde:

Zákon neustanovuje druh podpory /úver alebo dotácia/ na odstraňovanie následkov havárie a mimoriadneho zhoršenia vôd ohrozujúcej alebo poškodzujúcej životné prostredie. Túto podporu možno poskytnúť jedine orgánom štátnej správy odpadového hospodárstva a Slovenskej inšpekcii životného prostredia. V zákone však absentuje, akou formou možno podporu poskytnúť, či vo forme úveru alebo dotácie.
V zákone sa používajú aj pojmy, ktoré už náš právny poriadok nepozná, konkrétne ide o pojem „služobného tajomstva“. Tento pojem treba nahradiť pojmom „utajovaná skutočnosť“.
Závažným dôvodom na vrátenie zákona bol rozpor, že na štátneho zamestnanca Ministerstva životného prostredia SR, ktorý vykonáva činnosti, ktoré sú spojené s programami MŽP SR , a ktoré prejdú na Enviromentálny fond sa vzťahuje zákon o výkone prác vo verejnom záujme. Na akéhokoľvek štátneho zamestnanca sa môže vzťahovať iba zákon o štátnej službe. Tento zákon je v rozpore so zákonom o výkone prác vo verejnom záujme a zákonom o štátnej službe.
Veľmi vážnym dôvodom sú aj ustanovenia, ktoré novelizujú zákon o ochrane ozónovej vrstvy zeme, kde sa vlastne novelizujú tie ustanovenia, ktoré boli ostatnou novelou vypustené zo zákona.

Zákon o navrátení vlastníctva k niektorému nehnuteľnému majetku cirkvám a náboženským spoločnostiam:

Vlastníctvo k nehnuteľnostiam by podľa zákona malo prejsť tak na reformovanú kresťanskú cirkev na Slovensku ako aj na evanjelickú cirkev augsburského vyznania na Slovensku. Nerobí sa rozdiel, ktoré nehnuteľnosti, ktorému právnemu subjektu budú patriť. Sú tu teda dva subjekty pre tie isté nehnuteľnosti.
Závažným dôvodom je, že v prílohe, kde sa osobitne ustanovuje prechod vlastníctva na reformovanú kresťanskú cirkev a na evanjelickú cirkev sú nehnuteľnosti, ktoré vlastne nezodpovedajú tomu ustanoveniu zákona, podľa ktorého sa navracia právo k nehnuteľným veciam. Sú to napr. pozemky poľnohospodárskeho pôdneho fondu, lesného fondu alebo hospodárske budovy. V prílohe ide o kostoly, cintoríny a iné stavby, ktoré nemožno považovať za poľnohospodársku pôdu, lesnú pôdu alebo hospodársku budovu.
V zákone sa hovorí, že vlastníctvo k niektorým pozemkom nemožno navrátiť. Ide napr. o taký pozemok, kde po prevode do vlastníctva štátu bol zriadený cintorín. V prílohe je aj taký cintorín, kde nemožno jednoznačne povedať, či bol alebo nebol zriadený po prevode do vlastníctva štátu. Aj tu teda vzniká rozpor.
Vážnym argumentom je, že v zákone je len jedno jediné ustanovenie, ktoré sa dotýka samotného uplatnenia nároku povinnej osoby voči oprávnenej osobe. Konkrétne sa hovorí, že ak oprávnená osoba uplatnila svoj nárok voči povinnej osobe na súde, podľa doterajšieho reštitučného zákona, ale nárok neuplatnila na súde v lehote podľa tohto zákona, tak v tom prípade táto oprávnená osoba môže uplatniť nároky na súde v lehote dvanásť mesiacov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
Zároveň absentuje lehota do ktorej v iných prípadoch môže oprávnená osoba uplatniť svoje právo, kde ho môže uplatniť a nie je tam ani stanovené, čo sa s tým právom stane, pokiaľ ho v zákonom ustanovenej lehote neuplatní, či toto právo zaniká tak ako v ostatných prípadoch reštitučných zákonov.

Zákon o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov:

Prezident SR namieta článok 1, kde sa navrhuje zriadiť Radu hospodárskeho partnerstva a sociálneho partnerstva ako poradného orgánu vlády SR a navrhuje sa zrušiť tzv. zákon o tripartite. V tomto kontexte platil zákon o tripartite a keďže sa sociálny dialóg často neviedol v súlade s týmto zákonom, prezident SR preto v nadväznosti na významný Dohovor Medzinárodnej organizácie práce o trojstranných konzultáciách na podporu uplatňovania medzinárodných pracovných noriem ktorým je Slovenská republika viazaná, má pochybnosti o tom, či konzultácie medzi zástupcami vlády, zamestnávateľmi a zamestnancami budú účinne vedené, ako to požaduje tento Dohovor Medzinárodnej organizácie práce.
Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]