Úvod | Aktuality | Prezident v médiách | Prezident v médiách | Rok 2005 | Prezident nevie, či má ešte Dzurinda silu vládnuť, denník PRAVDA, 9. 9. 2005
Prezident Ivan Gašparovič hovorí, že všetko, čo by odstránilo súčasné politické napätie, musí dostať prednosť. Aj predčasné voľby. Riešenie, ktoré dnes ponúka Dzurindova koalícia spolu s poslancami okolo Ľubomíra Lintnera, má podľa prezidenta slabiny.
* Nemáte chuť vymenovať Jirka Malchárka za ministra hospodárstva? O to nejde, problém je oveľa väčší a vyplýva zo situácie, ktorá dnes na Slovensku je. Je nejasná v koalícii aj opozícii. Rozhodnutie dá rokovanie parlamentu. Čo sa týka pána Malchárka, alebo skôr postu ministra hospodárstva, všade vo svete je jeden z najstabilnejších a najdôležitejších. Myslím, že premiér si musí zvážiť, koho na takúto funkciu dáva a za akých okolností. Ak mi premiér tento návrh predloží, z pozície prezidenta mi podľa ústavy zostáva len mu vyhovieť. Otázka však je, čo sa môže za niekoľko dní ešte v politike udiať. Najmä na základe správania sa poslancov v Národnej rade.
* Z toho, čo hovoríte, vyplýva, že Malchárka nepovažujete za vhodného kandidáta. Je to tak? Tak som to nepovedal. Hovorím, že záleží na tom, akú oporu bude mať takýto kandidát v Národnej rade, kde bude musieť za svoj rezort predkladať návrhy zákonov. Ak nenájde podporu, môže byť aj neviem ako dobrý minister, ale rezort hospodárstva bude vykazovať zlú prácu.
* Má podľa vás Malchárek odborné predpoklady na výkon takejto funkcie? Nerád by som sa zmieňoval o odborných schopnostiach pána Malchárka. Nech to posúdia tí, ktorí sú odborníkmi v oblasti hospodárstva.
* Nie je vyjadrením vašich obáv z Malchárkovej nominácie fakt, že ste náhle zrušili stretnutie s premiérom? Nie, zmenil sa mi program, preto som požiadal premiéra o odklad. Povedal som mu, aby mi oznámil, kedy mu vyhovuje nový termín a prispôsobím sa mu. Ale ak to má byť pred mojím odchodom do USA, tak najneskôr v pondelok.
* Takže jeho vymenovanie prichádza do úvahy až niekedy po vašom príchode z USA. Má to určitú logiku. Niektoré veci si budem musieť znovu prehodnotiť. Konzultovať aj s pánom premiérom, akú má predstavu o sile a stabilite svojho postavenia v parlamente a vo vláde. Určite budem musieť vnímať aj kongres, ktorý ANO čaká, a tiež prvé hodiny, dni rokovania v Národnej rade. To sú všetko momenty, ktoré môžu rozhodnúť o tom, či vôbec premiér nomináciu Jirka Malchárka predloží.
* Odporučili by ste premiéroví, aby prehodnotil svoj návrh? To nie je moja úloha. Ak mi návrh prinesie, znamená to, že je rozhodnutý. Z ústavy mi vyplýva, že by som mal jeho návrh potvrdiť. Upozorňujem však, že časové rozpätie tu nie je dané.
* Mienite to zdržiavať? Nebudem mať dôvod, ak vláda a parlament jednoznačne rozhodnú o tejto potrebe. Parlament v tom zmysle, že podporí vládu. Premiér zasa z toho hľadiska, že bude presvedčený o svojej sile, že takúto nomináciu v? NR SR obháji. "Pretože, ak nebudú prechádzať zákony za tento rezort, znamená to, že vláda nebude schopná v parlamente presadiť svoje rozhodnutia. Čo ak sa v tejto situácii parlament nebude vôbec schopný zísť? Čo ak nebude schopný prijať rozhodnutie? To bude pre mňa signál, aby som sa premiéra spýtal, ako ďalej s celou vládou.
* Nebolo by jednoduchšie, ak by menšinová vláda v tejto situácii požiadala parlament o vyslovenie dôvery? Je vecou premiéra, ako sa k tomu postaví. Nie je úlohou hlavy štátu dávať recepty na vzniknutú situáciu. Mám pocit, že v rámci politických stanovísk, ktoré zazneli pri hodnotení krízy, padol aj názor o vyslovení dôvery v NR SR. Na rozdiel od scenára, čo sa dnes ponúka, sa mi zdá požiadanie o dôveru v NR SR transparentnejšie. Ukázalo by, akú silu má v skutočnosti vládna koalícia.
* Aké záruky chcete od premiéra? Čakáte, že vám sem prinesie nadpolovičnú väčšinu, 76 podpisov poslancov? Záruka je, že premiér príde a povie mi, že v parlamente je situácia, ktorá mu umožňuje ďalej viesť túto vládu. Ak to premiér povie, nemám dôvod mu odporovať. Stále sa krútime okolo rokovania Národnej rady, ktoré sa začína na budúci týždeň. Je naozaj kľúčové, ako sa bude správať parlament k vláde. Či vláda bude mať počet poslancov, aby mohla vládnuť, alebo nie. Dnes sa hovorí o pomere opozícia a koalícia ? 75:75. Pritom všetci vieme, že tam môže byť šesť, možno desať nezávislých poslancov, ktorí môžu vládu podporiť, ale aj nemusia. To je neistota, ktorá zmieta Slovenskom. Navyše, správanie týchto nezávislých poslancov bude určite vyvolávať veľa otáznikov nielen na politickej scéne, ale aj vo verejnosti. Ako hlava štátu by som si želal stabilnú vládu a transparentné riešenie. Politické elity by pri krízach mali voliť riešenia, ktoré budú použiteľné aj o päť či desať rokov bez toho, aby sme sa museli za ne hanbiť.
* Dzurindova koalícia sa po vypovedaní dohody s Pavlom Ruskom opiera o 66 poslancov. Je vôbec legitímna? Neviem, či má 66 poslancov. To dnes nemôže povedať nikto. Práve na to stále poukazujem ? prvé dni zasadnutia NR SR ukážu, či je skutočnosť taká, ako hovoríte.
* Časť opozície už naznačila, že sa pokúsi o obštrukcie v parlamente. Ak hovoríme o mojich ústavných rámcoch, budem musieť čakať, ako sa vyvinie situácia, aby som mohol rozhodnúť v zmysle ústavy.
* Po troch mesiacoch by ste potom rozpustili parlament. Preto hovorím, že riešenie je v rukách poslancov a vlády. V každom prípade, vidím v celej situácii aj ďalšie problémy. Riešenie, ktoré dnes ponúka koalícia, teda že sa oprie o poslancov okolo Ľubomíra Lintnera, má slabiny. Povedzme, že koalícia urobí dohodu s poslancami, ktorí sú pri Ľubomírovi Lintnerovi. A teraz čo? Koho program budú napĺňať? KDH? To by asi pre ďalšie voľby skončili. Či už Ľubomír Lintner vyhrá, alebo prehrá na kongrese ANO, ak sa chce politicky udržať na scéne, bude musieť začať presadzovať agendu, ktorá mu zmobilizuje liberálnych voličov. Čiže opráši témy, ktoré tak dráždili KDH. Parlament napríklad čaká rokovanie o výhrade svedomia. Čiže môžu nastať veľké nezhody aj v rámci koalície, ktorá sa formuje.
* Myslíte si, že sa nedokáže toto spojenectvo udržať do volieb? To nemôžem povedať. Ale že je tu potenciál vznikania nových problémov, to hovorím.
* Ak by bola štandardná opozícia, ktorá sa dokáže v takejto situácii dohodnúť, vláde by sa udržať nepodarilo. Súhlasíte s tým? Áno. V tom je problém. Opozícia síce signalizuje kroky, ktoré by mohli viesť k zmene vlády: Smer hovorí o predčasných voľbách, HZDS chce odvolávať ministrov, slobodní ponúkajú rekonštrukciu vlády, komunisti sú za odvolanie vlády. Otázkou však je, či je schopná dohodnúť sa na jednom a rozhodujúcom. V otázke odvolania vlády je napríklad HZDS veľmi opatrné.
* Aký má podľa vás dôvod? To sa musíte spýtať ich.
* Nie sú riešením v tejto situácii predčasné voľby? Nie som presvedčený, že by v Národnej rade 90 poslancov zdvihlo ruku za takýto návrh.
* Ak by sa strany dohodli, privítali by ste toto riešenie? Všetko, čo by odstránilo toto politické napätie a pomohlo riešiť už nie otázky politických bojov, ale sociálneho postavenia občanov a ekonomiky, musí dostať prednosť. Zrejme by v tomto prispeli predčasné voľby. Opakujem však, nie je tu politická vôľa. A ak by aj strany dospeli k takémuto rozhodnutiu, termín je dnes taký, že volebné obdobie by sa už o veľa neskrátilo.
* Politická kríza sa začala v auguste, čo ste robili celý mesiac vy? Bol som na dovolenke.
* Ale neboli ste na dovolenke celý čas, keď sa písalo o Ruskových zmenkách. Nie.
* Prečo ste nezaujali stanovisko skôr a vyjadrili sa, až keď vám premiér priniesol návrh na Ruskovo odvolanie? Nemal som dôvod vyjadrovať sa k zmenkám. Nakoniec, svojím postojom pri odvolávaní Ruska som dal jasne najavo názor na zmenky.
* To si myslíte, že prezident sa nemá ako autorita vyjadrovať k takýmto veciam? Vyjadrí sa globálne k otázke korupcie. Máme protikorupčný zákon, musia o tom hovoriť orgány, ktoré také veci majú riešiť. Ak ide o člena vlády, je to povinnosťou premiéra.
* Pri Ruskovom odvolávaní ste však už potom povedali, že malo prísť skôr. To som už nemyslel len na riešenie problému bývalého ministra a podpredsedu vlády. Myslím, že koalícia sa už dávno mala vyrovnať so všetkými otázkami, ktoré hovorili o možnej korupcii v jednotlivých stranách koalície. Vládu by nebolo možné spochybňovať, ak by sa vyriešili všetky tie problémy, o ktorých sa hovorilo v rámci koalície.
* Zrejme myslíte napríklad na dlh SDKÚ, ale buďte konkrétny. Káuz bolo predsa strašne veľa.
* Malo padnúť viac hláv vo vláde? To neviem povedať, ale tieto problémy sa mali riešiť.
* Ako, ak nie aj výmenou ministrov? Predovšetkým majú konať orgány, ktoré majú túto povinnosť zo zákona. Musia konať a povedať ? skutok sa stal, alebo nestal. Dodnes nikto nepovedal ani jedno, ani druhé.
* Hovoríte veľmi nekonkrétne. Hovorím veľmi konkrétne. |