Prezident SR - Foto archív Prezident SR vrátil Národnej rade SR zákon o poľovníctve

Prezident SR vrátil Národnej rade SR zákon o poľovníctve

Prezident SR Ivan Gašparovič vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 29. apríla 2009 o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Prezident SR odôvodnil vrátenie zákona nasledovne:

Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 29. apríla 2009 o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „schválený zákon“).
Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III.

II

1. Podľa čl. I § 51 ods. 3 písm. a) schváleného zákona poľovné lístky sa vydávajú na jeden alebo päť kalendárnych rokov pre občana Slovenskej republiky a cudzincov s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky. Podľa čl. I § 51 ods. 3 písm. c) schváleného zákona poľovné lístky sa vydávajú na rok, mesiac alebo týždeň pre cudzinca.
Obvodná komora podľa čl. I § 51 ods. 4 písm. b) schváleného zákona vydá poľovný lístok na jeden alebo alebo päť kalendárnych rokov pre občana Slovenskej republiky a cudzinca s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky osobe, ktorá preukáže, že má miesto trvalého pobytu v obvode pôsobnosti obvodnej komory.
Z ustanovenia čl. I § 51 ods. 3 schváleného zákona vyplýva, že obvodná komora vydá poľovný lístok pre občana Slovenskej republiky bez ohľadu na skutočnosť, či má alebo nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. Z ustanovenia čl. I § 51 ods. 4 písm. b) schváleného zákona vyplýva potreba preukázať miesto trvalého pobytu v obvode pôsobnosti obvodnej komory. Z tohto ustanovenia teda vyplýva, že jednou z podmienok na vydanie poľovného lístka na jeden alebo päť kalendárnych rokov je trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, a to aj pre občana Slovenskej republiky.
V schválenom zákone nie je teda jednoznačne upravené vydávanie poľovných lístkov pre občanov Slovenskej republiky, ktorí nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.

2. Podľa čl. I § 71 ods. 3 schváleného zákona štátnu správu na úseku poľovníctva v lesoch patriacich do vojenských obvodov vykonáva Ministerstvo obrany Slovenskej republiky. Ministerstvo obrany Slovenskej republiky je teda orgánom štátnej správy na úseku poľovníctva len vo vzťahu k lesom, ktoré patria do vojenských obvodov. Schválený zákon neupravuje výkon štátnej správy na úseku poľovníctva Ministerstvom obrany Slovenskej republiky vo vzťahu ku všetkým vojenským lesom, teda aj k lesom, ktoré sa nenachádzajú vo vojenských obvodoch. Vojenskými lesmi sú podľa § 14 ods. 2 písm. h) zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch tie lesy, ktoré sú nevyhnutné pre potreby obrany štátu. Vojenské lesy sú lesy osobitného určenia.
Z uvedeného vyplýva, že je potrebné zabezpečiť, aby štátnu správu na úseku poľovníctva vykonávalo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky nielen v lesoch, ktoré patria do vojenských obvodov, ale aj v lesoch, ktoré nie sú vo vojenských obvodoch, ale sú potrebné na zabezpečenie úloh obrany štátu. Ku všetkým týmto lesom je potrebné zabezpečiť jednotný výkon štátnej správy na úseku poľovníctva. Je tomu tak aj pri výkone štátnej správy na úseku lesného hospodárstva podľa zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
Rovnaká argumentácia platí aj na výkon štátneho dozoru v poľovníctve. Podľa čl. I § 75 ods. 2 schváleného zákona štátny dozor v lesoch patriacich do vojenských obvodov vykonáva Ministerstvo obrany Slovenskej republiky. Z tohto ustanovenia vyplýva, že štátny dozor poľovníctva Ministerstvo obrany Slovenskej republiky nevykonáva v lesoch, ktoré nie sú vo vojenských obvodoch, ale sú potrebné na zabezpečenie úloh obrany štátu.

3. Obvodný lesný úrad podľa čl. I § 74 ods. 1 písm. i) schváleného zákona v prvom stupni prejednáva priestupky podľa § 76 a ukladá pokuty za správne delikty podľa § 78. Podľa čl. I § 79 ods. 2 písm. i) schváleného zákona všeobecný predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov) sa nevzťahuje na rozhodovanie obvodného lesného úradu podľa § 74 ods. 1 písm. h) a i) a § 74 ods. 2. Z tohto ustanovenia vyplýva, že správny poriadok sa nevzťahuje na ukladanie pokút podľa § 78 schváleného zákona, čiže na rozhodovanie o iných správnych deliktoch. V schválenom zákone potom absentuje úprava, podľa ktorej obvodný lesný úrad bude rozhodovať o ukladaní pokút, ak sa právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ dopustí iného správneho deliktu.

4. Podľa čl. I § 75 ods. 4 schváleného zákona orgány štátnej správy poľovníctva na základe výsledkov vykonaného štátneho dozoru v poľovníctve zakážu alebo obmedzia vykonávanie určitej činnosti, ktorá je v rozpore s týmto zákonom alebo s rozhodnutiami vydanými na základe tohto zákona, alebo uložia opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.
Podľa čl. I § 73 písm. m) schváleného zákona krajský lesný úrad vydáva zákazy alebo obmedzenia na vykonávanie určitej činnosti a ukladá opatrenia podľa § 75. Rovnakú kompetenciu má podľa čl. I § 74 ods. 1 písm. h) schváleného zákona aj obvodný lesný úrad.
Správny poriadok sa však na rozhodovanie krajského lesného úradu podľa čl. I § 73 písm. m) schváleného zákona a na rozhodovanie obvodného lesného úradu podľa čl. I § 74 ods. 1 písm. h) schváleného zákona nevzťahuje. (čl. I § 79 ods. 2 písm. h) a i) schváleného zákona.
Podľa čl. I § 75 ods. 10 schváleného zákona odvolanie proti rozhodnutiu podľa § 75 ods. 4 schváleného zákona (vydávanie zákazov alebo obmedzení a ukladanie opatrení pri zistení nedostatkov pri výkone štátneho dozoru v poľovníctve) nemá odkladný účinok. Toto ustanovenie v schválenom zákone nemá opodstatnenie, je nadbytočné, pretože na vydávanie zákazov alebo obmedzení a na ukladanie opatrení pri zistení nedostatkov pri výkone štátneho dozoru v poľovníctve sa správny poriadok nevzťahuje, teda nepôjde o rozhodnutie podľa správneho poriadku, a preto sa nebude proti čomu odvolať.

5. Správneho deliktu podľa čl. I § 78 ods. 4 schváleného zákona sa dopustí právnická osoba alebo užívateľ poľovného revíru aj vtedy, ak poruší iné zákazy alebo postup alebo si neplní ďalšie povinnosti ustanovené týmto zákonom, za čo orgán štátnej správy na úseku poľovníctva uloží pokutu do 5 000 eur. Podľa čl. I § 2 písm. x) schváleného zákona užívateľom poľovného revíru je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá vykonáva právo poľovníctva v poľovnom revíri. Podľa teórie práva iného správneho deliktu sa však môže dopustiť len právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ (fyzická osoba, ktorá podniká). Preto sa iného správneho deliktu nemôže dopustiť užívateľ poľovného revíru, ktorý je fyzickou osobou.

6. Podľa čl. I § 78 ods. 5 schváleného zákona v rozhodnutí o uložení pokuty obvodný lesný úrad môže určiť aj lehotu na odstránenie zistených nedostatkov, a ak sa v tejto lehote nedostatky neodstránia, obvodný lesný úrad môže uložiť ďalšiu pokutu do 3 000 eur. Z tohto ustanovenia vyplýva fakultatívnosť ukladania pokuty v prípadoch, keď sa neodstránia zistené nedostatky. Fakultatívnosť pri ukladaní pokuty nemá v týchto prípadoch opodstatnenie; treba ju nahradiť obligatórnosťou.

7. V nadväznosti na nevyhnutnosť zmeniť v čl. VI účinnosť zákona, treba vykonať aj legislatívnotechnické úpravy v § 80 a 81 schváleného zákona.


III

V nadväznosti na dôvody uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon s týmito zmenami:

K čl. I :

1. V § 51 ods. 4 písm. b) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to neplatí pre občana Slovenskej republiky, ktorý nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,“.

2. V § 71 odsek 3 znie:
„(3) Štátnu správu na úseku poľovníctva v rozsahu pôsobnosti ministerstva, krajského lesného úradu a obvodného lesného úradu vo vojenských obvodoch a na ďalších územiach potrebných na zabezpečenie úloh obrany štátu44) vykonáva Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.“.

Poznámka pod čiarou k odkazu 44 znie:

„44) Zákon č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.“.

Odkazy 44 až 50 a poznámky pod čiarou k odkazom 44 až 50 sa označujú ako odkazy 45 až 51 a poznámky pod čiarou k odkazom 45 až 51.

3. V § 75 odsek 2 znie:
„ (2) Štátny dozor vo vojenských obvodoch a na ďalších územiach potrebných na zabezpečenie úloh obrany štátu44) vykonáva Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.“.

4.V § 75 sa vypúšťa odsek 10.
Doterajší odsek 11 sa označuje ako odsek 10.

5. V § 78 ods. 4 sa za slová „užívateľ poľovného revíru“ vkladajú slová „ktorý je fyzickou osobou - podnikateľom,“.

6. V § 78 ods. 5 sa slová „môže uložiť“ nahrádzajú slovom „uloží“.

7. V § 79 ods. 2 písm. i) sa na konci pripájajú tieto slová: „okrem ukladania pokút za iné správne delikty podľa § 78“.

8. V § 80 ods. 1 a 3 sa slová „ pred 1. júlom 2009“ nahrádzajú slovami „pred 1. septembrom 2009“.

9. V § 80 ods. 2, 5 a 8 sa slová „do 30. júna 2009“ nahrádzajú slovami „do 31. augusta 2009“.

10. V § 80 ods. 10 a v § 81 ods. 2 sa slová „do 31. júla 2009“ nahrádzajú slovami „do 30. septembra 2009“.

11. V § 80 ods. 11 a v § 81 ods. 3 sa slová „do 31. augusta 2009“ nahrádzajú slovami „do 31. októbra 2009“.

12. V § 80 ods. 12 sa slová „do 30.novembra 2009“ nahrádzajú slovami „do 31. januára 2010“, slová „k 1. decembru 2009“ sa nahrádzajú slovami „k 1. februáru 2010“ a slová „do 31. decembra 2009“ sa nahrádzajú slovami „do 28. februára 2010“.

13.V § 80 ods. 16 a v § 81 ods. 6 sa slová „do 30. novembra 2009“ nahrádzajú slovami „do 31. januára 2010“.

14.Čl. VI vrátane nadpisu znie
„Čl. VI
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2009, okrem § 51 a čl. III, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júna 2010 a okrem § 65 ods. 7, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2015.“.