Prezident SR - Foto archív Prezident SR podpisoval zákony

Prezident SR podpisoval zákony

Prezident SR Ivan Gašparovič podľa čl. 102 ods. 1 písm. f) Ústavy Slovenskej republiky 6. októbra 2011 podpísal tieto zákony:

1. Zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,

2. zákon zo 14. septembra 2011o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva,

3. zákon zo 14. septembra 2011 o finančnej správe,

4. zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov,

5. zákon zo 14. septembra 2011 o tabakových výrobkoch,

6. zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov,

7. zákon zo 14. septembra 2011 o elektronických komunikáciách,

8. zákon zo 14. septembra 2011,ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,

9. zákon z 13. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

10. zákon z 13. septembra 2011 o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Prezident SR podľa čl. 102 ods. 1 písm. f) Ústavy Slovenskej republiky 7. októbra 2011 podpísal tieto zákony:

11. Zákon z 13. septembra 2011 o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

12. zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.


Prezident SR Ivan Gašparovič vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky zákony:

1. Zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov,

2. zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.

Prezident SR odôvodnil vrátenie dvoch zákonov nasledovne:

Zákon o stavebnom sporení :

Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov.

Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky zákon pri opätovnom prerokovaní schválila so zmenou, ktorá je uvedená v časti III.

II

Podľa čl. I siedmeho bodu § 10a ods. 4 schváleného zákona stavebnému sporiteľovi uvedenému v § 4 písm. a) nepatrí štátna prémia za kalendárny rok, v ktorom mu bol poskytnutý stavebný úver podľa § 12 ods. 2 písm. a), a za každý ďalší kalendárny rok až do splatenia tohto úveru. Stavebným sporiteľom uvedeným v § 4 písm. a) zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. je fyzická osoba, ktorá uzatvorí so stavebnou sporiteľňou zmluvu o stavebnom sporení alebo v prospech ktorej je uzatvorená zmluva o stavebnom sporení. Stavebný úver podľa § 12 ods. 2 písm. a) zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. v znení neskorších predpisov je stavebný úver poskytnutý stavebnou sporiteľňou z dočasne voľných zdrojov fondu stavebného sporenia za komerčných podmienok na stavebné účely stavebnému sporiteľovi, ktorý splnil podmienky sporenia svojich vkladov, ale ďalšie zmluvne dohodnuté podmienky na pridelenie stavebného úveru ešte nespĺňa (tzv. medziúver).
Podľa čl. I ôsmeho bodu § 13j zákona zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (ďalej len „schválený zákon“), ustanovenie § 10 ods. 2 a § 10a ods. 4 v znení účinnom od 1. januára 2012 sa prvýkrát použije na štátnu prémiu poskytnutú za kalendárny rok 2012. Na štátnu prémiu za kalendárny rok 2011 poskytnutú v kalendárnom roku 2012 sa použije zákon v znení účinnom do 31. decembra 2011.
Z čl. I siedmeho bodu § 10a ods. 4 a ôsmeho bodu § 13j ods. 2 prvej vety schváleného zákona vyplýva, že štátna prémia za rok 2012 a ďalšie roky, až do splatenia medziúveru, nebude patriť stavebnému sporiteľovi uvedenému v § 4 písm. a) zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb., ktorému bol poskytnutý medziúver pred 1. januárom 2012, a ktorý spĺňal podmienky na poskytnutie štátnej prémie. Teda čl. I 7. bod § 10a ods. 4 a 8. bod § 13j ods. 2 prvá veta schváleného zákona, sa bude vzťahovať na právne vzťahy, ktoré vznikli pred 1. januárom 2012.
V tejto súvislosti treba pre úplnosť uviesť, že štátna prémia bude naďalej patriť stavebnému sporiteľovi, ktorým je spoločenstvo vlastníkov bytov, ktoré uzatvorilo so stavebnou sporiteľňou zmluvu o stavebnom sporení alebo v prospech ktorého je zmluva o stavebnom sporení uzatvorená.
Slovenská republika podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky je aj právny štát. Podľa viacerých rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky (napríklad PL.ÚS 36/95) k imanentným znakom právneho štátu neodmysliteľne patrí aj požiadavka (princíp) právnej istoty a ochrany dôvery občanov v právny poriadok, súčasťou čoho je i zákaz spätného (retroaktívneho) pôsobenia právnych predpisov, resp. ich ustanovení. „K definujúcim znakom právneho štátu patrí aj zákaz retroaktivity právnych noriem, ktorý je významnou demokratickou zárukou ochrany práv občanov a ich právnej istoty“ (PL.ÚS 10/04). Zákaz retroaktivity je súčasťou ustálenej judikatúry Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Preto mám pochybnosti o súlade čl. I siedmeho bodu § 10a ods. 4 a ôsmeho bodu § 13j ods. 2 prvej vety schváleného zákona s čl. 1 ods. 1 prvou vetou Ústavy Slovenskej republiky.


III

V nadväznosti na pripomienky uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon s touto zmenou:

V čl. I ôsmom bode v § 13j ods. 2 sa na konci pripája táto veta:
„Ustanovenie § 10a ods. 4 v znení účinnom od 1. januára 2012 sa nevzťahuje na stavebného sporiteľa, ktorému bol poskytnutý stavebný úver podľa § 12 ods. 2 písm. a) pred 1. januárom 2012.

Zákon o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a živnostenský zákon :


Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon zo 14. septembra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
(ďalej len „schválený zákon“).
Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky zákon pri opätovnom prerokovaní schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III.

II

Vo všeobecnej časti dôvodovej správy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 409) sa uvádza, že „šľachtenie a plemenitba hospodárskych zvierat je jedným zo základných nástrojov zvyšovania úžitkovosti zvierat a kvality živočíšnych produktov. Bez kvalitného genofondu nie je možné ďalšie napredovanie a zvyšovanie konkurencieschopnosti v chove hospodárskych zvierat. Permanentné zlepšovanie genetického potenciálu je možné len využívaním racionálnych šľachtiteľských programov opierajúcich sa o precízne a dôsledne vykonávanú kontrolu úžitkovosti, ktorá musí vychádzať aj v ďalších rokoch z produkčného zamerania. Genetické hodnotenie a následné určovanie plemenných hodnôt u tých jedincov, ktorí sú zaraďovaní do plemenitby, je základom selekčných postupov a šľachtiteľských programov, a teda najdôležitejším faktorom ovplyvňujúcim produkčnú úroveň populácie hospodárskych zvierat. Aj v dôsledku neustále sa rozširujúceho trhu v oblasti genetického materiálu vo svetovej populácii sa vyžadujú stále presnejšie výsledky genetického hodnotenia s dôrazom na rozdielnosti populácií a príslušných podmienok chovateľského prostredia jednotlivých krajín.“ Tento zámer podľa môjho názoru schválený zákon v plnom rozsahu nespĺňa.
V čl. I 57. bode § 24 ods. 3 schváleného zákona sa ustanovuje, že sperma plemenných zvierat vyprodukovaná v inseminačných staniciach môže byť uvedená na trh, ak je sprevádzaná potvrdením o pôvode alebo kópiou osvedčenia o pôvode hybridného plemenného zvieraťa, ktoré je darcom spermy, sprevádzaná sprievodným listom spermy, sprevádzaná kópiou potvrdenia o overení pôvodu darcu spermy podľa § 14, sprevádzaná certifikátom podpísaným úradným veterinárnym lekárom zodpovedným za chov, stredisko alebo organizáciu pôvodu a na obale spermy sú vyznačené identifikačné údaje.
V čl. I 57. bode § 24 ods. 6 schváleného zákona sa ustanovuje, že obchodovanie s plemennými zvieratami určenými na prirodzenú plemenitbu, s plemenníkmi využívanými na insemináciu a obchodovanie so spermou, vajíčkami a embryami plemenných zvierat s členskými štátmi sa nesmie zakázať alebo obmedziť z iných zootechnických alebo veterinárnych dôvodov.
Podľa § 24 ods. 6 platného a účinného zákona č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov môžu spermu býkov dovážať a predávať len fyzické osoby alebo právnické osoby prevádzkujúce inseminačnú stanicu býkov v súlade so znením § 20 tohto zákona, ak jej dávka alebo obal sú označené podľa osobitných predpisov, spĺňa kvalitatívne kritériá podľa osobitného predpisu pre daný druh hospodárskych zvierat a je doložená dokladom o pôvode.
Členské štáty Európskej únie postupne zavádzali do svojej legislatívy ochranárske prvky, ktorými sa snažili ochrániť domáce šľachtiteľské programy a systémy plemenárskej práce pred konkurenciou. Považujem preto za potrebné zatiaľ zachovať aj ochranu nášho trhu tak, ako to bolo upravené v doterajšom znení zákona dovtedy, kým sa nepodarí nájsť celoeurópsku dohodu na skutočné otvorenie trhu v oblasti plemenárskych služieb. Liberalizáciou trhu by získali naši chovatelia nerovnocenné postavenie napríklad s chovateľmi v Nemecku, Francúzsku či Holandsku, ktorí si zachovávajú svoje ochranárske opatrenia. Z tohto dôvodu považujem za dôležité, aby aj Slovenská republika hájila v tejto oblasti svoje záujmy.

III

V nadväznosti na dôvody uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon s týmito zmenami:


1. V čl. I 57. bode § 24 ods. 3 uvádzacia veta znie: „Ak tento zákon neustanovuje inak, sperma plemenných zvierat vyprodukovaná v inseminačných staniciach môže byť uvedená na trh, ak“.

2. V čl. I 57. bode § 24 ods. 6 sa vypúšťajú slová „a obchodovanie so spermou, vajíčkami a embryami plemenných zvierat “.

3. V čl. I 57. bode § 24 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7) Spermu býkov môžu dovážať a predávať len fyzické osoby alebo právnické osoby prevádzkujúce inseminačnú stanicu býkov, ak
a) jej dávka alebo obal sú označené podľa osobitných predpisov, 11a)
b) spĺňa kvalitatívne kritériá podľa osobitného predpisu 8) pre daný druh hospodárskych zvierat,
c) je doložená dokladom o pôvode.“

4. V čl. I 63. bode v nadpise § 32a sa slová „od 1. novembra 2011“
nahrádzajú slovami „od 1. decembra 2011“ a v odseku 4 sa slová do
„31. októbra 2011“ nahrádzajú slovami „do 30. novembra 2011“.

5. Čl. II znie:


„Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2011, okrem § 32a ods. 5, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2012. “.