|
Prejav prezidenta SR Ivana Gašparoviča vo všeobecnej rozprave pléna 59. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN, New York 21. 9. 2004 |
Úvod | Aktuality | Prejavy a vystúpenia | Prejavy prezidenta SR v zahraničí | Rok 2004 | Prejav prezidenta SR Ivana Gašparoviča vo všeobecnej rozprave pléna 59. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN, New York 21. 9. 2004
Vážený pán predseda, vážený pán generálny tajomník, excelencie, dámy a páni,
dovoľte mi na úvod, vážený pán predseda, aby som Vám zablahoželal k zvoleniu na post predsedu 59. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN. Verím, že svojou prácou v tejto dôležitej funkcii zabezpečíte ďalší posun v plnení našich spoločných cieľov. Želám Vám pri tom veľa úspechov a zároveň Vás ubezpečujem o plnej podpore našej delegácie. Využívam túto príležitosť, aby som tiež poďakoval Vášmu predchodcovi J.E. p. Julianovi Huntemu, ministrovi zahraničných vecí Svätej Lucie za vykonanú prácu, predovšetkým za jeho osobný prínos pri presadzovaní racionalizácie Valného zhromaždenia.
Vážený pán predseda,
Slovenská republika sa zúčastňuje 59. zasadnutia VZ OSN po prvýkrát ako riadny člen Európskej únie a v tomto smere plne podporuje stanoviská EÚ, ktoré predniesol vo svojom prejave minister zahraničných vecí Holandského kráľovstva v mene EÚ. Som presvedčený, že rozšírená EÚ prispeje k ďalšiemu prehĺbeniu jej konštruktívneho partnerstva s OSN.
Vážený pán predseda,
medzinárodné spoločenstvo dnes čelí výzvam a hrozbám, ktoré boli v čase formulovania Charty OSN neznáme a mechanizmy multilateralizmu minulého storočia sa pri ich riešení ukazujú ako nedostatočne účinné. Vývoj udalostí vo svete a nárast nových a potenciálne nebezpečnejších a ničivejších hrozieb v posledných rokoch zároveň jasne demonštrujú, že žiadna krajina nie je schopná samostatne sa s takýmito bezpečnostnými výzvami vysporiadať, resp. im dlhodobo čeliť. Naopak, rastie potreba medzinárodnej solidarity a zodpovednosti všetkých členských krajín OSN za posilňovanie mieru a stability. Slovenská republika je presvedčená že multilateralizmus je najvhodnejšou odpoveďou na vznikajúce hrozby a OSN má v medzinárodnej bezpečnostnej architektúre svoje nezastupiteľné miesto. Súčasne sa však stotožňujeme s názorom GT OSN Kofi Annana, že také postavenie si OSN môže udržať, len ak bude schopná svoje základné funkcie efektívne plniť a ak bude schopná sa reformovať a adaptovať na potreby dneška. Jedinou cestou, ktorú v tomto smere vidíme, je posilnenie autority orgánov OSN cestou zefektívnenia ich práce a rozhodovacích mechanizmov. Preto sme uvítali i vytvorenie „Panelu na vysokej úrovni pre hrozby, výzvy a zmenu“ (High-Level Panel on Threats, Challenges and Change), výsledky práce ktorého budú nepochybne zaradené medzi najdôležitejšie reformné úsilia v histórii našej spoločnej organizácie. Veríme, že tomuto tímu významných osobností sa podarí realisticky definovať, ako a čím môže OSN prispieť k bezpečnosti a rozvoju sveta. Slovensko bude podporovať premenu týchto cieľov na konkrétnu realitu.
V tomto kontexte vnímame aj otázku reformy Bezpečnostnej rady OSN. Reforma by sa mala týkať nielen rozšírenia BR, ale aj zefektívnenia jej pracovných metód a efektívnej implementácie jej rozhodnutí. Slovenská republika naďalej podporuje rozšírenie BR OSN o kategóriu stálych aj nestálych členov s cieľom zabezpečiť vyvážené regionálne rozdelenie miest vrátane zvýšenia zastúpenia Východoeurópskej regionálnej skupiny.
Som zároveň presvedčený, že tohtoročné VZ OSN prispeje v rámci budovania globálneho bezpečnostného systému k posilneniu a upevneniu protiteroristickej koalície pod vedením OSN, ako aj Protiteroristického výboru BR OSN.
Pokračujúce útoky zo strany teroristov sa rozhodujúcim spôsobom podieľajú na zmene medzinárodného bezpečnostného prostredia. Teroristi sa neštítia najkrutejších barbarských činov a ako ukázali nedávne udalosti v Beslane, neváhajú siahnuť dokonca i na životy nevinných detí. Terorizmus je hrozbou pre všetkých. Nedá sa byť voči nemu neutrálnym, či ľahostajným. Vyžaduje si, aby sme v boji proti nemu boli rozhodní a spoločne mobilizovali svoje sily. Vlády členských krajín musia účinnejšie bojovať proti tomuto antihumánnemu fenoménu prostredníctvom vzájomnej spolupráce, použitím prostriedkov medzinárodného práva, ale aj posilnením spolupráce medzinárodných a regionálnych organizácií. Dvanásť protiteroristických dohovorov a protokolov OSN má kľúčové postavenie v boji proti terorizmu a OSN musí hrať dôležitú úlohu v posilnení právnych nástrojov boja proti terorizmu. Slovenská republika podporuje skoré prijatie komplexného dohovoru proti terorizmu a dohovoru o potláčaní činov jadrového terorizmu.
Udržiavanie medzinárodného mieru a bezpečnosti bolo vždy jednou z priorít Slovenskej republiky. Sme tradičným prispievateľom vojenských jednotiek, pozorovateľov a techniky do mierových misií OSN. Od nášho prijatia do Organizácie v januári 1993 sa zúčastnilo 14 mierových misií pod vedením OSN, a to v rozmedzí od vojenských pozorovateľských misií, cez humanitárne, odmínovacie až po mierotvorné misie. V období 90. rokov a i naďalej sa SR vojensky aj politicky angažuje v mierovom procese na Balkáne. Slovensko však neopustilo ani od snahy pomôcť zabezpečiť zmier a humanitárnu pomoc v iných častiach sveta. Získali sme dobrý kredit svojou účasťou v mierových misiách OSN v Afrike a na Blízkom Východe.
Slovensko prispieva i v oblasti výcviku pre mierové operácie. V zmysle rezolúcií VZ OSN vláda SR kosponzorovala Seminár OSN, ktorý sa konal na Slovensku v máji t.r., za širokej medzinárodnej účasti z viac ako 70 členských krajín. Usporiadanie tohto semináru sledovalo závery Brahimiho správy, poukazujúce na dôležitosť štandardizácie výcviku pre mierové operácie OSN.
V posledných rokoch sa tiež alarmujúco zvýšili útoky na personál OSN. Slovensko je zmluvnou stranou Dohovoru o bezpečnosti personálu OSN a pridruženého personálu a apeluje na všetky štáty, ktoré tak doposiaľ neurobili, aby pristúpili k tomuto dôležitému medzinárodno-právnemu nástroju zabezpečujúcemu ochranu pracovníkov OSN.
Vážený pán predseda,
Stabilizácia Západného Balkánu je jednou z globálnych priorít, ktoré priamo ovplyvňujú stabilitu Európy. Z tohoto pohľadu patrí aj medzi zahraničnopolitické priority SR. Plne podporujeme doterajšiu činnosť OSN, ktorá svojou autoritou napomáha riešeniu konfliktov v Bosne a Hercegovine, v srbsko-čiernohorskej provincii Kosovo, ako aj v Bývalej juhoslovanskej Macedónskej republike. Aktívny prístup SR v tomto smere potvrdzujú politické kroky, ktoré sme vyvíjali pri riešení konfliktných situácií, ako aj naša účasť v mierových misiách v Bosne a Hercegovine (SFOR) a v provincii Kosovo (KFOR). Za najvážnejšiu otázku pri stabilizácii regiónu Západného Balkánu považujeme riešenie situácie v Kosove, ktorá stále zostáva možným zdrojom nestability celého regiónu. Veľký význam preto pripisujeme plánovanému budúcoročnému hodnoteniu implementácie štandardov, ktoré – v prípade priaznivého výsledku – môže začať proces definovania budúceho štatútu tejto srbsko-čiernohorskej provincie na pôde OSN. Práve aktivitu OSN a pod jej patronátom pôsobiacej medzinárodnej misie UNMIK považujeme za dôležitú pri hľadaní výsledku prijateľného pre všetky zúčastnené strany v zmysle rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN č. 1244 z roku 1999.
Slovenská republika privítala prechod moci na plne suverénnu a nezávislú dočasnú vládu v Iraku koncom júla tohto roka. Nedávne vytvorenie dočasnej rady (Interim Council) Národnou konferenciou (National Conference) je dôležitý krok na ceste k voľbám plánovaným začiatkom roka 2005.
Chcel by som využiť aj túto rešpektovanú pôdu, aby sme spoločne ostro odsúdili všetky násilné činy na území Iraku, ako sú atentáty, únosy rukojemníkov, zastrašovanie civilistov a verejných osôb, ktoré majú za cieľ šíriť chaos a nestabilitu.
Vítame odhodlanie generálneho tajomníka pokračovať v poskytovaní humanitárnej pomoci a podpory politického procesu v Iraku. Sme tohto názoru, že OSN musí hrať vedúcu úlohu pri podpore irackého ľudu a vlády v ich úsiliach o obnovu spoločnosti.
Jedným z nevyhnutných predpokladov dlhodobej stabilizácie Iraku a budovania demokratických inštitúcií a stabilného a prosperujúceho štátu je stabilizácia bezpečnostných podmienok v krajine. V súčasnosti v krajine pôsobí slovenský kontingent, ktorý sa špecializuje na odmínovanie a likvidáciu zbraní a munície a plní takto svoju humanitárnu misiu. Slovensko ďalej zvýšilo svoju angažovanosť v tomto úsilí zapojením sa do programu výcviku irackých policajných síl.
SR podporuje a oceňuje snahu medzinárodného spoločenstva aj pri tvorbe bezpečného a stabilného Afganistanu. Kľúčovú úlohu zohrávajú sily ISAF (Medzinárodné asistenčné bezpečnostné sily), ktoré demonštrujú nenahraditeľnosť spolupráce zúčastnených medzinárodných organizácií. V záujme stabilizácie Afganistanu je najdôležitejšou aktuálnou otázkou zvládnutie nadchádzajúcich volieb a budovanie základov demokratických inštitúcií krajiny. Okrem politického procesu je však pre dlhodobú stabilizáciu Afganistanu potrebné vytvoriť aj predpoklady pre jeho hospodársky rozvoj. Slovenská republika prispieva do tohto úsilia svojou účasťou v silách ISAF a pripravovanou účasťou v rekonštrukčných tímoch.
Vážený pán predseda,
Mierový proces na Blízkom východe musí pokračovať v súlade s prijatou Cestovnou mapou Kvarteta podporenou Bezpečnostnou radou OSN, ktorá predpokladá existenciu dvoch samostatných štátov Izraela a Palestíny v roku 2005. Obe strany by mali plniť svoje záväzky prijaté v rámci tohto plánu a povinnosti vyplývajúce aj z predchádzajúcich rezolúcií OSN. Obe strany by sa mali zároveň pri realizácii týchto krokov opierať o pomoc a dobré služby medzinárodného Kvarteta.
Vážený pán predseda,
Ďalšou oblasťou, ktorá si nevyhnutne vyžaduje efektívnu medzinárodnú spoluprácu je boj proti šíreniu zbraní hromadného ničenia (ZHN). SR uvítala prijatie rezolúcie BR OSN č. 1540 (2004), ktorá formuluje princípy a riadi kolektívne snahy členských krajín zabrániť tomu, aby sa ZHN dostali do rúk neštátnych útvarov (non-state actors) a teroristov. SR sa zasadzuje aj za posilnenie medzinárodných dohovorov v oblasti odzbrojenia a kontroly šírenia ZHN, vrátanie posilnenie medzinárodných mechanizmov kontroly ich dodržiavania. Ako člen EÚ sa SR bude aktívne podieľať aj na implementácii Stratégie EÚ na zabránenie šírenia ZHN.
Vážený pán predseda,
Zasadnutie VZ OSN na vysokej úrovni v r. 2005 nám umožní podrobne posúdiť pokrok dosiahnutý pri plnení Miléniovej deklarácie a z nej vyplývajúcich cieľov rozvoja (Millenium Development Goals), ako aj integrovanej a koordinovanej implementácie záverov významných konferencií OSN. Dovoľte, aby som z tohto miesta potvrdil našu plnú podporu princípom a cieľom definovaným v Miléniovej deklarácii. Hoci sme vstúpili do nového milénia a stojíme pred mnohými novými výzvami, zabúdať by sme však nemali ani na problémy, ktoré nás všetkých dlhodobo sužujú. Žiaľ, aj dnes ešte žijú stovky miliónov ľudí v chudobe a hlade. Hľadanie konkrétnych riešení problému hladu, chudoby a financovania rozvoja musí byť jednou z hlavných priorít medzinárodného spoločenstva. Nesmieme dovoliť, aby sa priepasť medzi chudobnými a bohatými prehlbovala.
S presvedčením, že medzinárodný mier a bezpečnosť a rozvoj sú úzko previazané, stáva sa oficiálna rozvojová pomoc a spolupráca s rozvojovými a transformujúcimi krajinami integrálnou súčasťou zahraničnej politiky Slovenskej republiky. Členstvo Slovenska v EÚ a zároveň vzrastajúci ekonomický potenciál krajiny dáva možnosť a zároveň ukladá za povinnosť aktívne sa podieľať na činnostiach spojených s rozvojovou spoluprácou. V tomto roku vyčlenila vláda SR 25 mil. Eúr pre rozvojovú pomoc. V roku 2005 by objem poskytovanej rozvojovej pomoci mohol dosiahnuť takmer 30 mil. Eúr. I keď Slovensko koná ako rodiaci sa donor, ďalej musí pracovať na zlepšení a formalizácii svojich mechanizmov oficiálnej rozvojovej pomoci. Robí tak s podporou Európskej komisie a UNDP.
Vážený pán predseda,
Hrozbou mieru a bezpečnosti moderného sveta sú aj ostré humanitárne krízy. Nevznikajú len v dôsledku ozbrojených konfliktov, ale niekedy majú potenciál do konfliktu prerásť. Medzinárodné spoločenstvo má potenciál intervenovať v prípadoch humanitárnych kríz. Som presvedčený, že aj v prípade zložitej bezpečnostnej a humanitárnej situácie v sudánskom regióne Darfúr nájde medzinárodné spoločenstvo v spolupráci so sudánskou vládou riešenie situácie prostredníctvom hospodárskej a finančnej pomoci. Slovenská republika prispela humanitárnou pomocou tomuto regiónu a politicky podporuje pokračovanie mierových rokovaní o riešení humanitárnej a bezpečnostnej krízy.
Dovoľte mi tiež, vážený pán predseda, obrátiť z tohto miesta pozornosť na dôležitú problematiku dodržiavania ľudských práv. Demokraciu považujeme za ten systém vládnutia, ktorý je schopný plne zabezpečiť rešpekt voči ľudským právam a zároveň napredovanie v rozvoji, prosperite a mieri. Otázky dodržiavania ľudských práv vo svete patria medzi priority slovenskej zahraničnej politiky. Slovensko je zmluvnou stranou všetkých kľúčových dohovorov prijatých na pôde OSN v oblasti ľudských práv a dôsledne si plní svoje implementačné povinnosti vyplývajúce z nich. SR zároveň podporuje každé úsilie medzinárodného spoločenstva o posilnenie ľudsko-právnych mechanizmov a intenzívnu činnosť OSN pri tvorbe noriem v tejto oblasti.
Vážený pán predseda,
Slovenská republika si s dostatočnou vážnosťou uvedomuje rozsah úloh, ktoré v oblasti zabezpečenia medzinárodného mieru a bezpečnosti pred OSN stoja. V tejto súvislosti by som rád pripomenul, že Slovensko kandiduje na miesto nestáleho člena BR OSN na roky 2006-2007 vo voľbách, ktoré sa budú konať na jeseň roku 2005. Chcem Vás ubezpečiť, že Slovenská republika je pripravená prevziať na seba záväzky, ktoré z členstva v tomto rozhodujúcom orgáne vyplývajú. Považujem za dôležité pre svoju krajinu ako hlava štátu vyjadriť osobne toto ubezpečenie pred vysokováženým plénom Valného zhromaždenia OSN. Svojím členstvom v BR chceme prehĺbiť svoju spoluprácu s členskými krajinami všetkých regiónov a byť dôstojným partnerom pri hľadaní konsenzu pri riešení zložitých medzinárodno-politických otázok.
Dovoľte mi zaželať tohtoročnému VZ OSN úspešný priebeh a dosiahnutie takých výsledkov, ktoré posilnia spoluprácu členských krajín, medzinárodných a regionálnych organizácií a mimovládnych organizácií a združení na báze zásadového multilateralizmu. |
|