Home | News | Press Department Archive | Year 2009
Prezident SR vrátil zákon
30. marec 2009
Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vrátil Národnej rade Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie zákon z 11. marca 2009, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov.
Zdôvodnenie vrátenia zákona:
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky
I
Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 11. marca 2009, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov (ďalej len „schválený zákon“).
Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky zákon pri opätovnom prerokovaní schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III.
II Podľa všeobecnej časti dôvodovej správy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov (tlač 969), tento návrh v čl. I až III obsahuje úpravy „na odstránenie stavu , ktorý vznikol ako výsledok vyfakturovania poplatkov za vedenie účtov majiteľov Centrálnym depozitárom cenných papierov Slovenskej republiky, a. s.“. Vládny návrh schváleného zákona (tlač 969) neobsahoval novelizáciu zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. IV) a zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. V). 1. V čl. I schváleného zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov. V nadväznosti na túto novelizáciu sa v čl. II a III schváleného zákona novelizujú zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov a zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 2. V čl. IV schváleného zákona sa dopĺňa (legislatívne správne má byť „sa mení a dopĺňa“) zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa čl. IV prvého bodu § 22 ods. 1 prvej vety schváleného zákona sa novelizuje povinnosť prevádzkovateľa skládky odpadov vytvárať počas prevádzky skládky odpadov účelovú finančnú rezervu, minimálne vo výške 50% celkových nákladov na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládky odpadov po jej uzavretí. Výška účelovej finančnej rezervy sa teda znižuje o polovicu. Dôvodom na vytváranie účelovej finančnej rezervy len minimálne vo výške 50 % celkových nákladov na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládky odpadov po jej uzavretí (nie v súčasnej plnej výške) je podľa odôvodnenia tejto zmeny v časti IV bode 6 spoločnej správy (tlač 969a), že „v čase finančnej krízy je viazanie likvidných prostriedkov v tomto objeme pre relevantné subjekty veľkou finančnou záťažou“, pričom „táto zmena by mala výrazne pozitívny efekt na disponibilnú finančnú likviditu podnikov“. V čl. IV schváleného zákona však nie je ustanovené, kto, kedy a akým spôsobom uhradí zvyšných 50% celkových nákladov na uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládky odpadov po jej uzavretí. Smernica Rady č. 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov v článku 8 písm. a) bode iv) pre členské štáty ustanovuje povinnosť prijať také opatrenia, ktoré by zabezpečili, že pred zahájením prevádzky skládky žiadateľ vykonal alebo vykoná primerané opatrenia, vo forme finančnej záruky alebo v podobnej forme, na základe postupov, o ktorých rozhodnú členské štáty, aby sa zabezpečilo, že povinnosti (vrátane opatrení o starostlivosti o skládku po ukončení prevádzky) vyplývajúce z povolenia vydaného podľa ustanovení tejto smernice budú splnené a že budú dodržané postupy pre uzatvorenie skládky, ktoré vyžaduje článok 13 tejto smernice. Zníženie účelovej finančnej rezervy môže spôsobiť, že postupy ustanovené pre uzatváranie skládok sa nebudú dať splniť pre nedostatok finančných prostriedkov. 3. V čl. V schváleného zákona sa dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa čl. V schváleného zákona v § 9 zákona č. 587/2004 Z. z. v znení zákona č. 276/2007 Z. z. kde sa ustanovuje postup poskytovania štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie z Environmentálneho fondu (ďalej len „fond“), sa dopĺňa odsek 11, podľa ktorého sa postup podľa odsekov 1 až 6 nevzťahuje na žiadateľa, ktorým je organizácia v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky. Zákon č. 587/2004 Z. z. v § 9 ods. 1 ustanovuje náležitosti písomnej žiadosti o podporu činností zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni, podporu prieskumu, výskumu a vývoja zameraného na zisťovanie a zlepšenie stavu životného prostredia, podporu environmentálnej výchovy, vzdelávania a propagácie a podporu riešenia mimoriadne závažnej environmentálnej situácie. V § 9 ods. 2 zákona č. 587/2004 Z. z. sa ustanovujú náležitosti písomnej žiadosti o podporu odstraňovania následkov havárie a mimoriadneho zhoršenia kvality vôd alebo mimoriadneho ohrozenia kvality vôd ohrozujúcich alebo poškodzujúcich životné prostredie. V § 9 ods. 3 zákona č. 587/2004 Z. z. v znení zákona č. 276/2007 Z. z. sa ustanovujú lehoty na predkladanie písomných žiadostí o podporu. Na základe čl. V schváleného zákona teda žiadateľ o podporu, ktorým je organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo v zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky nebude povinný predložiť písomnú žiadosť o podporu, a to s ustanovenými náležitosťami. Fond podľa § 9 ods. 4 zákona č. 587/2004 Z. z. zabezpečuje evidenciu podaných žiadostí o podporu a vykonáva kontrolu ich úplnosti. Ak žiadosť o podporu neobsahuje všetky náležitosti fond podľa § 9 ods. 5 zákona č. 587/2004 Z. z. vyzve žiadateľa na jej doplnenie v určenej lehote. Ak žiadateľ o podporu žiadosť o podporu v určenej lehote nedoplní, fond ju nezaradí do zoznamu žiadostí o podporu. O poskytnutí podpory fond podľa § 9 ods. 6 zákona č. 587/2004 Z. z. uzatvára so žiadateľom písomnú zmluvu o poskytnutí podpory, a to na základe písomného rozhodnutia ministra životného prostredia Slovenskej republiky o poskytnutí podpory. Keďže podľa čl. V § 9 ods. 11 schváleného zákona na organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky sa postup podľa odsekov 1 až 6 nevzťahuje, nie je jasné, akým spôsobom sa organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky budú o podporu uchádzať a na základe čoho bude minister životného prostredia Slovenskej republiky rozhodovať pri poskytovaní podpory. V tejto súvislosti treba uviesť, že z procesu pri poskytovaní podpory vo vzťahu k organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky je vylúčený fond, ktorý nebude môcť plniť ani svoju evidenčnú a kontrolnú funkciu podľa § 11 ods. 2 zákona č. 587/2004 Z. z.. Schválením čl. V sa poskytovanie podpory organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky podľa zákona č. 587/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov stáva problematické. 4. Z porovnania predmetu úpravy čl. I až III schváleného zákona a čl. IV a V schváleného zákona vyplýva, že predmet úpravy čl. IV a V nesúvisí s predmetom úpravy čl. I až III. Úprava v oblasti cenných papierov najmä povinností a oprávnení centrálneho depozitára cenných papierov (čl. I schváleného zákona), úprava postupu so zaknihovanými cennými papiermi fyzických osôb najmä povinností Fondu národného majetku Slovenskej republiky pri ponuke týchto cenných papierov fyzickou osobou (čl. II schváleného zákona) a úprava poskytovania údajov obsiahnutých vo výpise z obchodného registra aj centrálnemu depozitárovi cenných papierov (čl. III schváleného zákona) nesúvisí s predmetom úpravy čl. IV (pôsobnosť, práva a povinnosti pri predchádzaní vzniku odpadov a pri nakladaní s odpadmi a zodpovednosť za porušenie povinností na úseku odpadového hospodárstva a zriadenie Recyklačného fondu) a čl. V (uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie prostredníctvom Environmentálneho fondu). Podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Ústavný súd Slovenskej republiky vo viacerých svojich rozhodnutiach (ÚS 30/99, ÚS 48/97 a PL.ÚS 96/95) považuje za jeden zo základných princípov právneho štátu, za neoddeliteľnú súčasť právneho štátu a imanentný znak právneho štátu princíp (požiadavku) právnej istoty a ochrany dôvery občanov v právny poriadok. Spôsob novelizácie (postup), keď sa jedným zákonom súčasne novelizuje viacero zákonov, ktoré navzájom bezprostredne obsahovo nesúvisia, nie je medzi nimi obsahová a systematická väzba, nie je podľa môjho názoru v súlade s princípom právnej istoty, ani s princípom predvídateľnosti zákona a jeho zrozumiteľnosti. Preto mám pochybnosti o súlade čl. IV a čl. V schváleného zákona s čl. 1 ods. 1 prvou vetou Ústavy Slovenskej republiky.
III
V nadväznosti na dôvody uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon s týmito zmenami: Čl. IV a V sa vypúšťajú Doterajší čl. VI sa označuje ako čl. IV.
Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič zároveň požiadal predsedu NR SR, aby parlament na najbližšej schôdzi tento zákon opätovne prerokoval, aby sa tak mohlo pomôcť občanom vyriešiť problémy s tzv. bezcennými cennými papiermi, ktoré nemajú hodnotu.
Prezident Slovenskej republiky podľa čl. 102 ods. 1 písm. f) Ústavy Slovenskej republiky podpísal zákon z 11. marca 2009, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
|