Aktuality
   

Rok 2007

Úvod | Aktuality | Archív správ tlačového oddelenia | Rok 2007

Prezident SR vrátil zákony

Prezident SR vrátil zákony

13. apríl 2007

Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky tieto zákony s pripomienkami: 

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2004 Z. z. o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste a o zmene a doplnení niektorých zákonov 
Zákon o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov

Zdôvodnenie k vrátenému zákonu č. 530/2004 Z. z.

I

Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 23. marca 2007, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2004 Z. z. o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky zákon pri opätovnom prerokovaní schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III.


II.

Slovenskú republiku zastupuje v Eurojuste podľa § 2 ods. 1 prvej vety zákona č. 530/2004 Z. z. o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste a o zmene a doplnení niektorých zákonov národný člen. Podľa čl. I prvého bodu § 2 ods. 1 druhej vety zákona z 23. marca 2007, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2004 Z. z. o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „schválený zákon“), národný člen musí byť prokurátorom pôsobiacim na úseku trestného práva. Podľa čl. I šiesteho bodu § 6 ods. 1 druhej vety schváleného zákona asistent národného člena musí byť tiež prokurátorom pôsobiacim na úseku trestného práva.

Podľa čl. I druhého bodu § 2 ods. 2 schváleného zákona národného člena vymenúva a odvoláva minister spravodlivosti Slovenskej republiky po prerokovaní s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky.

Rovnako podľa čl. I siedmeho bodu § 6 ods. 2 prvej vety minister spravodlivosti Slovenskej republiky vymenúva a odvoláva asistenta národného člena po prerokovaní s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky.

Prokurátora možno s jeho súhlasom dočasne prideliť k orgánu Európskej únie alebo orgánu vytvorenom spoločne členskými štátmi Európskej únie, ak sa podľa osobitného predpisu vyžaduje, aby bol stálym členom takého orgánu prokurátor. Dočasné pridelenie prokurátora k orgánu Európskej únie sa považuje za výkon funkcie prokurátora (§ 9 ods. 6 zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení zákona č. 530/2004 Z. z.).
Podľa § 9 ods. 7 druhej vety zákona č. 154/2001 Z. z. v znení zákona č. 530/2004 Z. z. o dočasnom pridelení prokurátora k orgánu Európskej únie alebo orgánu vytvorenom spoločne členskými štátmi Európskej únie rozhoduje minister spravodlivosti Slovenskej republiky na návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky. Z tohto ustanovenia vyplýva potreba návrhu generálneho prokurátora Slovenskej republiky pre rozhodnutie ministra spravodlivosti Slovenskej republiky o dočasnom pridelení prokurátora.

Podľa čl. 1 druhého bodu § 2 ods. 2 schváleného zákona na vymenovanie a odvolanie národného člena ministrom spravodlivosti Slovenskej republiky postačuje len prerokovanie s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky. To rovnako platí aj na vymenovanie a odvolanie asistenta národného člena podľa čl. I siedmeho bodu § 6 ods. 2 prvej vety schváleného zákona.

Z uvedeného vyplýva, že ministrovi spravodlivosti Slovenskej republiky podľa čl. I druhého bodu § 2 ods. 2 a siedmeho bodu § 6 ods. 2 prvej vety schváleného zákona by k vymenovaniu alebo odvolaniu národného člena a asistenta národného člena postačilo prerokovanie s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky. K reálnemu plneniu úloh národným členom a asistentom národného člena podľa § 9 ods. 7 druhej vety zákona č. 154/2001 Z. z. v znení zákona č. 530/2004 Z. z. sa vyžaduje dočasné pridelenie prokurátora, o ktorom rozhoduje minister spravodlivosti Slovenskej republiky, a to na návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky (k dočasnému prideleniu sa vyžaduje aj súhlas prokurátora). V tomto smere, podľa môjho názoru, nie sú ustanovenia § 9 ods. 7 druhej vety zákona č. 154/2001 Z. z. v znení zákona č. 530/2004 Z. z. a § 2 ods. 2 a § 6 ods. 2 prvej vety v čl. I druhom bode a siedmom bode schváleného zákona v súlade. Na vymenovanie a odvolanie národného člena a asistenta národného člena postačuje prerokovanie s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky a na dočasné pridelenie je potrebný návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky.

Je žiaduce tiež uviesť, že prokuratúra je samostatná hierarchicky usporiadaná jednotná sústava štátnych orgánov na čele s generálnym prokurátorom, v ktorej pôsobia prokurátori vo vzťahoch podriadenosti a nadriadenosti (§ 2 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre).

Nenamietam vymenúvanie a odvolávanie národného člena a asistenta národného člena ministrom spravodlivosti Slovenskej republiky, som však toho názoru, aby v súlade so zákonom č. 153/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov a so zákonom č. 154/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov boli vymenovaní a odvolaní na návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky, nielen po prerokovaní s ním.

III


V nadväznosti na dôvody uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokúvaní schválila zákon s týmito zmenami:

1. V čl. I druhom bode v § 2 ods. 2 sa slová „po prerokovaní s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovami „na návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky“.

2. V čl. I siedmom bode v § 6 ods. 2 prvej vete sa slová „po prerokovaní s generálnym prokurátorom“ nahrádzajú slovami „na návrh generálneho prokurátora“.

3. V čl. I desiatom bode v nadpise § 11 sa slová „od 1. júna 2007“ nahrádzajú slovami „od 1. júla 2007“.

4. Čl. II znie:
„Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2007.“.

Zdôvodnenie k vrátenému zákonu č. 372/1990 Zb.

I

Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 23. marca 2007 o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.

Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky zákon pri opätovnom prerokovaní schválila so zmenou, ktorá je uvedená v časti III.


II

Podľa čl. I § 3 ods. 3 zákona z 23. marca 2007 o ochrane spotrebiteľa a zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „schválený zákon“) každý spotrebiteľ má právo na ochranu pred neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách. Pri identifikácii spotrebiteľských zmlúv schválený zákon odkazuje v poznámke pod čiarou na § 52 až 60 Občianskeho zákonníka. Zo znenia tohto ustanovenia vyplýva, že schválený zákon ako lex generalis v oblasti (vo veciach) ochrany spotrebiteľa garantuje spotrebiteľovi právo na ochranu pred neprijateľnými podmienkami len v spotrebiteľských zmluvách uzatvorených podľa § 52 až 60 Občianskeho zákonníka.

Podľa pomerne rozsiahlej úpravy ochrany spotrebiteľa v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie, ale aj podľa platného právneho poriadku Slovenskej republiky každý typ zmluvy môže mať povahu spotrebiteľskej zmluvy; takúto povahu môže mať aj zmluva uzatvorená napríklad podľa Obchodného zákonníka (aj keď spotrebiteľskú zmluvu ako osobitný typ zmluvy Obchodný zákonník nepozná).

Podľa môjho názoru možno konštatovať, že schválený zákon znením § 3 ods. 3 zužuje ochranu spotrebiteľa pred neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách len na ochranu pri spotrebiteľských zmluvách podľa § 52 až 60 Občianskeho zákonníka. Preto schválený zákon nie je úplne v súlade najmä so smernicou 93/13/EHS z 5. apríla 1993 o nekalých podmienkach v spotrebiteľských zmluvách. Táto smernica je transponovaná len do Občianskeho zákonníka. Treba konštatovať, že v dôsledku skutočnosti, že schválený zákon neprevzal aspoň platné a účinné znenie § 23a zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení zákona č. 616/2004 Z. z. dochádza k zúženiu ochrany spotrebiteľa pri ostatných spotrebiteľských zmluvách.

Vzhľadom na uvedené považujem za žiadúce v záujme ochrany spotrebiteľa, ale aj najmä s cieľom zabrániť riziku negatívnych následkov pre Slovenskú republiku v rámci mechanizmu Európskej únie pre nesplnenie povinnosti zapracovať smernicu 93/13/EHS z 5. apríla 1993 do právneho poriadku Slovenskej republiky, upraviť schválený zákon.


III

V nadväznosti na dôvody uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokúvaní schválila zákon s touto zmenou:

V čl. I v § 3 odsek 3 znie:
„(3) Každý spotrebiteľ má právo na ochranu pred neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách, ktorými sú zmluvy uzavreté podľa Občianskeho zákonníka9) alebo Obchodného zákonníka, ako aj všetky iné zmluvy, ktorých charakteristickým znakom je, že sa uzatvárajú vo viacerých prípadoch, a je obvyklé, že spotrebiteľ obsah zmluvy podstatným spôsobom neovplyvňuje; aj na spotrebiteľské zmluvy, ktoré neboli uzavreté podľa Občianskeho zákonníka sa primerane použijú ustanovenia Občianskeho zákonníka.“.

 

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač

© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]