Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič odovzdal podľa čl. 102 ods. 1 písm. h/ Ústavy Slovenskej republiky vymenovacie dekréty 49-tim profesorom vysokých škôl.
Na slávnostnom vymenovacom akte bol prítomný aj minister školstva Ján Mikolaj, viceprezident Slovenskej rektorskej konferencie Ján Bujňák a Radu vysokých škôl zastupoval Viktor Smieško.
Prezident Ivan Gašparovič v príhovore zablahoželal novovymenovaným profesorom k získaniu najvyššieho vedecko-pedagogického titulu. Uviedol, že udelením profesorského titulu vyjadruje náš štát úctu plneniu významného spoločenského poslania a priznáva ním tak aj ocenenie a poďakovanie za doterajšiu výchovnú, pedagogickú a vedeckú prácu.
„ Veda, technológie, inovácie... To sú dnes často skloňované slová, vyjadrujúce podstatu toho, čo by nás malo v najbližšom období vytrhnúť z neistoty. Neistoty z budúcnosti. Ale o tom, čo nás má už zajtra pohnúť ďalej, nemožno len hovoriť. Treba na tom permanentne, systematicky a dôsledne pracovať.
Nechcem nikomu uberať zo zásluh na určitých výsledkoch v tomto smere, no nemôžem sa neopýtať, či nehovoríme o našich kľúčových záujmoch len na úrovni predsavzatí. A či tieto predsavzatia nepôsobia skôr rozpačito, ako mobilizačne, „ povedal prezident.
V príhovore ďalej upozornil na skutočnosť, že niekoľko rokov sa hovorí aj o tom, že v procese prípravy na nové, náročné požiadavky praxe nám začína zlyhávať školstvo. Že vzdelávanie a výchova, teda kvalita edukácie niekedy trpí aj z dôvodu upúšťania od tradičných a overených postupov.
„Ale najmä preto, že sa pohybuje v začarovanom kruhu takzvaných nových foriem a prístupov. Inak povedané, že naše školstvo chce inovovať formy, metódy i obsah práce, ale nie vždy dostatočne pružne reaguje na zmeny v sociálnej klíme i na úroveň svetového poznania. Flexibilita, pružnosť reagovania na pozitíva musí byť našou rýchlou realizáciou, „ pokračovala hlava štátu.
Ivan Gašparovič zdôraznil, že už dvadsať rokov sa pokúšame pohnúť sami sebou, no všetky diskusie o našich problémoch končia pri peniazoch. „ Už som nejedenkrát povedal, že peniaze dokážu veľa, ale nezmôžu všetko. Predovšetkým nenahradia človeka ako tvorivý subjekt každého inovačného procesu. Nanajvýš môžu pomôcť v preskupovaní ľudských zdrojov, v tomto prípade pedagógov. Lenže ani tých, najmä kvalitných stále nemáme dosť. Zo školstva sa vytrácajú tí postarší, ktorí začínajú chýbať aj vo vede - stredná generácia nezvláda všetko,“ povedal prezident.
Niektoré krajiny EÚ zvyšujú investície do školstva, inde ich vlády znižujú, pretože sa snažia obmedziť trvalo rastúce zadlžovanie štátu.
V Anglicku sa v tejto súvislosti na univerzitách intenzívne hovorí o zvyšovaní školného, o viacej než 50 percent. Lenže zvyšovanie školného – okrem iného – obmedzuje prístup k vzdelaniu, čo iste nepodnecuje spoločnosť k posilňovaniu jej vzdelanosti.
„My sme sa – uvedomujúc si veľkú sociálnu rozdielnosť občanov - priklonili k prvému riešeniu, pokúšame sa o zvýšenie prostriedkov.
Nemôžeme však zostať iba pri tom, musíme s nimi racionálnejšie aj narábať. To znamená – prehlbovať aj kontrolu ich používania.
Nechcem tým oberať naše vzdelávacie subjekty o primeranú autonómiu, len zdôrazniť, že zodpovednosť musí byť všade a za každých okolností. Zvlášť citlivou je v čase svetovej krízy! A ak sme prijali konkrétne opatrenia, neznamená to, že sú nedotknuteľné. Všetko čo robíme, musí byť prístupné korekciám, ak sa ukážu ako neprospešné, " pokračoval v príhovore k novovymenovaným profesorom prezident Slovenskej republiky.
Pripomenul , že poznanie súvisí, a to zásadným spôsobom s osobnostnou zrelosťou, s jeho kultúrnosťou i s celkovým stavom konkrétnej spoločnosti a vývoja vo svete.
„Ľudskosť sa stáva požiadavkou, ktorá sa preukázateľne vyníma medzi všetkými znakmi ľudského spolužitia. Ľudskosť ako preukaz kvality vzťahov medzi ľuďmi. Ako záujem človeka o človeka, ale aj spoločnosti o jednotlivca, či jednotlivca o spoločnosť. Teda ľudskosť musíme hľadať v sebe i medzi nami. Aj v prístupe učiteľa k študentom, žiakom – ale aj opačne, „ dodal prezident.
V záverečnej časti príhovoru apeloval na novovymenovaných vysokoškolských profesorov, že študenti budú od nich očakávať nielen záväznejšie intelektuálne postoje, ale aj rezolútnejšie presadzovanie tých všeľudských mravných hodnôt, po ktorých volajú všetci zodpovední ľudia. „Veď kde inde sa má tak zaujato diskutovať o kvalite života, ako na akademickej pôde, či v kultúrnych kruhoch? Preto nielen študenti, ale celá spoločnosť od vás očakáva – a myslím si, že oprávnene – nové, tvorivé podnety a postoje, „ povedal Ivan Gašparovič.
Zároveň vysokoškolským profesorom n zaželal do ďalších rokov vášho výchovného, pedagogického a vedeckého pôsobenia veľa dobrých študentov, žičlivých kolegov, úspechy v práci i v súkromnom živote ako aj uznanie a úctu tých, ktorých pripravujú do života.
Z rúk nášho najvyššieho predstaviteľa si prevzali vymenovacie dekréty nasledovní profesori vysokých škôl:
doc. RNDr. Miroslav Bielik, DrSc.
v odbore geológia
doc. Ing. Viktória Bobáková, CSc.
v odbore ekonomika a manažment podniku
doc. Ing. Marián Brestič, CSc.
v odbore fyziológia plodín a drevín
doc. Ing. Roman Cimbala, CSc.
v odbore elektroenergetika
doc. PaedDr. Ivan Čillík, CSc.
v odbore športová edukológia
doc. PhDr. Mária Čižmárová, CSc.
v odbore slovanské jazyky a literatúry
doc. Ing. Juraj Čuboň, CSc.
v odbore spracovanie poľnohospodárskych produktov
doc. Ing. Ľubomír Dorčák, CSc.
v odbore získavanie a spracovanie zemských zdrojov
doc. PaedDr. Milan Ďuriš, CSc.
v odbore odborová didaktika – didaktika odborných technických predmetov
doc. Ing. Pavel Élesztős, CSc.
v odbore aplikovaná mechanika
doc. Ing. Emil Evin, CSc.
v odbore strojárske technológie a materiály
doc. Ing. Eleonora Fendeková, PhD.
v odbore ekonomika a manažment podniku
doc. Ing. Ľubica Feriancová, PhD.
v odbore krajinná a záhradná architektúra
doc. Ing. Ladislav Gulan, PhD.
v odbore dopravné stroje a zariadenia
doc. Ing. Jaromír Havlica, DrSc.
v odbore anorganická technológia a materiály
doc. Ing. Ján Híveš,PhD.
v odbore anorganická technológia a materiály
doc. PhDr. Pavel Horňák, CSc.
v odbore masmediálne štúdiá
doc. PhDr. Michal Charvát, CSc.
v odbore športová humanistika
doc. Ing. Ľubomír Jahnátek, CSc.
v odbore elektroenergetika
doc. Ing. Jozef Jandačka, PhD.
v odbore energetické stroje a zariadenia
doc. Ing. Aleš Janota, PhD.
v odbore automatizácia
doc. Ing. Fedor Kállay, PhD.
v odbore automatizácia
doc. RNDr. Ľudovít Kocian, CSc.
v odbore zoológia
doc. MUDr. Karol Králinský, CSc.
v odbore verejné zdravotníctvo
doc. MUDr. Viera Kristová, CSc.
v odbore farmakológia
doc. MUDr. Peter Krištúfek, CSc.
verejné zdravotníctvo
doc. MVDr. Ľudovít Lenhardt, PhD.
v odbore veterinárna morfológia a fyziológia
doc. ThDr. Jozef Leščinský, PhD.
v odbore odborová didaktika – teória vzdelávania náboženskej výchovy
doc. MUDr. Anna Líšková, PhD.
v odbore verejné zdravotníctvo
doc. PhDr. Ján Lukačka, CSc.
v odbore slovenské dejiny
doc. Dr. Ing. Miroslav Neslušan
v odbore strojárske technológie a materiály
doc. PhDr. Josef Oborný, PhD.
v odbore športová humanistika
doc. ThDr. Peter Olekšák, PhD.
v odbore teória a dejiny žurnalistiky
doc. RNDr. Vítězslav Otruba, CSc.
v odbore analytická chémia
doc. JUDr. Mária Patakyová, CSc.
v odbore obchodné a finančné právo
doc. RNDr. Ján Plavka, CSc.
v odbore informatika
doc. PhDr. Milan Portik, PhD.
v odbore predškolská a elementárna pedagogika
doc. PhDr. Jana Rakšányiová, CSc.
v odbore prekladateľstvo a tlmočníctvo
doc. PhDr. Zora Rusinová, PhD.
v odbore dejiny a teória umenia
doc. PhDr. Danuša Serafínová, CSc.
v odbore teória a dejiny žurnalistiky
doc. RNDr. Peter Spišiak, CSc.
v odbore regionálna geografia
doc. RNDr. Danica Studenovská, CSc.
v odbore matematika
doc. Mgr. Radoslav Šašina, ArtD.
v odbore hudobné umenie
doc. Ing. Miloš Šrámek, PhD.
v odbore informatika
doc. Ing. Marián Tolnay, PhD.
v odbore výrobné technológie
doc. JUDr. Karol Tóth, PhD. MPH
v odbore verejné zdravotníctvo
doc. Ing. Marián Valko, DrSc.
v odbore fyzikálna chémia
doc. PhDr. Marian Zervan, PhD.
v odbore dejiny a teória umenia
doc. PhDr. ThDr. Peter Zubko, PhD.
v odbore katolícka teológia