Aktuality
   

Príhovor prezidenta SR Ivana Gašparoviča na XVII. sneme Združenia miest a obcí Slovenska, Bratislava, Incheba 25. 4. 2007

Úvod | Aktuality | Prejavy a vystúpenia | Domáce prejavy prezidenta SR | Rok 2007 | Príhovor prezidenta SR Ivana Gašparoviča na XVII. sneme Združenia miest a obcí Slovenska, Bratislava, Incheba 25. 4. 2007

Vážený pán predseda Národnej rady SR,
vážený pán predseda vlády SR,
vážený pán predseda ZMOS,
vážení delegáti snemu,
excelencie, ctení hostia,


najskôr mi dovoľte, aby som vám zaželal dobrý a úspešný deň, a aby som sa vám poďakoval za pozvanie na snem, ktoré zaznelo už na novoročnom stretnutí.

Nadväzujúc naň, chcem všetkým, novým aj staronovým primátorom a starostom, zablahoželať k volebnému úspechu a zároveň sa poďakovať za doterajšiu obetavú prácu v prospech občanov.

Veď sú to práve samosprávy, kto musí zabezpečovať bežný chod života miest a obcí, riešiť malé a veľké starosti svojich občanov. V tom je ich zmysel i nenahraditeľnosť. Za 17 rokov svojej existencie ste dokázali, že samosprávy sú vskutku základom demokratického systému riadenia vecí verejných. Preto považujem snem ZMOS-u rok čo rok za udalosť celospoločenského významu. Pretože jeho výsledky ovplyvňujú život všetkých občanov.

Osobitne to platí pre tento snem. Koná sa v prvom roku nového parlamentu a novej vlády, pár mesiacov po komunálnych voľbách.
Voľby priniesli nové rozloženie politických síl, na celoštátnej úrovni došlo k radikálnej zmene politickej reprezentácie. No z nemalej časti aj na komunálnej úrovni.

Pri takýchto zásadných zmenách je dôležité dbať na kontinuitu. Zachovať a rozvíjať dobré a pozitívne z predošlého obdobia, no zmeniť a vylepšiť to, v čom predchádzajúca zostava, aj z objektívnych dôvodov, neuspela.

Nepochybujem o tom, že náš občan vie ohodnotiť úsilie a pozitívne výsledky práce svojich volených zástupcov. A ak volí zmenu, robí tak preto, lebo je presvedčený, že niektoré veci, na ktorých mu záleží, sa dajú robiť lepšie.

Výsledky prieskumov verejnej mienky avizujú rekordnú dôveru občanov stranám a predstaviteľom súčasnej vládnej koalície. Občania dostávajú na svoju novú voľbu pozitívnu odpoveď, oslovujú ich reálne výsledky. Za dôležité považujem, že sa nepotvrdili povolebné prognózy mnohých politológov a analytikov. Smerovanie Slovenska vykazuje kontinuitu. Osobitne v zahranično-politickej orientácii, ktorá je daná členstvom Slovenska v integračných a bezpečnostných zoskupeniach a ako prezident môžem povedať, že ani jej nové impulzy a širšie deklarované záujmy nespochybňujú, ale zvyšujú medzinárodnú prestíž a autoritu, záujem sveta o Slovensko. Som presvedčený, že aj v najbližších rokoch dôjde a bude záujem zahraničných investorov u nás podnikať.

Dôležité je aj to, že sa zachovala nevyhnutná kontinuita hospodárskej a fiškálnej politiky. Slovenské hospodárstva je nasmerované rozvojovo. Toto konštatovanie má však aj svoju druhú, odvrátenú tvár. O čo viac sme v minulom období zanedbávali sociálny rozmer rozvoja, o to viac pochopenia a úsilia musíme na tomto úseku našej práce vynaložiť dnes i zajtra. Občanmi nášho štátu nie sú len bohatí, ale aj stredné vrstvy a ľudia, ktorí žijú v pásmach chudoby. Ak politika stráca svoj sociálny rozmer, stáva sa bremenom celej spoločnosti. Politika musí byť otvorená k ľuďom, slúžiť ľuďom. Inak stratí svoju dôveryhodnosť.

Pozorne počúvam informácie o tom, že rastie výkonnosť našej ekonomiky, a že sa postupne zvyšuje aj priemerná mzda. Žiaľ, nie všade a všetkým. Mnohé pozitívne výsledky slovenskej ekonomiky zatieňuje skutočnosť, že rozvoj je veľmi nerovnomerný. Niektoré regióny sa v transformačnom období dostali a stále sú v zložitej situácii. Narástli regionálne disparity, nedokázali sme stabilizovať rozvoj životnej úrovne najmä na vidieku. Najhoršie sú na tom prihraničné oblasti na juhu, juhovýchode, východe a severovýchode Slovenska. Chýba im flexibilné cestné a železničné napojenia na ostatné, rozvinutejšie oblasti.

Objednávanie výkonov vo verejnom záujme v autobusovej a železničnej doprave potrebuje zodpovednú koncepciu. Musíme nájsť mechanizmy a nástroje, ktoré adresne a efektívne zabezpečia, aby verejné zdroje smerovali do podpory na cestovanie odkázaných skupín, do mobility pracovnej sily. Najmä zaostávajúcich regiónov.

Ešte stále nedisponujeme účinným systémom finančného vyrovnávania sociálno-ekonomických rozdielov regiónov. Doterajší priebeh procesu decentralizácie avizuje nedostatky, ktoré musíme odstrániť, zvlášť pri financovaní zaostávajúcich regiónov. Celospoločenská dohoda musí dôraznejšie presadzovať princíp solidarity, ktorý predpokladá aj naša ústava. V konečnom dôsledku to prinesie pozitívne efekty pre celé Slovensko. Podľa môjho názoru: verejné prostriedky musia byť, a to podľa osobitného kľúča, prístupnejšie zaostávajúcim regiónom.

Veľký diel zodpovednosti za rozvoj regiónu, miest a obcí v súčasnosti preberá na seba samospráva. Vláda síce vytvára podmienky a rozvojový rámec, ale samospráva má už dnes v rukách nástroje, ktorými môže prilákať investorov, zvýšiť ich záujem o konkrétny región, o konkrétne mesto. Najmä budovaním infraštruktúry a priemyselných parkov, dočasnými úľavami na miestnych daniach, vysporiadavaním pozemkov pre investorov a podobne.

Víťazia aktívni a iniciatívni. Tí, ktorí sa opierajú o pozitívne skúsenosti a nápady, o spoľahlivých partnerov a investorov. Viem, že osobitne malé obce majú v tomto ohľade nemalé problémy. Finančné, organizačné, ale aj personálne. Viackrát som už vyjadril presvedčenie, že dobrovoľné združovanie malých obcí by mohlo byť ich efektívnym riešením. Samozrejme, nie na základe nariadení zhora, ale výlučne formou dobrovoľnosti. Vždy v záujme riešenia čo i len čiastkových problémov, za určitých kompetencií a bez straty samostatnosti.

V tejto súvislosti nemôžem obísť význam nášho poľnohospodársko-potravinárskeho komplexu. A nemám na mysli len jeho výrobnú funkciu. Pre vidiek je to ťažisková ekonomická aktivita a v mnohých regiónoch a obciach aj rozhodujúci zdroj zamestnanosti. Roľnícka nespokojnosť oprávnene rastie. So znepokojením sledujem situáciu, v ktorej sa ocitol slovenský agrokomplex. Nepriaznivý stav ohrozuje samotnú podstatu podnikania na pôde.

Preto je veľmi dôležité, aby sa požiadavky na ďalšiu sociálno-ekonomickú transformáciu agrárneho sektora stali predmetom širšej spoločenskej diskusie. Diskusie, ktorá by sformovala budúcu podobu našej agrárnej politiky a budúcnosti vidieka vôbec.

Vážení delegáti,
proces fiškálnej decentralizácie dal samosprávam možnosť rozhodovať o značnej sume prostriedkov. Tým sa zvýšil ich význam, ale narástla aj zodpovednosť. Preto by mestá a obce mali dôslednejšie a v maximálnej miere využiť aj možnosť čerpania financií zo štrukturálnych fondov, ktoré v programovacom období 2007 – 2013 ponúka Národný strategický referenčný rámec. Túto neopakovateľnú šancu však majú len dobre pripravení. Aj preto zastávam názor, že treba pripraviť odborníkov a následne decentralizovať rozdeľovanie týchto prostriedkov na VÚC a postupne aj na obce a mestá.

Hoci prostriedkov nikdy nie je dosť, finančná decentralizácia samosprávam značne pomohla. Presviedčam sa o tom pri mojich cestách po Slovensku, pri stretnutiach s vami. A vedno s vami verím, že sa podarí vyriešiť aj časový nesúlad medzi tvorbou štátneho rozpočtu a rozpočtov samospráv, aby ste presne vedeli, s čím môžete počítať.

Takisto som presvedčený o tom, že vláda bude prihliadať na vaše názory pri realizácii ďalšieho procesu reformy verejnej správy. A bude musieť dodržať aj zásadu, že prenos každej ďalšej kompetencie má sprevádzať aj prenos financií a nie prenos vnútorného dlhu, ako to bolo v minulosti.

Pozície miest a obcí v značnej miere posilnilo, že sa rozhodnutím Národnej rady SR koncom marca ukončil proces ratifikácie Európskej charty miestnej samosprávy. Je to významný posun v stabilizácii celej verejnej správy, ktorý určuje rámec a smer reformného procesu. Do originálnych kompetencií samospráv sa už sotva bude, a vlastne by sa už ani nemalo zasahovať. Ale ťažkosti sa ešte môžu vyskytnúť v oblasti presunutých kompetencií. Ako najproblematickejšie sa javia oblasti školstva, zdravotníctva a sociálnych služieb. Sú finančne najnáročnejšie, mimoriadne citlivo vnímané zo strany každej rodiny, každého občana.

S plánovaným zánikom krajských úradov a špecializovaných krajských úradov pribudnú miestnym samosprávam ďalšie kompetencie. No tým aj nové starosti a problémy, obzvlášť v ekonomicky slabších regiónoch. Preto je nesmierne dôležité, aby sa hľadali efektívne riešenia. Také, ktoré budú vyhovovať miestnym samosprávam, občanom, a teda aj štátu.

Vážení delegáti,
dotkol som sa len niektorých oblastí širokého záberu vašej činnosti. Nevyhol som sa ani problémom, ťažkostiam a nedostatkom. Ich ďalšie zvyšovanie je schopné znehodnotiť aj to dobré, čo miestne samosprávy dosiahli. Ich riešenie je nevyhnutné. Preto ich musíme riešiť neodkladne. Ste v každodennom styku s občanmi, riešite ich každodenné veľké a malé problémy a ťažkosti, spolurozhodujete o ich budúcnosti. Chcem vás vyzvať, aby ste k ním pristupovali citlivo a zodpovedne. Aj keď sa to na prvý pohľad tak nejaví, rozhodujete o budúcnosti Slovenska.

Prajem Vášmu snemu užitočnú výmenu názorov a rozvážne rozhodnutia. Vám, primátorom a starostom, a prostredníctvom vás aj všetkým členom miestnych samospráv – veľa síl, odhodlania a umnosti meniť svet k lepšiemu, pre blaho všetkých občanov nášho Slovenska.

Ďakujem vám za pozornosť.

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]