Aktuality
   

Príhovor prezidenta Ivana Gašparoviča na 24. sneme ZMOS, Nitra 28. 5. 2013

Úvod | Aktuality | Prejavy a vystúpenia | Domáce prejavy prezidenta SR | Rok 2013 | Príhovor prezidenta Ivana Gašparoviča na 24. sneme ZMOS, Nitra 28. 5. 2013

Vážený pán predseda vlády SR,
vážení poslanci NR SR,
vážené excelencie,
vážený pán predseda ZMOS-u,
vážení delegáti snemu,
ctení hostia,
 

ďakujem Vám za pozvanie na snem Združenia miest a obcí Slovenska.

Dovoľte mi, aby som Vás pozdravil, poďakoval predovšetkým za prácu, ktorú ste v ostatných dvanástich mesiacoch odviedli v prospech občanov SR a poprial Vášmu snemovaniu tvorivý priebeh.

Som informovaný o problémoch, ktorých riešenie predstavuje podstatu vašej činnosti. Vo svojom vystúpení nechcem hovoriť o všetkých aspektoch , ktoré sa týkajú života samosprávy, pretože je ich veľa. Budete o nich hovoriť vy sami a iste sa k najpálčivejším otázkam vyjadrí aj predseda vlády a jednotliví ministri.

Chcem zdôrazniť predovšetkým potrebu celkových zmien v oblasti  verejnej správy a v jej rámci aj miestnej samosprávy.

Na úvod mi však dovoľte poďakovať sa za podporu, ktorú ste mi doteraz prejavovali. Stretnutia s predstaviteľmi ZMOS a moje návštevy v jednotlivých regiónoch Slovenska vždy predstavovali významnú súčasť agendy hlavy štátu. Vždy boli pre mňa významným zdrojom nefalšovaných informácií o skutočnom stave vecí na Slovensku.

Osobitne v ostatnom období sa stali aj vhodnou príležitosťou na prezentáciu motívov a dôsledkov významných a dôležitých politických rozhodnutí. Tých rozhodnutí, ktoré nielen hlava štátu, ale aj ostatné ústavné inštitúcie a ústavní činitelia prijímali, resp. boli nútení prijímať. Teší ma, že občania i predstavitelia miestnej samosprávy chcú poznať súvislosti, ktoré objektívne pre nedostatok informácií nemajú. Nemajú ich aj preto, lebo inštitúcie, v náplni ktorých je šírenie informácií vo verejnom záujme tak nekonajú, resp. konajú skreslene, polovičato, príp. zavádzajú úplne.

Mám však veľmi dobrý pocit zo stretnutí s občanmi, ale aj s primátormi, starostami a poslancami mestských a miestnych zastupiteľstiev. Nie raz som sa presvedčil, že sa o dianie v našej krajine občania živo zaujímajú a reálne hodnotia javy, ktoré na politickej scéne prebiehajú. Sú pre mňa dôležitou spätnou väzbou a inšpiráciou v mojej práci.

ZMOS sa stal významným sociálnym partnerom a účastníkom sociálneho dialógu, ktorý mohla vláda SR efektívne využiť pri prekonávaní dôsledkov hospodárskej a finančnej krízy.
Opatrenia, prijímané vládou SR  boli a sú často nepopulárne. Boli ale nutné v záujme zachovania budúcej ekonomickej a sociálnej stability Slovenska i celej Európskej únie, ktorej chceme byť aktívnym a rozhodujúcim členom.

Som si vedomý, že toto obdobie bolo aj pre Vás, reprezentantov miestnej samosprávy, veľmi náročné.  Vaša spoluzodpovednosť, ku ktorej ste sa prihlásili podpisom Memoranda o šetrení prispela ku konsolidácii verejných financií. Prispela zároveň k tomu, že občania nezostali bez služieb, ktoré zabezpečujete vo svojej kompetencii. Oceňujem Vašu snahu podporiť vládu SR, stabilizovať verejný sektor, a to napriek množstvu otvorených otázok v kompetenciách miestnej a regionálnej samosprávy, v nedofinancovaní niektorých služieb, ktoré poskytujete občanom, veľkej dlhovej záťaži z minulosti i dlhej zime, ktorá donútila samosprávy siahnuť na dno svojich možností.

Vážený pán predseda, vážené delegátky a delegáti,

miestna samospráva je najnižším, ale najdôležitejším a najzodpovednejším stupňom zastupiteľskej demokracie, ktorá určuje charakter štátu i celej našej spoločnosti. Dvadsaťročné jubileum existencie samostatného štátu, ktoré si počas tohto roka pripomíname, znamená akési generačné poohliadnutie sa za doterajšou prácou. 

Miestna samospráva za ostatné dve dekády existencie samostatnej SR dokázala, že je životaschopná a úspešná, a preto je vnímaná občanmi ako dôveryhodný a demokratický inštitút. ZMOS svojou činnosťou bezpochyby prispel k tomuto pozitívnemu obrazu.

Nazdávam sa ale, že nadišiel čas na novú reflexiu, ktorá posunie zastupiteľskú demokraciu ďalej, ešte bližšie k občanovi. Je zrejmé, že integrácia verejnej a najmä miestnej štátnej správy sa neosvedčila vo všetkých jej oblastiach.

Moje poznatky z kontaktu s občanmi naznačujú, že väčšina občanov SR sa nestotožnila s existujúcou architektúrou verejnej správy, ťažko sa v nej orientuje a považuje ju za komplikovanú. Doterajšie reformy verejnej správy patrili v histórii SR k najzložitejším, najťažším, ale aj najproblematickejším a v mnohých prípadoch realizovaným na hrane drahého experimentu.

Aj doterajší prístup k územnej samospráve, najmä z hľadiska financovania  kompetencií presúvaných zo štátu, má veľa vnútorne rozporných prvkov.

Kompetencie odovzdávané územnej samospráve napr. v oblasti zdravotníctva, dopravy, vzdelávania či ochrany životného prostredia nie sú často kryté zodpovedajúcim objemom finančných prostriedkov. Upozorňujem preto v takýchto prípadoch, aby sme reformy nerobili pre reformy, aby sme každý krok dôsledne premysleli a skôr než pristúpime k novému rozhodnutiu, detailne vyhodnotili tie predchádzajúce.

Ambíciu na modernizáciu a zefektívnenie verejnej správy vidíme aj v programovom vyhlásení vlády SR a zároveň aj jej záväzok vypracovať potrebné legislatívne návrhy.

Uvítal som preto iniciatívu vlády SR na jej komplexnú reformu známu pod skratkou ESO. Predpokladám, že po skončení reformy miestnej štátnej správy sa vláda bude zaoberať aj ďalšími otázkami, ktoré s výkonom verejnej správy súvisia. Prednedávnom som aj ja verejne deklaroval napr. potrebu zníženia počtu vyšších územných celkov. Pri koncipovaní jej budúcej štruktúry by sme mali mať na pamäti  najmä tradičné a prirodzené  geografické, kultúrno-historické a dopravné väzby medzi jednotlivými subregiónmi.

Ocenil som skutočnosť, že v podobnom duchu sa vyjadril minulý týždeň aj predseda vlády SR, ktorý naznačil zámer vlády SR prehodnotiť po najbližších voľbách do vyšších územných celkov ich súčasnú štruktúru a kompetencie. Verím, že sa v dohľadnej dobe dopracujeme k stavu, kedy sa občan zžije s verejnou správou, bude rozumieť jej kompetenciám a vyzná sa v jej štruktúre.

Miestna samospráva má byť efektívna a výkonná, dostupná a transparentná. Týka sa to tak jej prirodzených kompetencií ako aj prehľadnosti z pohľadu občana.

Miestna samospráva má mať najmä také kompetencie, ktoré sú založené na princípoch subsidiarity a lokálnej solidarity. Má teda vychádzať z dokonalého poznania miestnych pomerov, čo jej zaručuje konať kompetentne a transparentne. Má konať tam, kde občan žije svoj každodenný život a intervenovať tam, kde nie je rodina a kde občan nie je schopný si pomôcť sám.

Miestna samospráva má zodpovedať primárne za také projekty, ktoré majú lokálny záber a slúžia primárne obyvateľom daného územia.

Štát jej efektívne môže pomôcť podporou založenou na báze kohézie ale najmä novou, inou konfiguráciou miestnej štátnej správy. Nazdávam sa ale, že dostatočne nevyužívame potenciál územných samospráv, osobitne vidieckych, ani pri riešení niektorých závažných celospoločenských problémov. Jedným z nich je napr. nezamestnanosť. Nazdávam sa preto, že aj miestne samosprávy by mohli a mali mať také nástroje politiky zamestnanosti, ktoré by podporili aktívne zamestnávanie a nielen aktiváciu dlhodobo nezamestnaných. Všade okolo nás je práce dosť. A to nielen jednoduchej, manuálnej, v malých prevádzkach.

Aj medzi vami sú predstavitelia samospráv, ktoré svojou premyslenou stratégiou vedia prilákať významných zahraničných investorov. Sú tu dobré príklady služieb v turizme a cestovnom ruchu. Očakávam preto, že aj samosprávy sa stanú v budúcnosti samy významným tvorcom pracovných miest, resp. že budú pri ich vytváraní veľmi významným pomocníkom. V rámci takto koncipovanej stratégie by samosprávy mohli smerovať aj k  zvýšeniu vlastnej príjmovej základne obcí a vyšších územných celkov. Väčšia nezávislosť územnej samosprávy na dotáciách, grantoch a finančných transferoch  by určite viedla k väčšej hospodárnosti i k väčšej zodpovednosti.

Možno budete so mnou súhlasiť, že štátna správa  môže byť skutočne efektívna, spoľahlivá a otvorená len vtedy, ak sa na ňu bude viazať rovnako efektívna, spoľahlivá a otvorená miestna samospráva. Budúcnosť miestnej samosprávy je preto treba posudzovať v rámci novej architektúry verejnej správy ako celku. Očakávam preto, že vláda SR, tak ako sa zaviazala vo svojom programovom vyhlásení, bude viesť permanentný dialóg so samosprávnymi orgánmi s cieľom nájsť cesty ku skvalitneniu výkonu miestnej samosprávy s využitím  výsledkov komplexného auditu verejnej správy.

Audit by mal do konca roku 2013 priniesť nielen analýzu súčasného stavu kompetencii podľa jednotlivých úrovní verejnej správy, ale mal by zosúladiť aj ich financovanie s rozsahom vykonávaných pôsobností mestami a  obcami. Preto využívam aj toto fórum, aby som zopakoval, že kompetencie, prenesené na miestnu samosprávu, musia byť financované v plnom rozsahu. Nemožno očakávať, že samospráva bude vykonávať tú istú prácu za zlomok pláce. Platí to pre celú škálu kompetencií,  od školstva cez sociálne služby, až po starostlivosť o sociálne odkázaných občanov.

Takéto vzájomné prepojenie, dopĺňanie sa jednotlivých úrovní verejnej správy a štátnej správy, jasné vymedzenie kompetencií občan právom očakáva vo všetkých oblastiach vecí verejných. Preto som pripravený aj naďalej podporiť všetky zákony, ktoré idú týmto smerom a sú výsledkom konzultácií a rozumných kompromisov medzi vládou a samosprávou.

Vážení delegáti,

teší ma, že ZMOS napĺňa svoje poslanie, principiálne reprezentuje a obhajuje špecifické záujmy svojich členov. Tvoríte združenie, ktoré má silné spoločenské postavenie, jasne vyprofilovaný program, dostatok praktických skúseností. Viete primerane a odborne reagovať na spoločenské dianie, generovať spoločenské témy, o ktorých treba diskutovať a ponúkate silné odborné zázemie, čo sa prejavuje najmä v rámci legislatívneho procesu.

Prajem vám uznanie vašej práce občanmi a ďalšie úspechy vo vašej zodpovednej práci. Verím, že váš snem bude prínosom pre ďalší rozvoj samosprávy a pre stále lepší život všetkých našich občanov.

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]