|
Na margo článku „DOBRÝ SMER PRE PREMIÉRA“ MARIÁN LEŠKO, SME 20.11.2007 |
Úvod | Aktuality | K téme | Články | Rok 2007 | Na margo článku „DOBRÝ SMER PRE PREMIÉRA“ MARIÁN LEŠKO, SME 20.11.2007
V článku „Dobrý pre Smer a premiéra“ s podtitulkom „Ako šéf parlamentu asistoval predsedovi Mečiarovi pri jeho spôsobe vládnutia, ako prezident asistuje premiérovi Ficovi aj pri tom, s čím by hlava štátu nemala mať nič spoločné“ jeho autor Marián Leško hneď v prvej vete konštatuje, že „Ivan Gašparovič podpísal novelu zákona o zdravotných poisťovniach, čím strane Smer poskytol ďalší dôkaz, že si od nej nomináciu na prezidenta určite zaslúži“. Autor článku ďalej pokračuje „jeho podpis však dokazuje aj to, že Ivan Gašparovič svoju funkciu opäť vykonáva asistenčne“. Na tieto konštatovania a ďalšie invektívy proti prezidentovi Slovenskej republiky p. Marián Leško využil vyjadrenia zdravotných poisťovní (a zároveň „prirodzených“ zástancov ich záujmov), ktoré nemajú oporu v žiadnom zo schválených ustanovení novely zákona o zdravotných poisťovniach z 25. októbra 2007.
Dotknutá novela zákona nadobudne účinnosť 1. januára 2008 (okrem novely zákona o daniach z príjmov v čl. II, ktorá je jej súčasťou).
Podľa ustanovenia § 15 ods. 6 dotknutej novely zákona „ak po splnení povinnosti vytvárať a používať technickú rezervu na úhradu za zdravotnú starostlivosť podľa zákona, je pri verejnom zdravotnom poistení výsledkom hospodárenia kladný výsledok, možno ho použiť len na úhrady v rozsahu ustanovenom zákonom o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia.
Ak novela zákona vrátane citovaného ustanovenia nadobudne účinnosť 1. januára 2008, tak zo znenia „ak je pri verejnom zdravotnom poistení výsledkom hospodárenia kladný výsledok“ vyplýva, že ide o kladný výsledok hospodárenia dosiahnutý po 1. januári 2008. Zároveň až po 1. januári 2008 a až keď je preukázaný kladný výsledok hospodárenia dosiahnutý po 1. januári 2008, možno tento kladný výsledok hospodárenia použiť len na úhrady v rozsahu ustanovenom zákonom o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia. Treba tu tiež zdôrazniť, že musí ísť o kladný výsledok hospodárenia pri verejnom zdravotnom poistení, na základe ktorého sa poskytuje poistencom verejného zdravotného poistenia za podmienok ustanovených zákonom zdravotná starostlivosť a služby súvisiace s jej poskytovaním v rozsahu ustanovenom zákonom. Nejde o kladný výsledok hospodárenia pri individuálnom zdravotnom poistení, na základe ktorého sa poskytuje poistencom individuálneho zdravotného poistenia zdravotná starostlivosť v rozsahu určenom v poistnej zmluve.
V tomto prípade teda nejde o spätnú účinnosť zákona tzv. retroaktivitu.
V článku sa ďalej konštatuje, že „novela zákona, ktorú prezident podpísal, zdravotné poisťovne zbavuje práva, aby mohli so ziskom voľne nakladať. Prikazuje im totiž, že svoj kladný hospodársky výsledok môžu použiť len na úhrady v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom“. Podľa ďalšieho konštatovania autora článku „zdravotné poisťovne, ktoré konali na základe dôvery, že riadne nadobudnuté právo podnikať a voľne nakladať so ziskom im štát neskoršie vydaným právnym predpisom neodoberie, boli vo svojej dôvere sklamané“. Pán Marián Leško v článku cituje aj časť rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky, že „nikomu nemožno odňať jeho riadnym spôsobom nadobudnuté práva neskoršie vydaným právnym predpisom“.
Novelou zákona o zdravotných poisťovniach sa zdravotným poisťovniam neodoberá právo podnikať. Zdravotným poisťovniam sa neodoberá ani právo voľne nakladať so ziskom, ustanovuje im len rámec na použitie zisku, a to len na úhrady v rozsahu ustanovenom zákonom o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia.
Podľa rovnakého rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorého časť p. Marián Leško cituje v článku, požiadavku legálne nadobudnutých práv „treba chápať tak, že je neprípustné odňať nadobudnuté práva resp. ich obmedziť do minulosti, pred účinnosťou nového zákona“. K takémuto „spätnému“ odňatiu práva novelou zákona o zdravotných poisťovniach , podľa môjho názoru, nedošlo.
V tejto súvislosti je žiaduce uviesť, že zdravotná poisťovňa podľa platného a účinného zákona je akciová spoločnosť so sídlom na území Slovenskej republiky založená na účely verejného zdravotného poistenia, ktorá vykonáva verejné zdravotné poistenie na základe povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia. Teda účelom založenia zdravotnej poisťovne je vykonávanie verejného zdravotného poistenia.
Vyjadrenie vlastného názoru, a to aj formou vyjadrenia osvojenia si názoru iného, v tomto prípade názoru zdravotných poisťovní, autorom článku, je aplikáciou Ústavou Slovenskej republiky garantovanej slobody prejavu. Verejne prejaviť svoj názor možno však aj bez invektív a osočovania iného, v tomto prípade prezidenta Slovenskej republiky, a to objektívnymi argumentmi, nie argumentmi presadzujúcimi záujem zdravotných poisťovní.
Bratislava 23. novembra 2007 Mária Dreninová riaditeľka odboru legislatívy a milostí
|
|