Aktuality
   

Príhovor prezidenta SR na Sneme Republikovej únie zamestnávateľov, Bratislava 26. 4. 2013

Úvod | Aktuality | Prejavy a vystúpenia | Domáce prejavy prezidenta SR | Rok 2013 | Príhovor prezidenta SR na Sneme Republikovej únie zamestnávateľov, Bratislava 26. 4. 2013

Vážený pán prezident Republikovej únie zamestnávateľov,
vážení delegáti Snemu,
milé dámy, vážení páni,

ďakujem Vám za pozvanie na rokovanie Snemu Republikovej únie zamestnávateľov - najreprezentatívnejšej zamestnávateľskej organizácie na Slovensku. Využívam túto možnosť, aby som ocenil  všetky kroky, ktoré robí Vaša organizácia na zlepšenie a skvalitnenie podnikateľského prostredia v našej krajine. Moju účasť na Vašom rokovaní vnímam ako súčasť permanentného dialógu so zástupcami stavovských podnikateľských organizácií. Bolo vždy mojou snahou  byť v rámci kompetencií hlavy štátu ústretový voči všetkým opatreniam, ktoré prispievajú k tomu, aby  podnikanie na Slovensku bolo jednoduchšie a slobodnejšie a aby sa práca stala nielen prostriedkom obživy ale aj zmysluplnej realizácie každého jednotlivca.

Ekonomika Slovenska, podobne ako aj ekonomiky  ostatných krajín Európskej únie v súčasnosti prechádza náročným  postkrízovým obdobím. Jeho dôsledky sa nás všetkých - občanov, podnikateľov, samosprávy i štátnych inštitúcií dotkli veľmi významne. Potreba sanácie verejných financií a vysoká miera nezamestnanosti zhoršili sociálnu situáciu obyvateľstva a zastavili aj investičné a rozvojové zámery Vás, predstaviteľov podnikateľskej sféry.

Viem, že mnohé z opatrení, ktoré vláda SR bola nútená počas prvého roka svojho mandátu vykonať, neboli vždy pozitívne prijímané zo strany podnikateľskej verejnosti, dokonca niektoré z nich sú aj dnes vnímané ako tie, ktoré zhoršili podnikateľské prostredie. Ukazuje sa, že možno nie všetky opatrenia boli nevyhnutné v takej miere, v akej boli schválené. Je ich ale treba vnímať ako komplex nevyhnutných opatrení, ktorých cieľom bolo zabrániť neprimeranému zadlžovaniu krajiny a tým aj budúcich generácií, zefektívniť verejný sektor, zlepšiť medzinárodné postavenie Slovenska v globalizačných a integračných trendoch minimálne na európskej úrovni.

Vysoko oceňujem kultivovanú formu spolupráce a komunikácie, ktorú ste v tejto súvislosti prejavili voči štátnym inštitúciám a predovšetkým vláde SR, ktorá nevyhnutné opatrenia presadzovala. Je treba mimoriadne oceniť aj tú skutočnosť, že aj organizácie zastupujúce podnikateľskú verejnosť na Slovensku, vrátane Republikovej únie zamestnávateľov, akceptovali ponuku byť aktívnym účastníkom sociálneho dialógu a v rámci širšieho spoločenského konsenzu reagovali na výzvy, ktoré  vývoj na Slovensku i vo svete v krízovom období priniesol a v tomto kontexte vypracovali a vláde SR predložili svoje návrhy priorít a rozvojových impulzov pre ozdravenie ekonomiky SR.

Rok 2013 a pravdepodobne aj 2014 nebudú pre nás všetkých z tohto pohľadu jednoduché. Ekonomické indikátory ostatných dní a týždňov ale naznačujú, že najhoršie obdobie máme za sebou. Slovenská republika sa ako člen EÚ správala v tomto neľahkom období veľmi zodpovedne. Priniesli sme v tomto období isté obete, prejavili sme výraznú mieru solidarity a pochopenia pre potreby niektorých našich európskych partnerov. To nám vytvára predpoklady, aby sme boli aj naďalej súčasťou vyššieho stupňa európskej integrácie a ešte významnejšie sa zapojili do globalizačných procesov a zároveň sa aj podieľali na rozhodovaní o dôležitých veciach Európskej únie.

Štát musí pre podnikanie vytvárať vhodné podmienky a systematicky ho podporovať, pretože je zdrojom rastu hospodárstva krajiny, vytvárania pracovných miest a vytvárania bohatstva, čo je jednou z podmienok napredovania spoločnosti a rastu životnej úrovne obyvateľov.

Vytváranie priaznivého a  stabilného podnikateľského prostredia patrí medzi kľúčové úlohy vlády. Zo štatistík, ktoré priniesla nedávno Svetová banka vyplýva, že súčasný stav podnikateľského prostredia na Slovensku, aj napriek istej stabilite, zďaleka nemožno považovať za dostačujúci, najmä s ohľadom na potrebu udržania primeraného ekonomického rastu, na rozvoj podnikateľských aktivít v prioritných oblastiach a na zmierňovanie regionálnych rozdielov. Štatistiky, na základe ktorých bola správa vypracovaná však v tejto chvíli nie sú najdôležitejším indikátorom. Dôležitejšie než štatistiky  je, ako hodnotia kvalitu podnikateľského prostredia samotní podnikatelia a či oni samotní  sú presvedčení o tom, že sa na Slovensku dá dobre podnikať.

Je mi známe, že podnikatelia čoraz častejšie v minulosti poukazovali na nestálosť politických rozhodnutí, ktorá z dlhodobého hľadiska negatívne ovplyvňuje  ich motiváciu investovať a realizovať nové podnikateľské zámery. Slabou stránkou ekonomických opatrení bol aj fakt, že namiesto očakávaných konštruktívnych pokrokových zmien prichádzali často iba čiastkové riešenia, ktoré bývajú i politicky motivované.

Viem, že slovenský podnikateľský sektor volá po ucelenej koncepcii skvalitňovania podnikateľského prostredia, zameranej predovšetkým na zlepšenie funkčnosti súdnictva a vymáhateľnosti práva, čo je nevyhnutnou podmienkou prosperujúcej ekonomiky.

Za základnú podmienku pre dosiahnutie rastu ekonomiky a tým aj tvorbu nových pracovných miest a zvyšovanie konkurencieschopnosti je preto treba považovať práve priaznivé podnikateľské prostredie a jeho kontinuálne zlepšovanie, ktoré môže postupne nahradiť investičné stimuly.

Vytváranie priaznivého podnikateľského prostredia prispieva k podpore udržateľnosti zamestnanosti a tvorbe nových pracovných miest, ale napomáha aj k podpore nových investícií, zvyšovaniu produktivity práce, rastu tempa inovácií a ďalších faktorov. Trvalé zlepšovanie podmienok pre podnikanie má nenahraditeľný význam aj z hľadiska konkurencieschopnosti. 

Nastal čas, aby zlepšovanie podnikateľského prostredia na Slovensku ako jednu zo svojich priorít začala vláda SR reálne napĺňať a účinnými opatreniami prispievať k odstraňovaniu jeho pretrvávajúcich nedostatkov. V tejto zložitej situácii sa javí ako nevyhnutné urobiť aj prvé zásadné kroky smerujúce k posilneniu ekonomického rastu.

Som presvedčený, že na naštartovanie nového ekonomického cyklu máme vytvorené vcelku priaznivé podmienky. Po politických turbulenciách rokov 2010 a 2011 existuje v Slovenskej republike nevyhnutná politická rovnováha a stabilita, širší spoločenský konsenzus  a neustále sa zlepšujúce medzinárodné postavenie krajiny.

Treba ale začať konať, treba už začať realizovať konkrétne opatrenia, ktoré umožnia podnikateľskej verejnosti nadýchnuť sa a začať vytvárať nové pracovné miesta, na ktoré čakajú predovšetkým obyvatelia v regiónoch vzdialenejších od veľkých centier. Verím, že podobne ako v prípade nevyhnutných sanačných opatrení, aj dnes všetky zainteresované strany tripartity podporia plán reforiem, ktoré vláda SR finalizuje a ktoré nakoniec zlepšia parametre podnikateľského prostredia na Slovensku.

V tomto procese vidíme prvé pozitívne náznaky. Je evidentná snaha premiéra i vlády ako celku zlepšiť pozíciu Slovenska vo využívaní zdrojov z európskych fondov, nemožno si nevšimnúť posilnenú komunikáciu so silnými zahraničnými podnikateľskými subjektmi podnikajúcimi na Slovensku či potenciálnymi zahraničnými investormi. Oceňujem skutočnosť, že vláda SR realizuje opatrenia, ktorými sa predišlo minuloročným problémom v daňovej oblasti a ktoré vtedy významným spôsobom ohrozili celkovú situáciu príjmov štátneho rozpočtu. Evidentná je snaha o reformovanie verejnej správy. Možno že nie najšťastnejšie odkomunikovaná, ale reálna je už aj diskusia o nevyhnutných reformných krokoch v oblasti vzdelávania. Finalizujú sa práce na koncepcii reforiem, ktoré by mali rozvinúť opatrenia na oživenie hospodárskeho rastu.

Vážený pán prezident únie, vážení delegáti snemu,  

je nespochybniteľné, že zárukou zlepšenia životnej úrovne musí byť ekonomický rast a zlepšenie ekonomickej výkonnosti podnikateľských subjektov. Nazdávam sa ale, že rast je možný iba vtedy, ak dokážeme zosúladiť princípy osobnej slobody, osobnej zodpovednosti  a subsidiarity a  ochranu súkromného majetku s právom na primerané zabezpečenie založené na osobnom výkone u všetkých účastníkov pracovného procesu.

Ste združením najreprezentatívnejších zamestnávateľských organizácií na Slovensku a z tohto titulu aj jedným z najvýznamnejších účastníkov sociálneho dialógu. Sociálny dialóg a sociálne partnerstvo sú aj dôležitou charakteristikou a súčasťou európskej sociálnej a právnej tradície a kultúry. Idea sociálneho partnerstva, ako súčasti hodnotového civilizačného rámca, ku ktorému sme sa prihlásili našim členstvom v EÚ, vychádza z premisy, že ciele hospodárskej a sociálnej politiky možno lepšie dosiahnuť spoluprácou a koordináciou zúčastnených záujmových skupín (združení kapitálu a práce), než eskaláciou ich konfliktov. Aplikácia komunitnej metódy umožňuje aj v podnikaní na jednej strane zachovať autonómne ciele všetkých záujmových skupín a na druhej strane vytvoriť mechanizmus celospoločenskej deľby práce, spoločného záujmu a prosperity, príp. mechanizmus na predchádzanie a riešenie konfliktov. V neposlednom rade je spolupráca, pretavená do vyššej produkcie aj na úrovni bipartity pre všetky strany finančne menej náročná než prípadné konflikty.

Idea a prax sociálneho partnerstva je konformná  s koncepciou a praxou sociálne orientovaného trhového hospodárstva. Dovoľte, aby som v tejto súvislosti pripomenul  skutočnosť, že aj hospodárstvo Slovenskej republiky sa v zmysle čl. 55 Ústavy SR zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. Toto ustanovenie zvýrazňuje základnú hodnotovú orientáciu hospodárskeho systému SR spočívajúceho na fungovaní slobodného trhu na strane jednej a poskytovaní ústavnej ochrany iba takému trhovému hospodárstvu, ktoré plne rešpektuje sociálne a ekologické záujmy občanov a v širšom zmysle aj celej spoločnosti na strane druhej. Uvedená charakteristika trhovej ekonomiky je teda širšie chápaná jednak s cieľom vylúčiť a príp. sankcionovať extrémne prístupy, resp. spoločensky extrémne podnikateľské ambície v hospodárskych vzťahoch a v širšom chápaní aj s prihliadnutím na ústavne zakotvené charakteristiky štátnosti SR, základných ľudských práv a slobôd, hospodárskych, sociálnych a kultúrnych práv, práv na ochranu životného prostredia a kultúrneho dedičstva.

Ústava Slovenskej republiky vymedzila tento postup  ešte v čase, kedy sme neboli  konfrontovaní s obligatórnou potrebou harmonizácie nášho právneho poriadku s právom vtedajších Európskych spoločenstiev. Tvorcovia ústavy jednoducho rešpektovali isté zásady, ktoré sú súčasťou civilizačného hodnotového rámca,  a ku ktorému sme sa neskôr  našim členstvom v EÚ opätovne vrátili. Takýto hodnotový rámec vnímame ako európsky sociálny model. Našim členstvom v EÚ sme potvrdili aj našu spoluzodpovednosť za jeho rozvíjanie.

Európsky sociálny model, chápaný ako koncept – ako alternatíva voči trhovo orientovanému individualistickému systému vychádza z predpokladu ekonomického rastu spojeného so sociálnym bohatstvom. Za jeho súčasť sa okrem demokratického zriadenia a osobnej slobody považujú sociálny dialóg, adekvátna sociálna ochrana a rovnaké príležitosti pre všetkých.

Odlišný vývoj jednotlivých členských štátov únie neumožní zrejme v najbližšom období realizovať víziu sociálnej únie, aj keď logika vzťahu medzi aplikáciou jednej zo štyroch európskych zásad slobody pohybu –  voľného pohybu osôb, priam predpokladá prepojenie európskeho hospodárskeho priestoru a európskeho sociálneho priestoru.

Európsky sociálny model vychádza z kresťanského učenia, ktoré ovplyvnilo európsky humanizmus a osvietenské učenie o prirodzených právach človeka vychádzajúce z antickej filozofie. Je to model založený na sociálnej spravodlivosti, primeranej miere sociálnej solidarity, sociálnej kohézie, sociálnej inklúzie, dôstojnej práce, zosúladenia pracovného a rodinného života, rovnakých príležitostí a rovnakého zaobchádzania, sociálneho partnerstva – teda hodnotách vychádzajúcich z kresťanských a humanistických tradícií teritória, ktoré obývame.

Patríme ku krajinám, ktoré významnou mierou tvorili európsku  i svetovú  sociálnu identitu a kultúru a nazdávam sa, že mnohé z týchto prvkov by sme mali do ekonomických vzťahov znovu prinavrátiť. Spomeňme si napr. na pôsobenie Tomáša Baťu. Stopy jeho pôsobenia na Slovensku sú ešte stále živé. Pripomeňme napr., že Slovensko ako súčasť spoločného štátu  bolo  začiatkom 20. storočia jedným zo signatárov  Medzinárodnej organizácie práce, že na našom území vznikali už v stredoveku  zárodky samosprávnych poisťovacích modelov, neskôr aj nových svojpomocných foriem hospodárenia vo forme družstevníctva a pod.

Ak sa spoločne snažíme o zlepšenie podmienok na podnikanie, vychádzame z toho, že trh práce nemožno vnímať len ako operatívne sa správajúci systém, ktorý rýchlo reaguje na zmeny na trhu tovarov a služieb. Stratégia vytvárania pracovných miest a budúcnosť práce v zamestnaneckom pomere musí vytvoriť také vnútorné a vonkajšie prostredie, ktoré bude schopné neustále obnovovať rovnovážny stav medzi ekonomickými potrebami podnikateľov a spoločnosti na jednej strane a schopnosťami a efektívnou motiváciou zamestnancov na strane druhej. Kvalitné pracovné miesta sa tvoria v procese zdokonaľovania ľudskej práce. Akákoľvek snaha o zlepšenie pracovnej činnosti, aj tej, ktorej hlavným cieľom je dosiahnutie zisku, má antropocentrický charakter, je zameraná na potreby človeka – človeka zamestnávateľa i človeka zamestnanca. Človek ako ľudská bytosť prežíva v pracovnom procese podstatnú časť svojho života a z tohto dôvodu je potrebné mať na zreteli, v akých pracovných podmienkach ho trávi. Na začiatku tretieho milénia, v čase nevídaného rozmachu technológií, zvyšujúcich komfort človeka nie je možné zakladať prácu na extenzívnych kritériách. Tovary a služby, ktoré zamestnávateľ a zamestnanec spoločne produkujú majú slúžiť primárne k zvyšovaniu kvality života.

Je na mieste pripomenúť si tieto hodnoty v čase, keď sa európsky sociálny model ocitol pod tlakom globalizácie a my sme  konfrontovaní s inými prístupmi, ktoré nepramenia z našej tradície, ktoré až príliš roztvárajú nožnice sociálnej stratifikácie a príjmovej polarizácie a stavajú do nenáležitej pozície dokonca aj tie skupiny obyvateľstva, ktoré sú  hlavným tvorcom národného bohatstva a vytvárajú tzv. pracujúcu chudobu. Ťažko sa zbavujeme nálepky nízkonákladovej krajiny, priťahujúcej zahraničné investície s charakteristikou lacnej pracovnej sily a „montážnej ekonomiky“, čím strácame vlastnú i európsku identitu.

Považoval som za potrebné pripomenúť význam sociálneho partnerstva preto, lebo sme čoraz viac konfrontovaní s voľbou medzi ekonomickým fundamentalizmom založenom na princípe individualizmu a individuálnej slobody a celospoločenskou súdržnosťou založenou na sociálnej spravodlivosti a sociálnej solidarite. Verný svojmu prezidentskému krédu prikláňam sa k podpore takého sociálneho modelu, ktorý bude rešpektovať tak národné tradície ako aj isté minimálne štandardy spoločného európskeho hospodárskeho a sociálneho priestoru. Ich významnou súčasťou je aj sociálny dialóg, férové a spravodlivé prerozdeľovanie vyprodukovaných statkov  a celková humanizácia práce.

Vážení delegáti snemu,

dovoľte mi v závere zaželať vám veľa zdravia, invencie v podnikaní v prospech naplnenia vašich ambícií, individuálnych potrieb vašich zamestnancov i celej spoločnosti.

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]