News
   

Year 2012

Home | News | Press Department Archive | Year 2012

Prezident Ivan Gašparovič vrátil zákon

Prezident Ivan Gašparovič vrátil zákon

20. február 2012

Prezident SR Ivan Gašparovič podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vrátil Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 31. januára 2012, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „schválený zákon“).

Prezident Ivan Gašparovič navrhuje, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokúvaní zákon neprijala ako celok.

Prezident SR odôvodňuje vrátenie zákona nasledovne:

1. Podľa všeobecnej časti dôvodovej správy k vládnemu návrhu novely zákona č. 281/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 557) okrem iného „účelom novej právnej úpravy je vytvoriť legislatívne podmienky na to, aby územie vojenského obvodu mohli využívať aj ďalšie ozbrojené a záchranné zložky, ktoré zabezpečujú plnenie úloh v oblasti bezpečnosti štátu, a takisto v ustanovenom rozsahu aj verejnosť bez vydávania povolenia na vstup na územie vojenského obvodu a bez povinnosti úhrady správneho poplatku“.

   Vo všeobecnej časti dôvodovej správy (tlač 557) sa ďalej uvádza, že „nová právna úprava zároveň ustanovuje povinnosti osôb pred vstupom a počas pobytu na území vojenského obvodu s cieľom vytvoriť podmienky na to, aby pri širšom využívaní tohto územia verejnosťou nedochádzalo k sťažovaniu alebo zabráneniu plnenia úloh ozbrojených a záchranných zložiek pri využívaní vojenských obvodov na účely, na ktoré boli zriadené. Zároveň sa tým zabezpečuje eliminácia možného ohrozenia života a zdravia osôb vstupujúcich na územie vojenského obvodu“. Podľa čl. I prvého bodu § 2 ods. 2 prvej vety schváleného zákona územie vojenského obvodu môže byť so súhlasom Ministerstva obrany Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) využívané aj na organizovanie branno-športových podujatí, športových podujatí a kultúrnych podujatí.

 Podľa čl. I tretieho bodu § 5 ods. 4 prvej vety schváleného zákona ministerstvo môže vydať inej právnickej osobe súhlas na výstavbu a prevádzkovanie cyklistických trás, rovnako ako ho môže vydať podľa platného a účinného zákona č. 281/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov na výstavbu a prevádzkovanie diaľnic, ciest, miestnych a účelových komunikácií, nábreží, chodníkov a ďalších taxatívne uvedených stavieb, ak tieto činnosti nebudú brániť zabezpečeniu úloh obrany a bezpečnosti štátu podľa § 2 ods. 1.

 Podľa čl. I siedmeho bodu § 6 ods. 4 schváleného zákona správca uvedený v odseku 1 (ministerstvo, rozpočtová organizácia, príspevková organizácia alebo štátny podnik, ktorých zriaďovateľom alebo zakladateľom je ministerstvo) na základe písomného súhlasu ministerstva môže nehnuteľnosti na území vojenského obvodu prenechať do nájmu, výpožičky alebo zriadiť k nehnuteľnostiam vecné bremeno podľa všeobecného predpisu.

Podľa čl. I jedenásteho bodu § 9 prvej vety schváleného zákona na trvalý pobyt alebo prechodný pobyt podľa osobitného zákona (napríklad zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov) a na dočasný pobyt trvajúci dlhšie ako 24 hodín a kratšie ako 90 dní sa na území vojenského obvodu vyžaduje povolenie na pobyt, ktoré vydáva ministerstvo. Z tohto ustanovenia schváleného zákona vyplýva, že na dočasný pobyt na území vojenského obvodu trvajúci menej ako 24 hodín sa vôbec nevyžaduje žiadne povolenie na pobyt. V tejto súvislosti treba uviesť, že podľa čl. IV schváleného zákona, ktorým sa novelizuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa v sadzobníku správnych poplatkov v časti I VŠEOBECNÁ SPRÁVA vypúšťa položka 7, kde sa upravovala suma poplatkov za žiadosť fyzických osôb a právnickej osoby o vydanie povolenia na vstup na územie vojenského obvodu, teda sa zrušuje spoplatnenie úkonov uvedených v položke 7. Predmetom úpravy schváleného zákona sú aj ustanovenia, ktorých cieľom je ochrana života a zdravia fyzických osôb pri ich vstupe a pobyte na území vojenského obvodu, napríklad označovanie územia vojenského obvodu alebo jeho časti tabuľami s nápisom v kombinácií s pruhovým označením a piktogramom (čl. I prvý bod § 2 ods. 4 schváleného zákona), ustanovenie dôvodov dočasného a trvalého zákazu vstupu na územie vojenského obvodu alebo na jeho časť (čl. I dvanásty bod § 9a ods. 1 a 2 schváleného zákona), povinnosť fyzickej osoby zistiť pred vstupom na územie vojenského obvodu, či na jeho území alebo na jeho časti nie sú dočasný a trvalý zákaz vstupu (čl. I dvanásty bod § 9a ods. 3 schváleného zákona), a zákazy fyzickej osobe, ktorá vstúpila na územie vojenského obvodu, uvedené v čl. I dvanástom bode v § 9b ods. 1 schváleného zákona). Ani uvedené ustanovenia však nemôžu zabezpečiť dôslednú ochranu života a zdravia fyzických osôb a bez pochybností vylúčiť ohrozenie života a zdravia týchto osôb pri takom rozsahu využívania vojenských obvodov verejnosťou, ako predpokladá schválený zákon. Podľa § 2 platného a účinného zákona č. 281/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov vojenský obvod je územný celok a správny celok slúžiaci na zabezpečenie úloh obrany štátu. V čl. I prvom bode v § 2 ods. 1 schváleného zákona sa definícia vojenského obvodu rozširuje v tom smere, že je to územný celok a správny celok slúžiaci na zabezpečenie nielen úloh obrany štátu, ale aj na zabezpečenie úloh bezpečnosti štátu. Účelu zriaďovania vojenských obvodov zodpovedá aj spôsob užívania (používania) vojenských obvodov a nehnuteľností aj hnuteľných vecí na nich a s tým súvisiace možné ohrozenie života a zdravia fyzických osôb. Na území vojenských obvodov prebiehajú a budú naďalej prebiehať vojenské operácie, vojenské akcie alebo príprava (cvičenia) ozbrojených síl Slovenskej republiky, ozbrojených zborov, spravodajských služieb, záchranných zborov alebo záchranných služieb (čl. I dvanásty bod § 9a ods. 1 písm. a) schváleného zákona).

Podľa dostupných informácií nebola na celom území vojenských obvodov vykonaná pyrotechnická sanácia (a vzhľadom na to, že sú naďalej využívané na zákonom ustanovený účel, ani nemohla byť), čo je významným rizikom pre pobyt a pohyb fyzických osôb na území vojenského obvodu, pre ochranu ich života a zdravia. Preto nemôžem súhlasiť s tak širokým využitím území „funkčných“ vojenských obvodov verejnosťou, ako to upravuje schválený zákon. 2. Podľa § 6 ods. 1 prvej vety platného a účinného zákona č. 281/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov nehnuteľnosti a práva k nim na území vojenského obvodu, ktoré sú vo vlastníctve štátu, môžu byť podľa účelu užívania a hospodárenia len v správe ministerstva alebo v správe rozpočtovej organizácie, príspevkovej organizácie alebo štátneho podniku, ktorých zriaďovateľom alebo zakladateľom je ministerstvo. Podľa čl. I siedmeho bodu § 6 ods. 4 schváleného zákona správca uvedený v odseku 1 (ministerstvo, rozpočtová organizácia, príspevková organizácia alebo štátny podnik, ktorých zriaďovateľom alebo zakladateľom je ministerstvo) na základe písomného súhlasu ministerstva môže nehnuteľnosti na území vojenského obvodu prenechať do nájmu, výpožičky alebo zriadiť k nehnuteľnostiam vecné bremeno podľa všeobecného predpisu. Podľa § 6 ods. 4 platného a účinného zákona č. 281/1997 Z. z v znení neskorších predpisov správca uvedený v odseku 1 môže nehnuteľnosti na území vojenského obvodu prenechať do výpožičky štátnej rozpočtovej organizácii zmluvou o výpožičke na účely súvisiace so zabezpečením úloh obrany štátu; pritom na platnosť zmluvy o výpožičke sa vyžaduje súhlas ministerstva. Z čl. I siedmeho bodu § 6 ods. 4 schváleného zákona vyplýva, že rozširuje možnosť správcu uvedeného v odseku 1 prenechať nehnuteľnosti na území vojenského obvodu do nájmu (okrem výpožičky) a zriadiť k nehnuteľnostiam vecné bremeno; nehnuteľnosti na území vojenského obvodu možno prenechať do nájmu alebo výpožičky alebo zriadiť k týmto nehnuteľnostiam vecné bremeno komukoľvek a na akýkoľvek účel. To nie je v súlade s účelom, na ktorý majú tieto nehnuteľnosti slúžiť v nadväznosti na účel zriaďovania vojenského obvodu. S takto široko ustanovenou možnosťou nakladať s majetkom štátu, s nehnuteľnosťami na území vojenského obvodu nemôžem súhlasiť. Okrem toho ide o nesúlad čl. I siedmeho bodu § 6 ods. 4 schváleného zákona s § 6 ods. 1 platného a účinného zákona č. 281/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov. III V nadväznosti na pripomienky uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokúvaní zákon neprijala ako celok. Ak Národná rada Slovenskej republiky zákon pri opätovnom prerokúvaní schváli, navrhujem schváliť túto zmenu: V čl. I siedmy bod znie: „7. V § 6 ods. 4 sa slová „obrany štátu“ nahrádzajú slovami „obrany a bezpečnosti štátu.“.

Back to top
Printer friendly version
© 2005 Office of the President of the Slovak Republic.