Prezident SR Ivan Gašparovič prijal v Prezidentskom paláci predstaviteľov automobilového priemyslu. Hlava štátu sa predstaviteľom Združeniu automobilového priemyslu SR poďakovala za ich pôsobenie v Slovenskej republike a za to, že aj napriek súčasnému zložitému hospodárskemu vývoju vo svete dokážu automobilky na Slovensku produkovať a rozvíjať sa.
Čestný prezident ZAP SR Jozef Uhrík na stretnutí konštatoval, že výroba automobilov na Slovensku v tomto roku dosiahne 800-tisíc - "tým sme sa vrátili na prvé miesto vo svete vo výrobe automobilov na jednu osobu." Zamestnanosť v automobilovom priemysle je podľa Uhríka 72%, produkcia tvorí 45% slovenskej ekonomiky a 25% exportu SR. Subdodávateľov je dnes na Slovensku už vyše 240 a pribúdajú ďalší. "Problémom nášho rozvoja na Slovensku je predovšetkým chýbajúca dopravná infraštruktúra a nedostatočná úroveň a štruktúra odborného vzdelávania," povedal čestný prezident ZAP SR Jozef Uhrík.
Akciová spoločnosť Volkswagen Slovakia podľa predsedu predstavenstva Albrechta Reimolda vyrobil s 8400 zamestnancami 210-tisíc automobilov pri celkových investíciách 5,2 miliárd eur. Bratislavská automobilka okrem áut piatich značiek vyrába aj prevodovky a komponenty. "Veľmi dôležité je že za ostatných 20 rokov sme na SK preinvestovali 2,1 mld. eur a v ďalšom období do roku 2016 plánujeme investovať 1,6 mld. Eur," uviedol Albrecht Reimold. "Pre nás ako podnik je veľmi dôležité, že od roku 2013 budeme v Bratislave vyrábať prvé auto na elektrický pohon," zdôraznil predseda predstavenstva Volkswagen Bratislava.
Riaditeľ PSA Peugeot Citroën Slovakia hlavu štátu informoval o výrobe francúzskeho koncernu v Trnave, ktorý sa naďalej sústreďuje na rodinné typy vozidiel. "Spúšťame výrobu modelu Peugeot 208, ktorý je veľmi obľúbený a predkladáme dobrý odbyt neohrozený súčasnou krízovou situáciou na trhu," vysvetlil Biondi. Podľa neho koncern začína na Slovensku písať modernú históriu, pretože produktom vyrábaným v Trnave sa na trhu darí. Tunajšia automobilka produkuje denne vyše 1200 vozidiel, pričom produkciu chce postupne zvýšiť až na 2000 automobilov s ročnou výrobou až 300-tisíc kusov. Ako Biondi dodal, to čo automobiloví výrobcovia na Slovensku potrebujú najviac, je vzdelaná pracovná sila. Podľa neho je treba posilniť najmä odborné technické vzdelávanie.
Prezident Ivan Gašparovič sa v rozhovore s predstaviteľmi automobiliek zaujímal o flexibilitu pracovnej sily, ako aj o ich skúsenosti so súčasnou hospodárskou politikou vlády. Podľa Albrechta Reimolda by sa manažéri automobiliek radi zapojili do procesu tvorby pracovnoprávnej legislatívy, ktorá ovplyvňuje fungovanie ich závodov na Slovensku. Prezident ZAP Jaroslav Holeček za najväčší problém považuje prípadné otváranie Zákonníka práce, pretože ak by firmy prišli o flexikonto, bol by to veľký zásah do fungovania automobiliek. "Chýba nám diaľnica od Žiliny smerom na východ. Aby sme mohli rozšíriť sieť subdodávateľov, potrebujeme odborné technické vzdelávanie na stredných a vysokých školách, viac peňazí na aplikovaný výskum a ďalším problematickým bodom je zákon o odpadoch," zdôraznil potreby slovenského automobilového priemyslu prezident ZAP SR.
Aj prezident Ivan Gašparovič si myslí, že otvárať v súčasnosti Zákonník práce by nebolo vhodné. „Nie som za to, aby sa Zákonník práce v súčasnosti otváral“, povedal prezident, aj keď tento dokument podľa jeho slov nie je v absolútnej pozícii zhody s odbormi, no ani so zamestnávateľmi a podnikateľmi. „Myslím si, že otvárať teraz Zákonník práce by bol dosť náročné – najmä v čase, keď sa Slovensko musí vysporiadať s novými reformami a podmienkami pre podporu eurozóny a Európskej únie," konštatovala hlava štátu.