Úvod | Aktuality | Archív správ tlačového oddelenia | Rok 2006
Prezident SR podpisoval zákony
4. január 2006
Prezident Slovenskej republiky podľa čl. 102 ods. 1 písm. f) Ústavy Slovenskej republiky podpísal tento zákon:
- Zákon o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Prezident Slovenskej republiky podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vrátil Národnej rade Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie tento zákon:
- Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých predpisov.
Zdôvodnenie k zákonu vrátenému na rokovanie NR SR
- Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 13. decembra 2005, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých predpisov (ďalej len „schválený zákon“).
Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky po opätovnom prerokovaní schválila zákon so zmenami, ktoré sú uvedené v časti 3.
- Predmetom úpravy schváleného zákona v čl. IV je zmena zákona č. 259/2001 Z. z. o Železničnej spoločnosti, a.s., a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č. 152/1997 Z. z.
Podľa čl. IV schváleného zákona v § 18 sa vypúšťa odsek 2.
Podľa § 18 ods. 1 zákona č. 259/2001 Z. z. na prevod majetkovej účasti štátu na podnikaní Železničnej spoločnosti, a.s. sa vzťahujú predpisy o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby, teda zákon č. 92/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
Podľa § 18 ods. 2 zákona č. 259/2001 Z. z., ktorý sa podľa čl. IV schváleného zákona vypúšťa, pri rozhodovaní o privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní Železničnej spoločnosti, a.s. musí byť zachovaná trvalá majetková účasť štátu v rozsahu minimálne 51 %.
S vypustením tohto ustanovenia sa nemôžem stotožniť. Ustanovenie § 18 ods. 2 je zákonnou garanciou zachovania trvalej majetkovej účasti štátu v rozsahu minimálne 51 % pri rozhodovaní o privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní. Rovnaká garancia je predmetom úpravy napr. zákona č. 136/2004 Z. z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z. z. (§ 10 ods. 2) a zákona č. 541/2005 Z. z. o transformácii niektorých štátnych podnikov na akciové spoločnosti (§ 12 ods. 2). Podľa § 10 zákona č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov sa na prevod majetkovej účasti štátu na podnikaní Národnej diaľničnej spoločnosti nevzťahuje zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby, ak ide o prioritný infraštruktúrny majetok. Podľa týchto zákonných úprav sa na založenie príslušných akciových spoločností vrátane Železničnej spoločnosti, a.s. použil majetok štátu.
Dôvodom na vypustenie zákonnej garancie zachovania najmenej 51-percentnej trvalej majetkovej účasti štátu pri rozhodovaní o privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní Železničnej spoločnosti, a.s. nemôže byť ani rozdelenie Železničnej spoločnosti, a.s. a vznik dvoch nástupníckych akciových spoločností, a to Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. a Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.. Vznikom dvoch nástupníckych akciových spoločností sa totiž odôvodňuje návrh poslanca na vypustenie odseku 2 v § 18 zákona č. 259/2001 Z. z.
Novelu zákona č. 259/2001 Z. z. neobsahoval ani vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých predpisov (tlač 1296).
Čl. IV schváleného zákona – novela zákona č. 259/2001 Z. z. nemá žiadnu väzbu ani nesúvisí s čl. I schváleného zákona, kde sa novelizuje zákon č. č. 610/2003 z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov; nesúvisí ani s čl. II schváleného zákona - novelou zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a s čl. III schváleného zákona – novelou zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
Takýto spôsob novelizácie zákonov nie je, podľa môjho názoru, v súlade s princípom právnej istoty, ktorý je imanentným znakom právneho štátu, ktorým je Slovenská republika podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky.
Schválený zákon podľa čl. VI nadobúda účinnosť 1. februára 2006. V nadväznosti na termín opätovného prerokovania schváleného zákona Národnou radou Slovenskej republiky treba upraviť aj účinnosť zákona a s ňou súvisiace ustanovenia schváleného zákona.
- V nadväznosti na dôvody uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky po opätovnom prerokovaní vráteného zákona schválila tieto zmeny:
V čl. I 117. bode v nadpise § 76a sa slová „od 1. februára 2006“ nahrádzajú slovami „od 1. apríla 2006“.
Čl. IV sa vypúšťa. Doterajší čl. V a čl. VI sa označujú ako čl. IV a čl. V.
V doterajšom čl. VI sa slová „1. februára 2006“ nahrádzajú slovami „1. apríla 2006“. |