Aktuality
   

Rok 2011

Úvod | Aktuality | Archív správ tlačového oddelenia | Rok 2011

Prezident SR podpisoval zákony

Prezident SR podpisoval zákony

7. november 2011

Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič podľa čl. 102 ods. 1 písm. f) Ústavy Slovenskej republiky podpísal tieto zákony:

1. Zákon z 19. októbra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov,

2. Zákon z 19. októbra 2011 o obchodovaní s výrobkami obranného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov,

3. Zákon z 21. októbra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.


Prezident Slovenskej republiky vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky zákony:

1. Zákon z 19. októbra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,

2. Zákon z 20. októbra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov. 

Dôvody vrátenia zákona  č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich

 I

Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 19. októbra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len “schválený zákon”).

Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III.

II

1. Podľa čl. II prvého bodu schváleného zákona sa v § 4 ods. 2 vypúšťajú písmená a) až c). Podľa § 4 ods. 2 písm. b) a c) platného a účinného zákona č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, do ďalšej pôsobnosti Súdnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „súdna rada“) podľa tohto zákona patrí schvaľovať štatút súdnej rady a rokovací poriadok súdnej rady, ako aj organizačný poriadok Kancelárie Súdnej rady Slovenskej republiky. Po vypustení tejto pôsobností súdnej rady bude absentovať, kto bude schvaľovať štatút a rokovací poriadok súdnej rady a organizačný poriadok Kancelárie Súdnej rady Slovenskej republiky . Absencia schváleného rokovacieho poriadku súdnej rady bude mať negatívny vplyv na jej rokovanie.

2. Podľa čl. II deviateho bodu § 11a ods. 1 schváleného zákona pre voľby členov súdnej rady sudcami sa v územnom obvode každého krajského súdu vytvára jednomandátový volebný obvod.
Podľa čl. II deviateho bodu § 11a ods. 2 schváleného zákona sudcovia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a Špecializovaného trestného súdu sa pre voľby členov súdnej rady sudcami zaraďujú do volebného obvodu Krajského súdu v Bratislave.
Podľa čl. II desiateho bodu § 12 ods. 1 písm. b) schváleného zákona na voľby členov súdnej rady sa zriaďuje volebná komisia pre obvody krajských súdov.
Podľa § 12 ods. 1 platného a účinného zákona č. 185/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov na voľby členov súdnej rady sa zriaďujú hlavná volebná komisia a volebná komisia pre Najvyšší súd Slovenskej republiky, volebné komisie pre obvody krajských súdov a volebná komisia pre špecializovaný trestný súd.
S ustanoveniami čl. II. deviateho bodu § 11a ods. 1 a 2 a desiateho bodu § 12 ods. 1 písm. b) schváleného zákona nemôžem súhlasiť. Podľa týchto ustanovení sudca určitého volebného obvodu bude mať právo voliť len jedného sudcu tohto volebného obvodu za člena súdnej rady; tým sa zužuje právo sudcu voliť osem sudcov za členov súdnej rady. Rovnako právo sudcu byť volený za sudcu súdnej rady všetkými sudcami sa zužuje na právo sudcu určitého volebného obvodu byť volený sudcami len tohto volebného obvodu.
Podľa čl. 141a ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) predsedom súdnej rady je predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky. Ďalšími členmi súdnej rady podľa čl. 141a ods. 1 písm. a) ústavy sú ôsmi sudcovia, ktorých volia a odvolávajú sudcovia Slovenskej republiky.
Podľa čl. II deviateho bodu § 11a ods. 2 schváleného zákona sa vytvorením spoločného volebného obvodu Krajského súdu v Bratislave zo sudcov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, Špecializovaného trestného súdu a Krajského súdu v Bratislave utvára nevyváženosť medzi jednotlivými volebnými obvodmi. Okrem toho podľa môjho názoru sa znevažuje ústavné postavenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorý je ústavným orgánom.
Vzhľadom na skutočnosť, že úprava volebných obvodov a volebných orgánov podľa č. II deviateho bodu § 11a ods. 1 a 2 a desiateho bodu § 12 ods. 1 písm. b) schváleného zákona sa premieta do bodov 6 až 8 a bodov 11 až 25 schváleného zákona odporúčam vypustiť aj tieto body.

III

V nadväznosti na pripomienky uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon schválila s týmito zmenami:

1. V čl. II sa vypúšťa prvý bod.
Doterajší 2. bod až 28. bod sa označujú ako 1. bod až 27. bod.

2. V čl. II sa vypúšťajú 5. bod (doterajší 6. bod) až 24. bod (doterajší 25. bod) a 27. bod (doterajší 28. bod).
Doterajší 25. bod a 26. bod sa označujú ako 5. bod a 6. bod.

Dôvody vrátenia zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.

 I

Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 20. októbra 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len “schválený zákon”).

Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III.

II

1. Schválený zákon podľa čl. II nadobúda účinnosť 1. decembra 2011okrem čl. I bodu 63 § 90 ods. 4 a 7, § 91 ods. 12, bodu 65, bodu 72, bodu 74 § 99d ods. 5, bodu 75 a bodu 77, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2012.
Podľa čl. 68 Ústavy Slovenskej republiky vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu zo zákona môže obec a vyšší územný celok vydávať všeobecne záväzné nariadenia (ďalej len „nariadenie“).
Podľa § 6 ods. 3 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov návrh naradenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejní obec jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia. Návrh nariadenia sa zverejní aj na internetovej adrese obce v tej istej lehote, ak ju má obec zriadenú, alebo iným spôsobom v obci obvyklým.
Dňom vyvesenia návrhu nariadenia začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu naradenia v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade (§ 6 ods. 4 prvá veta zákona SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov). Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia (§ 6 ods. 7 zákona SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov).
Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní; účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti (§ 6 ods. 8 prvá veta a druhá veta zákona SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov). Vyvesenie nariadenia na úradnej tabuli v obci je podmienkou jeho platnosti; okrem toho sa nariadenie zverejní aj spôsobom v obci obvyklým (§ 6 ods. 9 zákona SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov).
Zákon č. 582/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov vo viacerých ustanoveniach predpokladá úpravu mnohých vecí týkajúcich sa miestnych daní a poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady nariadením. Rovnako predmetom úpravy schváleného zákona je úprava vecí, ktoré má upraviť nariadenie.
Podľa § 69 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spôsob tvorby zákonov, podrobnosti o postupe pri ich príprave, predkladaní a prerokúvaní a o ich forme upravia legislatívne pravidlá, ktoré schváli Národná rada Slovenskej republiky uznesením. Legislatívne pravidlá sú pre navrhovateľa zákona záväzné.
Podľa čl. 6 ods. 7 druhej vety a tretej vety Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov schváleným uznesením Národnej rady Slovenskej republiky z 18. decembra 1996 č. 519 (č. 19/1997 Z. z.) pri navrhovaní účinnosti zákona treba rátať s lehotou potrebnou na prerokovanie návrhu zákona a s prípadným vrátením zákona prezidentom Slovenskej republiky na opätovné prerokovanie Národnej rade Slovenskej republiky. Súčasne treba rátať s lehotou na vyhlásenie zákona.
Pri ustanovení účinnosti zákona treba rátať aj s legisvakanciou tak, aby sa so zákonom ešte pred nadobudnutím jeho účinnosti mohli oboznámiť všetci, ktorým je určený (čl. 6 ods. 8 prvá veta legislatívnych pravidiel).
Vzhľadom na ustanovenie dňa účinnosti schváleného zákona v čl. II, nie je dostatočná nielen legisvakančná lehota, ale nie je dostatočná ani lehota na vypracovanie, schválenie a vyhlásenie nariadenia, ktoré by malo nadobudnúť účinnosť 1. januára 2012. Podľa § 3 schváleného zákona zdaňovacím obdobím väčšiny miestnych daní (dane z nehnuteľnosti, dane za psa, dane za predajné automaty, dane za nevýherné hracie prístroje a dane za jadrové zariadenie) a miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, je kalendárny rok.
Preto som sa rozhodol schválený zákon vrátiť Národnej rade Slovenskej republiky s pripomienkami.
2. Podľa čl. I dvadsiateho druhého bodu § 17 ods. 7 prvej vety schváleného zákona jednotlivou časťou obce je územne celistvá časť obce, v ktorej je najmenej 5% daňovníkov dane z nehnuteľností danej obce a ktorá je ustanovená vo všeobecne záväznom nariadení.
Podľa platného a účinného § 17 ods. 7 zákona 582/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov jednotlivou časťou obce sa rozumie časť územia obce vymedzená vo všeobecne záväznom nariadení obce. Jednotlivú časť obce možno určiť ulicou, zoznamom ulíc alebo súborom všetkých pozemkov nachádzajúcich sa v tejto časti obce.
V dôsledku doplnenia definície jednotlivej časti obce o „najmenej 5% daňovníkov dane z nehnuteľností“ sa vlastne zavádzajú rovnaké sadzby daní pri zdaňovaní nehnuteľností rovnakej veľkosti, ktorých trhová hodnota je však rôzna, a môže byť výrazne nižšia napríklad z dôvodu nedostatočnej infraštruktúry. Preto s takýmto doplnením definície jednotlivej časti obce nemôžem súhlasiť.
3. V prílohe č. 2 k zákonu sa podľa čl. I osemdesiateho prvého bodu v stĺpci, kde sa uvádzajú obce s počtom obyvateľov k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia v riadku „obce, ktoré sú sídlom okresu“ vypustili slová „a kúpeľné miesta“. Tým sa zároveň mení hodnota pozemkov v eurách na m2 na hodnotu pozemkov podľa počtu obyvateľov kúpeľného miesta. Podľa platného a účinného zákona č. 582/2004 Z. z. je hodnota pozemkov v eurách / m2 v kúpeľných miestach rovnaká ako v obciach, ktoré sú sídlom okresu.
Tým dochádza k zmene základu dane z pozemkov. Miestne dane sú významným nástrojom financovania samosprávnych funkcií obcí (miest). Preto s takouto zmenou nemôžem súhlasiť.

III

V nadväznosti na pripomienky uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní zákon schválila s týmito zmenami:

1. V čl. I sa vypúšťa 22. bod.
Doterajšie body 23 až 81 sa označujú ako body 22 až 80.

2. V čl. I 78. bode (doterajšom 79. bode) v nadpise § 104 f sa slová „od 1.
decembra 2011“ nahrádzajú slovami „od 1. decembra 2012“.

3. V čl. I 78. bode (doterajšom 79. bode) v § 104 f ods. 1 sa slová „do 31.
decembra 2011“ nahrádzajú slovami „do 31. decembra 2012“ a slová „do 30.
novembra 2011“ sa nahrádzajú slovami „do 30. novembra 2012“.

4. V čl. I 78. bode (doterajšom 79. bode) v § 104 f ods. 2, 3, 4 a 6 sa slová
„do 30. novembra 2011“ nahrádzajú slovami „do 30. novembra 2012“.

5. V čl. I 78. bode (doterajšom 79. bode) v § 104 f ods. 5 sa slová „do 30.
novembra 2011“ nahrádzajú slovami „do 30. novembra 2012“ a slová „od 1.
decembra 2011“ sa nahrádzajú slovami „od 1. decembra 2012“.


6. V čl. I 78. bode (doterajšom 79. bode) v § 104 f ods. 7 sa slová „do 30.
novembra 2011“ nahrádzajú slovami „do 30. novembra 2012“, slová „od 1.
decembra 2011“ sa nahrádzajú slovami „od 1. decembra 2012“ a slová „roku
2012“ sa nahrádzajú slovami „roku 2013“.

7. V čl. I 78. bode (doterajšom 79. bode) v § 104 f ods. 8 sa slová „do 30.
novembra 2011“ nahrádzajú slovami „do 30. novembra 2012“ , slová
„od 1. decembra 2011“ sa nahrádzajú slovami „od 1. decembra 2012“
a slová „roku 2012“ sa nahrádzajú slovami „roku 2013“.

8. V čl. I 80. bode (doterajšom 81. bode) v prílohe č. 2 v stĺpci „Obec s počtom
obyvateľov k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia“ v riadku „obce,
ktoré sú sídlom okresu“ sa za slová „obce, ktoré sú sídlom okresu“ pripájajú
tieto slová: „ a kúpeľné miesta“.


9. Čl. II znie:

„Čl. II

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2012 okrem čl. I bodu 64 (doterajšieho bodu 65), ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2012.







Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]