Aktuality
   

Prezident: Mikulášovi Dzurindovi sa znížil koaličný potenciál, denník PRAVDA, 11. 3. 2006

Úvod | Aktuality | Prezident v médiách | Prezident v médiách | Rok 2006 | Prezident: Mikulášovi Dzurindovi sa znížil koaličný potenciál, denník PRAVDA, 11. 3. 2006

Akú úlohu zohrá v napätom volebnom súboji prezident Ivan Gašparovič? Tvrdí, že odstup si zachová. Ale je to tak, keď prijal miesto čestného predsedu HZD? Prezident pre Pravdu vyhlásil, že po voľbách očakáva zmenu. Po odchode KDH z vlády je podľa neho nepravdepodobné, že by koalícia v tomto zložení mohla po voľbách pokračovať.

* Prečo ste si nezachovali odstup od predvolebného boja a stali sa čestným predsedom HZD?
Po zvolení za prezidenta som povedal, že nemienim vstupovať do sporov medzi vládou a parlamentom a takisto, že nemienim vytvárať prostredie, v ktorom by došlo ku konfliktom medzi vládou, parlamentom a prezidentom. Myslím si, že počas všetkých dní vo funkcii prezidenta sa mi to podarilo.

* Neodpovedali ste na otázku.
Za jedenapolročné pôsobenie vo funkcii prezidenta nemôže nikto tvrdiť, že som si nezachoval odstup. Sľub, že chcem byť občianskym prezidentom a nebudem prezidentom politických strán, som dodržal. Do svojich rozhodnutí, aj čo sa týka podpisov zákonov, som nikdy nevnášal stranícky záujem.  Vždy som posudzoval, či sú pre občana dobré, alebo nie. Moje rozhodnutia nemali nič spoločné so žiadnou politickou stranou.

* Prečo ste sa potom spojili s HZD?
Ak hovoríme o programe a názore HZD, nikdy som sa s ním nerozišiel. Nakoniec, sám som ho tvoril. Môj návrat, ak to tak nazývate, je fiktívny. Stal som sa čestným predsedom, nie politickým lídrom. Je to ocenenie zo strany HZD, ktoré som zakladal. To nemá nič spoločné s predvolebným bojom.

* Nemyslíte si, že ste sa spreneverili sľubu občanom, že budete nadstranícky?
Čo to je sprenevera? To je veľmi silné slovo. Či som sa spreneveril prezidentskému úradu svojimi rozhodnutiami, ktoré som urobil? Práve tieto rozhodnutia svedčia o tom, že nie. Vo vzťahu ku koalícii aj opozícii. A už vôbec som sa nespreneveril občanovi. Heslo, s ktorým som išiel do prezidentských volieb, myslím národne, cítim sociálne, plním do poslednej bodky.

* Takže aký zmysel malo prijať miesto čestného predsedu HZD?
Zostal som na tých istých programových myšlienkach. Tento program mám dodnes ako prezident. Nejde o žiadnu politiku, ale názorové stretávanie sa vo vzťahu k občanovi najmä v otázkach sociálnych a národných.  Tri mesiace pred voľbami to však vyzerá ako kalkul zvýšiť HZD preferencie.

* Prečo by ste to ináč robili?
Politický úspech HZD predsa neleží na mojich pleciach. Som veľmi rád, že v HZD sú aj dnes ľudia, čo si vážia prácu, ktorú som tam urobil.  Nie je to skôr tak, že vaše meno im má zvýšiť percentá?  Budem len rád.

* Akú majú ľudia záruku, že v kampani nebudete nadŕžať HZD a Smeru, ktorý má k tejto strane blízko?
Budem nadŕžať každej politickej strane, ktorá má taký istý program, aké mám ja názorové zameranie a myslenie. To nie je nič jednostranne politicky zamerané k tej alebo onej strane.

* Ale takto orientované sú práve tieto dve strany.
Nemyslím. Nakoniec národné otázky podobne prezentuje aj KDH. Ďaleko od ich presadzovania vo vzťahu k EÚ predsa nemá ani SDKÚ.

* Nezahmlievate?
Ako?

* Že favoritov máte Smer a HZD.
Pre mňa je favoritom ten, kto robí v prospech občana, a to najmä v otázkach sociálnych a národných.

* Tvrdíte, že nemáte volebného favorita.
Volebného favorita majú občania. Určite, že mám predstavu, čo by bolo pre občana možno najlepšie. Je to politická strana, ktorá rešpektuje jeho sociálne postavenie a národný, suverénny charakter štátu aj v rámci k EÚ.

* Doteraz ste boli skôr zdržanlivý v hodnotení politiky. Zmení sa to s blížiacimi sa parlamentnými voľbami?
Nemyslím si, že išlo o zdržanlivosť, keď som hovoril, že nechcem vstupovať do problémov, ktoré môžu byť medzi politickými stranami, predsedom vlády a parlamentom. Ak boli problémy, tak z Prezidentského paláca vždy vychádzali postoje o pochopení jeden druhého.

* Budete sa v kampani držať v úzadí alebo do nej mienite vstupovať?
Budem vystupovať aktívne v prospech občana. Chcem ho presviedčať, aby išiel voliť. Pretože nezúčastniť sa na nich je ďalšou prehrou. Bolo by veľmi zlé, ak by nastala rovnaká situácia ako pri voľbách do VÚC. Želám si, aby sa občan touto formou zapojil do politického života, aby vyjadril súhlas s programami strán a aj s predstaviteľmi strán, ktorí sú na kandidátkach. Ak chce občan zmeniť súčasný politický stav, musí prísť k urnám.

* Neobávate sa, že tieto vaše politické kroky môžu byť po prijatí postu čestného predsedu HZD spochybniteľné?
Chcete povedať, že toto moje úsilie bude niekto spochybňovať a obviňovať ma zo straníckosti? Ak áno, tak iba ten, ktorému bude vyhovovať nízka volebná účasť.

* Z toho, čo hovoríte, však vyplýva, že očakávate zmenu politickej garnitúry.
Očakávam, že si občan uvedomí, že nie svojou pasivitou, ale aktivitou môže urobiť zmeny v budúcom politickom zložení parlamentu. Pri svojich výjazdoch v regiónoch cítim istú únavu z reforiem. Napokon aj prieskumy naznačujú, že občania si želajú zmiešanú vládu, aj z pravicového, aj ľavicového spektra. Po odchode KDH z vlády a vyhláseniach na adresu premiéra sa zdá nepravdepodobné, že by vláda v tomto zložení mohla pokračovať, rozšírená o ďalší neľavicový subjekt. Odchod KDH do opozície znamená aj rozpad trojbloku SDKÚ, SMK a KDH a tým sa otvárajú rôzne scenáre pre zostavenie vlády.

* Znamená to, že si želáte, aby prišla vláda v inom zložení ako teraz?
Želám si, aby sa volič aktívne zapojil a aby budúca vláda neskončila ako súčasná, s podporou 50 poslancov. Ak by to takto malo byť, je to pre politickú scénu veľmi zlé. Nová vláda by mala byť oveľa viac schopná realizovať vládny program ako súčasná koalícia.

* Aké chyby jej vyčítate?
Súčasná vládna koalícia nedokázala realizovať to, čo na prvej schôdzi parlamentu sľúbila, vládny program, a nakoniec skončila s oporou 50 poslancov. Aj vláda, ktorá je menšinová, si môže vytvoriť priestor na dovládnutie. Ale to sa nestalo. Čo je vyčítam? Keď vznikla kríza a stratila väčšinu v parlamente, mala okamžite hľadať dohodu s opozíciou. Predišlo by sa tým neštandardnej situácii, ktorá potom aj nastala. Vidím rezervy v spôsobe, ako sa vládna koalícia postavila k vlastnej kríze. Nevyužila transparentné možnosti na riešenie krízy, výsledkom čoho boli improvizácie, po ktorých dúfam už nesiahne žiaden iný predseda vlády. Aj preto si po voľbách želám väčšinovú vládu, ktorá sa bude opierať o transparentnú väčšinu v Národnej rade. Treba povedať, že v oblasti politickej kultúry a vládnutia nám táto koalícia zanechala celý rad etických otázok. Z hľadiska pôsobenia vlády vidím nebezpečný trend znižovania postavenia parlamentu. V niektorých prípadoch som nadobudol pocit, že parlament stratil kontrolnú funkciu a stal sa hračkou v rukách exekutívy. Prijímal rozhodnutia bez konsenzu s veľmi krehkou väčšinou, s poslancami, ktorí nemali politické krytie. Výsledkom toho sú nezvládnuté reformy v oblasti zdravotníctva, sociálnych vecí, ktoré bude veľmi ťažké naprávať.

* Keď z vlády odchádzalo KDH, spomínala sa možnosť úradníckej vlády. Najviac proti bol Vladimír Mečiar. Čo myslíte, prečo?
Ak dochádza k takýmto krízam, ide o jednu z najťažších úloh pre prezidenta. Zostaviť úradnícku vládu bolo to posledné, čo som si prial. V týchto prípadoch je niekoľko možností. Prezident po odvolaní vlády môže ponúknuť jej členom, aby bez akýchkoľvek ďalších rozhodnutí dovládli. Ďalej, môže sa dohodnúť s koalíciou aj opozíciou, aby dali návrh na spoločnú vládu alebo môže vyzvať niektorú zo strán, aby vládu zostavila. Predseda HZDS sa zrejme bál, že by som do vlády nedal nikoho z HZDS. Otázka však takto nikdy neznela.

* Mali ste pripravenú úradnícku vládu?
Nie, to je absolútny nezmysel.

* Táto situácia predpokladala, že by opozícia s KDH odvolali súčasnú vládu. Myslíte si, že k tomu ešte môže dôjsť aj napriek tomu, že do volieb zostávajú len tri mesiace?
Pamätáte si ten výrok, že na Slovensku je všetko možné.

* Pavol Hrušovský priznal, že o predčasných voľbách sa malo vzhľadom na situáciu v parlamente rozhodnúť už na jeseň. Súhlasíte s tým?
Kríza v koalícii sa stupňovala. Už som povedal, že ak chcela mať koalícia štandardné riešenie a nechcela, aby dochádzalo k sústavným podozreniam, že sa vláda udržuje v parlamente len prostredníctvom kupovania poslancov, mala urobiť dohodu s opozíciou alebo pripustiť predčasné voľby.

* Koalícia pri týchto podozreniach stále žiadala dôkazy. Čo hovoríte vy?
Vnímam to ako veľké nešťastie pre slovenskú politiku aj pre parlament, pretože Národná rada absolútne stratila dôveru občana. Určite nie je dobré, že stále chýba skonštatovanie, či sa tak dialo a bola to realita v parlamente, alebo išlo iba o politické hry.

* Dochádzalo podľa vás ku kupovaniu?
Vláda by sa nemohla udržať, ak by nespolupracovala s nezávislými poslancami. To, že polícia nezastavila trestné stíhanie, ale ho len odložila, tiež niečo signalizuje. 

* Môžu byť spory medzi KDH a SDKÚ, ktoré viedli k rozpadu vlády, prekážkou ich ďalšej spolupráce?
Podľa vyjadrenia oboch strán aj áno. Predpokladať, či sa KDH a SDKÚ ocitnú v jednej koalícii, je ťažké aj z toho hľadiska, že jeden z nich nemusí byť oslovený.

* Myslíte si, že sa tým znížil koaličný potenciál premiéra Dzurindu?
Koaličný potenciál premiéra sa jednoznačne znížil. Nakoniec je to realita v Národnej rade. Z tohto pohľadu si myslím, že to môže byť signál pre vytvorenie nových koalícií. Pamätáte si, že pred dvomi rokmi Mikuláša Dzurindu na odchod z postu premiéra vyzval Béla Bugár. Dnes podobný slovník používa KDH. Takže aj pre SDKÚ sa otvárajú rôzne možnosti, kde sa nevylučuje povolebná spolupráca vrátane s HZDS.

* Hovoríme o koalícii, ale v parlamente sa nevyznamenala ani opozícia.
Čo sa týka vzťahových momentov, opozícia sa príliš od koalície nelíšila. Vo chvíli, keď sa mala zjednotiť, hrala každá strana svoju politiku.

* Máte už svoj volebný odhad?
Bude záležať na volebnej účasti, či budú ľudia skôr ľahostajní, alebo zodpovedne pristúpia k urnám. Ak neprídu, mám obavy, že sa zopakuje súčasná situácia.

* Máte obavy?
Áno.

* Tým ste povedali, čo uprednostňujete.
Povedal som, že mám obavy, aby sa neopakovala súčasná situácia, že budúca vláda bude musieť dovládnuť s 50 poslancami.

* Zachováte tradíciu, že poverenie zostaviť vládu dostane strana s najväčším počtom percent?
Na Slovensku je to tradícia, ale rozhodujúce bude, kto mi prinesie písomnú dohodu, že má väčšinu v parlamente.

redaktor
Slišková Nora

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]