Aktuality
   

Online rozhovor pre televíziu TA3, 30. 4. 2008

Úvod | Aktuality | Prezident v médiách | Prezident v médiách | Rok 2008 | Online rozhovor pre televíziu TA3, 30. 4. 2008

ženáč

S funkciou muži získavajú body aj u žien. Ako je to u vás? Nežiarli manželka, keď sa okolo vás točia pekné devy?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:58:43

Nie, moja manželka po 44 rokoch manželstva nežiarli. Komu by sa nepáčili pekné ženy a dievčatá. Okolo mňa je vždy veľa pekných žien a aj v tomto momente sú pri mne krásne dievčatá z TA3 ale aj moje pekné dievčatá, až teraz si uvedomujem, že čo som to podpísal za zákon (ja mu hovorím o "harašení"), že sa na ne ani pozrieť skoro nemôžem. Asi bude treba tento zákon novelizovať :) Už ste boli niekde na Slovensku, aby okolo nebolo plno krásnych žien? Veď naše Slovenky nám závidí celý svet.

Martin

Vážený pán prezident,
dovoľte mi sa Vás opýtať na spôsob akým sa vyberajú Vaše oficiálne zahraničné pracovné cesty a ako dlho trvá ich príprava?
Ďakujem
S pozdravom,
Martin Manina

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:52:19

Pri zahraničných cestách sa hľadajú určité priority, ktoré vychádzajú jednak zo zahraničnej politiky Slovenska ale aj z otázok týkajúcich sa otázok ekonomiky, kultúry, vzdelania, vedy a samozrejme vyplývajúce aj z úloh alebo povinností v rámci členstva v EÚ, NATO ale aj z iných dôvodov. Musí sa hľadať koordinácia medzi cestami vlády a parlamentu. Samozrejme, že sa berie do úvahy oficiálne pozvanie toho ktorého štátu. Minulý rok napr. pre slovenskú zahraničnú politiku boli otázky vzťahu riešenia stabilizácie Balkánu, s predstaviteľmi týchto štátov sme sa niekoľkokrát stretli doma, aj u nich. Nedá sa povedať jednoznačne, ako dlho trvá príprava. Pri niektorých oficiálnych pozvaniach to trvá aj niekoľko rokov.

nytomas

Dobrý deň,
aký je váš obľúbený pilot Formuly1?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:46:24

Fandil som Schumacherovi, bol to skutočne excelentný pilot. V súčasnej dobe je to opäť pilot Ferrari Räikonnen, zdá sa mi, že už zmenil spôsob životosprávy a začína víťaziť. Ale môj obdiv patrí všetkým, kto len trošku vie, a to nie je pri pretekoch a najmä v tak silných autách jednoduché, v zlomku sekundy reagovať na nepredvídané ale niekedy aj na predvídané skutočnosti. Tak k týmto chlapcom musím mať rešpekt aj obdiv. Som veľmi rád, že na Slovensku po mladšom Studeničovi, ktorý, žiaľbohu, skončil s pretekaním, sa do popredia dostáva nový talent - Rosina, ktorého som naposledy videl túto nedeľu v pretekoch Porche-cup, ktoré sú vždy pred pretekmi F1 a z 30-tich pretekárov skončil na 6. mieste a nechal za sebou aj plejádu bývalých pretekárov F1, aj majstrov sveta.

jaja

Pán prezident, ako sa Vám páčilo na PF UK, keď ste tam učili? Je to podľa Vás dobrá škola?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:41:02

Áno, ak idem okolo UK a našej fakulty, tak je to vždy trocha nostalgie a spomínam si na roky, kedy som tam učil a bol som aj prorektorom UK. Vždy som si so študentmi veľmi dobre rozumel, mali sme vzájomne dobrý vzťah, často sme sa stretávali aj mimo fakulty a chodili na spoločné akcie. Rok mojej pauzy v politike, rok 2003 som prijal s veľkou radosťou, že sa vraciam do mne známeho prostredia, no neskôr aj trošku sklamania. Zaregistroval som úplne iný vzťah študenta a učiteľa, ale aj študenta a študenta. Tak sa mi trochu zdá, že študenti sa viac stávajú individualistami, vzťah k fakulte je laxnejší, necítia hrdosť, že sú študentmi tejto fakulty, ale myslím si, že to nie je len ich vina, že je to často aj nedostatočná zodpovednosť učiteľov vytvárať bližší vzťah so študentom z pohľadu možného stretávania sa ako v otázkach odborných, ale aj v otázkach spoločenského života.

ibis

Aké šance dávate slovenským hokejistom na MS, keď profesionáli z NHL nechceli reprezentovať? (Možno aj pre spor Široký - Šťastný)

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:31:44

Na MS Slovensko nejde s veľkými menami, ale už nie raz sme sa presvedčili, že nie mená hrajú hokej, ale zodpovednosť, nasadenie a srdce. Samozrejme aj schopnosti hráča. A ja som presvedčený, že dnes také mužstvo v Kanade nastúpi. Nechcem, aby ste zatracovali hráčov NHL, ktorí z ich vlastných dôvodov sa týchto MS nezúčastnia. Som presvedčený a poznám ich, a niektorých veľmi dobre, že po zaťažení a zraneniach, ktoré v priebehu NHL doslova nazbierali, sa potrebujú doliečiť a aj si oddýchnuť. Môžem vám povedať, že nie jeden zápas s nimi som videl a som presvedčený, že často sami v NHL so svojimi výkonmi neboli spokojní. Dávať toto do súvisu s nejakým sporom Široký - Šťastný by asi šťastné nebolo. Neťahajme aj na tieto MS politiku. Držme radšej našim chlapcom palce, nech dopadnú čo najlepšie. A ja im verím, že podajú maximálne svoje osobné výsledky a že nesklamú.

dexter

Pán prezident, povedzte prosím skutočný dôvod, prečo ste podpísali tlačový zákon aj napriek tomu, že ste sa stretli so zástupcami médií a iných mimovládnych organizácií. Máte naozaj pocit, že niektorí zástupcovia koalície ho nebudú využívať/ zneužívať? Ďakujem.

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:26:27

Tlačový zákon som podpísal, lebo som presvedčený, že nie je v rozpore so žiadnym ústavným článkom, nie je v rozpore s demokratickými princípmi, a nie je v rozpore ani s legislatívou EÚ.

To, že tento zákon po 40-tich rokoch bol konečne prerokovaný v NRSR a schválený, je tak trochu aj mojou zásluhou. Pamätáte si obdobie, keď prvýkrát vyšli vybielené strany kvôli tomu, že sa mala zvýšiť DPH pre tlač na 30%. Bol to veľký rozruch a ako predseda NRSR som sa stretol s predstaviteľmi syndikátu a vydavateľmi, kde sme sa dohodli, že zákon o zvýšení DPH do parlamentu nepôjde, ale že oni v krátkom čase pripravia nový tlačový zákon.

Nestalo sa tak a po týchto parlamentných voľbách som znovu túto otázku nastolil. Stretol som sa s predstaviteľmi syndikátu a dohodli sme sa na spoločnom stretnutí s ministrom kultúry s rozhodnutím pripraviť tento nový zákon.

Som veľmi rád, že pán minister v krátkom čase predložil návrh tohto zákona. Mrzí ma len, že sa z polemiky okolo tohto zákonu stala otázka domácej politickej súťaže a aj politického problému z pohľadu zahraničia, a najmä tým, že prerokovanie tohto zákona v NRSR sa nezmyselne spojilo so schvaľovaním Lisabonskej zmluvy.

Chcem povedať, že moje posledné stretnutie a vystúpenie v Rade Európy pred pár týždňami a rozhovory s predsedom parlamentného zhromaždenia RE, s predsedom ESĽP a s generálnym sekretárom RE, otázky k tomuto zákonu neboli nastolené.

Jozef

Parlament po Vašim vedením bezprecedentným spôsobom zbavil mandátu poslanca Gauliedera. Pokutu cca 1 milión Sk, ktorú musel následne štát zaplatiť Gauliederovi podľa rozhodnutia ESĽP v Štrassburgu, teda zaplatili všetci daňoví poplatníci. Nemali by ste túto pokutu zaplatiť, a teda vrátiť štátu Vy osobne s tými, ktorí za tento hanebný čin hlasovali?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:17:34

Otázka problému v tom čase poslanca Gauliedera bola v zmysle rokovacieho poriadku zaradená na základe žiadosti poslancov v parlamente a odhlasovaná ako bod programu. Mandátový a imunitný výbor predložil návrh a o tomto návrhu hlasovali poslanci tak, ako hlasovali. Pokiaľ píšete, že som osobne hlasoval, tak musím Vám povedať, že nie. Ja som s v klube HZDS vypýtal výnimku s tým, aby som v tejto otázke nehlasoval. Na druhej strane ale chcem povedať, že problém pána Gauliedera, na ktorý Ústavný súd SR vyriekol rozhodnutie, ktoré nezodpovedalo dôvodom, pre ktoré bol Gaulieder z parlamentu odvolaný a zrušilo rozhodnutie, v dôvodoch svojho rozhodnutia naznačilo pochybenie Gauliedera, v dôsledku čoho mohol byť odvolaný. Len v návrhu NRSR tento dôvod neuviedla.

miro

Pán prezident, čo sa stane s SDKU a celou tou partiou keď sa potvrdia skutočnosti, že títo páni vedome tunelovali Branisko. Je u nás možné pri takomto závažnom čine povedzme zrušiť takúto stranu, alebo jej pozastaviť činnosť? Lebo podľa mňa vedome kradli peniaze slovenských poctivo pracujúcich občanov.

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:13:31

Každé vládne zoskupenie si vytvára svoj prah citlivosti. Ak je jeho prah citlivosti iný, ako ich voličov, väčšinou sa to prejaví vo voľbách. Minulé parlamentné voľby ukázali, ako voliči vnímali aj výstavbu tunela Branisko.

Jozef

Pán Prezident, nemáte pocit, že sa stávate bábkou v rukách R.Fica a strácate tým vlastnú tvár. Mám pocit, že v záujme zvolenia do funkcie ste mu ochotný podpísať aj protiústavný zákon.

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:12:02

Žiadny protiústavný zákon z pozície prezidenta SR som nepodpísal. Žiadnou bábkou v rukách žiadneho politika som nebol a ani nie som. Dobre viete, že aj s politickou stranou, s ktorou som sa v minulosti rozišiel, som sa rozišiel preto, lebo som nebol bábkou, a pokiaľ ide o moju kandidatúru na post prezidenta, tak ako v minulosti, ak budem kandidovať, tak aj teraz pôjdem ako kandidát na základe dôvery občanov. Aj v minulosti som do prezidentských volieb išiel až po tom, čo som získal vyše 30 000 podpisov voličov. A až potom som dostal podporu niektorých politických strán, vrátane SMERu.

Môj program, s ktorým som bol do funkcie prezidenta zvolený, plním a som veľmi rád, že po prieskumoch verejnej mienky to takto vnímajú aj občania.

A pokiaľ ma pasujete do tejto pozície, odkedy som vo funkcii prezidenta, hovorím, že môj sociálny program je blízky tejto vláde a nevidím dôvod, prečo by som ho z tohto dôvodu mal zmeniť. Práve naopak, som veľmi rád, že práve s vládou môžeme napĺňať program sociálnych otázok.

hokej

Súhlasíte so Šťastným, že rozpočet hokejovej haly pre MS je predražený, aby sa "niekto" nabalil?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:06:35

Nie som staviteľ ani ekonóm a myslím si, že nimi je ani pán Šťastný. Určite, že sa dajú porovnávať jednotlivé stavby a nie je problém reálne vyhodnotiť náklady, ktoré sú na takúto stavbu potrebné. Preto porovnávania bez jasných ekonomických prepočtov sú len neodôvodnené predstavy.

A takéto vyjadrenia si myslím nesmerujú k riešeniu tohto problému, ale k vyvolaniu politického konfliktu aj v oblasti športu. Všetci vieme, že Slovensko bolo poverené usporiadaním MS v hokeji v roku 2011 a mali by sme hľadať skôr to, ako pomôcť pri realizácii tejto našej úlohy, a nie vytvárať prostredie, ktoré naše schopnosti usporiadať MS bude spochybňovať.

Lacike

Dobrý deň,
Ak sa nebodaj v parlamente podarí presadiť zrušenie ÚPN zákonom ako to avizoval pán Mečiar, či taký zákon podpíšete?
S pozdravom.

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 12:02:46

Ústav pamäti národa bol zriadený zákonom, doslova účelovo, aby zdokumentoval časť našej histórie, aby zdokumentoval konania, ktorým by sa naša spoločnosť mala vyhnúť.

Spisy tohto ústavu obsahujú tragédie mnohých ľudí aj rodín, kedy štátna tajná polícia doslova pod hrozbou straty existencie jednotlivca a často celých rodín vytvárala nátlak pre spoluprácu s jej organizáciou.

No dokumenty obsahujú zatiaľ viac - menej obete a nie tých, ktorí túto situáciu vytvorili, teda vinníkov. V súčasnej dobe Ústav v niektorých prípadoch chce nahradiť aj činnosť niektorých iných orgánov, najmä pôsobiacich v trestnom konaní a často sa dostávajú na verejnosť informácie, ktoré sú používané na politický zápas. Tento Ústav by nemal nahradzovať napr. register trestov. Ak si uvedomíme účel tohto úradu, ako som povedal na začiatku, tak úrad má svoje opodstatnenie.

Dagmar

Pán prezident,
študenti našej súkromnej obchodnej akadémie, hotelovej akadémie a gymnázia v Beluši, ktoré sa od nového šk. roka presťahujú do Považskej Bystrice by Vás chceli pozvať pred voľbami na besedu. Je to smiešne? Sme ešte malá škola, ale predsa...mohli by sme Vám poslať pozvánku?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:56:29

Budem veľmi rád, naposledy som navštívil školu vášho zamerania v Prievidzi. Preto nevidím dôvod, prečo by som nemohol prísť k vám do Beluše. Považujem to za pozvanie v rámci ktorého by sme mali hovoriť o otázkach, ktoré zaujímajú mladých ľudí a na takýchto stretnutiach som vždy veľmi rád. A som rád, že si vždy rozumieme a v niektorých otázkach dokážeme hľadať aj spoločné riešenia. Tak ešte raz ďakujem za pozvanie.

strašný

Nie je smutné až kolenačkové, že sa chce premiér Fico ospravedlňovať za to, že médiá slabo alebo vôbec neinformovali o ruskom premiérovi a slovinskom prezidentovi?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:53:36

Médiá majú svoje poslanie. A veľmi vážne. Ich zodpovednosť je daná reálnou a pravdivou informáciou. Informovať o tom, že Slovensko alebo jeho predstavitelia rokovali s predstaviteľmi inej krajiny o otázkach, ktoré sa týkajú skoro vždy celej spoločnosti. Myslím si, že si občan takú informáciu zaslúži. Som si vedomý toho, že pri dnešných médiách, ktoré sú v súkromných rukách v rámci trhového hospodárstva, hľadajú médiá témy, ktoré majú nádych bulváru, pretože je to pre nich atraktívnejšie. No napriek tomu si myslím, že každý máme svoju zodpovednosť a svojho dielu zodpovednosti by sa nemali zriecť ani médiá.

zip

Ste za to, aby sa prijal zákon o preukazovaní pôvodu majetku?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:49:54

Táto snaha sa už prezentuje niekoľko volebných období, žiaľ, je to vždy len snaha, pretože narazí na nesúhlas a názorovú nezhodu v parlamente prenesenú cez politické strany. Áno, som za to, aby bol prijatý aj v tomto čase, hoci ten výsledok, ktorý by tento zákon mal priniesť, dnes už bude ťažko hodnoverný. Pretože tí, čo majú veľké majetky a pomáhali si rôznymi spôsobmi, legalitu svojich majetkov dnes už dokážu preukázať.

Erika

Pán prezident, aké víno máte najradšej?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:47:31

Nemôžem povedať, že som labužník, a tým že mám skôr rád aromatické vína ako ťažké suché, ani nie som odborník. Ale môj hovorca Marek Trubač je v tomto smere profesionál, takže po tom, ako ho on skontroluje, viem, že pijem dobré víno. Ale keď už hovorím o víne, tak po dobrom obede si dám radšej dobré pivo.

nytomas

Dobrý deň,
myslíte si že sa opäť stanete prezidentom? A budete robiť na východe nejaké predvolebné akcie?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:45:41

Prajem aj ja Vám dobrý deň. Či budem prezidentom , to záleží najmä na vás, na voličoch, ktorí majú právo zhodnotiť moje postavenie, keďže už prezidentom som, a z tohto pohľadu, či som naplnil vaše predstavy alebo nie. Určite nie všetko, čo občan potrebuje a čo si predstavuje, sa naplniť nedá z pozície jedného človeka, no môj program, s ktorým som do prezidentských volieb išiel Myslím národne, cítim sociálne, som presvedčený, že realizujem. Či už pri dôraze, ktorý kladiem na tieto problémy pri stretnutí s predstaviteľmi vlády a iných inštitúcií, ktoré čerpám najmä zo stretnutia občanov, ktorú formu od začiatku veľmi rád preferujem a veľmi veľa mi tieto stretnutia s občanmi dávajú.

Počúvať občana a môcť názor občana častokrát realizovať aj pri podpisovaní zákon je pre ma veľmi dôležité. A či budem robiť predvolebné akcie? Ja som stále medzi občanmi, nepovažujem to za predvolebnú akciu, ale ozaj za potrebu počúvať občana a slúžiť občanovi práve v tých veciach, kde prezident z Ústavy má oprávnenie. Už na budúci týždeň budem v Košiciach a Trebišove.

klotilda

Pán prezident medzi Vaše ústavné právomoci patrí aj udeľovanie milostí? Ktoré z Vašich rozhodnutí udeliť, či neudeliť milosť boli najťažšie? Veľmi Vám fandím:-)

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:40:13

Máte pravdu, skoro v každom prípade je potrebné rozhodnúť sa v otázkach, či sa prikloniť k verejnému záujmu, ktorý by mal predstavovať rozsudok, alebo niekedy k reálnej skutočnosti, ktorá môže vyvodiť nový problém, pri hodnotení ktorého môže trest vyzerať nie zodpovedne riešiaci následok, ktorý môže vzniknúť. Hovorím to preto tak, lebo som si spomenul na odsúdeného V. Poláka, ktorý žiadal o milosť kvôli tomu, že je vdovec a má 5 maloletých detí. Možno si budete pamätať, bola okolo tohto rozsudku aj mediálna diskusia, či by prezident mal udeliť milosť alebo nie. Bola to diskusia médií bez toho, aby verejnosti poskytli skutočne objektívne informácie. Po oboznámení sa s nimi však došlo k zmene názoru verejnosti. Pre pochopenie chcem uviesť, že odsúdený pred udelením milosti žiadal o odklad nástupu trestu, kde som mu vyhovel práve v záujme riešenia rodinnej situácie. Pamätám si, že som rodine vtedy poskytol aj finančnú podporu.

No v čase, keď pán Polák mal preukázať, že sa správa zodpovedne, dopustil sa niekoľkých protiprávnych konaní, na všetko si ani nespomínam, viem, že hneď potom viedol motorové vozidlo v podnapitom stave, dostal aj zákaz činnosti, napriek tomu bol znovu zadržaný pri riadení motorového vozidla, ale dopustil sa mnoho ďalších trestných činov.

Ešte predtým ako ovdovel, spáchal 6 alebo 7 trestných činov. A neskôr to boli, myslím, trestný čin podvodu - falšovanie listiny. Ale chcem ozrejmiť aj skutočnosti, ku ktorým sa vyjadrili niektorí jeho príbuzní, ktorí pozitívne hodnotili najmä situáciu, že deti nebudú pod vplyvom otca.

Pozitívne bolo aj to, že o deti sa postarali najmä príbuzní, aby nemuseli ísť do ústavu. Dokonca aj susedia sa vyjadrili, že im detí bolo ľúto, ale jedna suseda upozornila na fakt, že zneužíval jej 14-ročnú dcéru, ktorá musela ísť na nedovolené prerušenie tehotenstva.

Takže to sú problémy, ktoré prezident musí zvážiť. A nerozhoduje sám o udelení alebo neudelení milosti. K svojmu konečnému rozhodnutiu si musí vyžiadať názor ministra spravodlivosti. A tak to bolo aj v tomto prípade, minister spravodlivosti neodporučil udeliť milosť.

Zuzana

Prečo sa Slováci nevedia zjednotiť? Takí Maďari sa všade vo svete podporujú a ťahajú za jeden povraz. Nechýba podľa Vás Slovákom viacej národnej hrdosti?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:30:34

Do určitej miery máte pravdu, ale nie celkom s vami súhlasím. Slováci v tomto regióne Európy žijú viac ako tisícročie, zažili obdobie úspechov, rozvoja, ale oveľa viac storočí boli národom, ktorý nemal svoj štát.

Bolo obdobie, kedy nesmeli hovoriť, zatvárali sa slovenské školy, a napriek tomu skoro po viac ako 1200 rokoch dnes Slováci majú svoj štát. Zachovali si svoj jazyk, svoju kultúru, zachovali si svoje územie, vieru a dnes sú štátom, ktorý je akceptovaný a rešpektovaný nielen v Európe, ale aj v celom svete.

Slovensko dosiahlo veľké úspechy v zahraničnej politike, ale aj pri budovaní novej ekonomiky a som presvedčený, že z roka na rok sa zlepšuje postavenie z hľadiska ekonomického, ako aj sociálneho, o čom svedčí aj naše smerovanie do eurozóny. Súhlasím s vami, že v otázkach prezentovania určitej hrdosti sme často ľahostajní a pasívni. A nedokážeme využiť tie možnosti, ktoré máme, ako ich dokážu využiť naši južní susedia, ako aj iné krajiny.

Mohol by som hovoriť o veľa príkladoch, keď Slováci v zahraničí zastávajú veľmi významné miesta a my často o nich ani nevieme a nesnažíme sa to ich postavenie využiť. Ale chcem zdôrazniť, že nepoznám po tom všetkom, čo so tu povedal, iný národ vo svete, ktorý by za 15 rokov trvania svojho vlastného štátu dosiahol takéto úspechy zo všetkých pohľadov. Ja som hrdý na to, že som Slovák a že Slováci sú tak pozitívne akceptovaní vo svete.

babs

Som učiteľka a veľmi si cením, že sa nás zastávate. Všetci hovoria iba o reforme školstva, ale o postavení učiteľa a jeho morálnom ocenení v spoločnosti hovoríte len vy. Aký je Váš názor na pedagógov ako verejných činiteľov?

Ivan Gašparovič, prezident Slovenskej republiky
30.04.2008, 11:23:58

Ďakujem televízii TA3, že ma pozvala k takémuto zaujímavému rozhovoru s jej divákmi. Všetkým prajem príjemný deň, pohodu a radosť aj do budúcich dní.

Prečítal som si prvú otázku, kde sa ma pýtate na môj názor na postavenie učiteľov a na školskú reformu.

Dnes sa diskutuje o školskom zákone, ktorý má byť prijatý v parlamente, negatívne aj pozitívne. Hneď na začiatku chcem povedať, že po rozhovoroch s mnohými učiteľmi, riaditeľmi škôl a ministrom školstva som si vytvoril svoj názor nimi potvrdený, že sme konečne začali reformu školstva. Napriek výhradám, ktoré majú niektorí učitelia k veľmi krátkemu času vstupu do tejto reformy tohto zákona.

Ale vaša otázka skôr znie k postaveniu učiteľov. Som si vedomý, že sa za posledné roky aj vinou štátu sa učiteľ dostal do pozície veľmi nízkeho spoločenského hodnotenia. Ako keby sme si nechceli uvedomiť, že učiteľ je ten, ktorý v podstatnej miere formuje budúcu generáciu, pripravuje ju na riešenie mnohých životných otázok. Samozrejme, za veľkej účasti rodiny a ostatnej spoločnosti. Vyslovil som preto názor, že učiteľa je treba dostať do pozície, kedy si ho bude spoločnosť vážiť a preto som navrhol, aby sme ho zákonne postavili do pozície verejného činiteľa. Určite to je názor do diskusie, ale som presvedčený, že by to upevnilo postavenie učiteľa najmä z pohľadu realizovanej reformy, pretože môžme pripraviť akýkoľvek dobrý, alebo zlý zákon, reforma bude záležať najmä na učiteľovi.

A tento pohľad je potrebný vnímať aj z jeho sociálneho postavenia.

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]