Aktuality
   

Prezident: Nevyzývam občanov do boja proti vláde, denník SME, 4. 10. 2004

Úvod | Aktuality | Prezident v médiách | Prezident v médiách | Rok 2004 | Prezident: Nevyzývam občanov do boja proti vláde, denník SME, 4. 10. 2004

Prezident Ivan Gašparovič je vo funkcii vyše sto dní a pozorovatelia sa zhodli, že zatiaľ neurobil výraznú chybu, hoci menších sa už dopustiť stihol. Verejnosť prijala prezidenta pokojne, ale je možné, že za povesť nekonfliktného prezidenta môže len obdobie letných dovoleniek, všeobecná únava verejnosti z politiky a istá úľava, že prezidentom nie je Vladimír Mečiar. Okolnosti sa však menia, prezident bude musieť čoskoro zaujať postoj k sporným zdravotníckym zákonom, umiernená nálada sa môže vytratiť. Sto dní prešlo, ide sa naostro. Na otázky odpovedá prezident IVAN GAŠPAROVIČ.

Začnime aktualitou: myslíte si, že zdržanlivé informovanie polície v súvislosti s výskytom bojového plynu na petržalskej pošte bolo v poriadku?
"Nerád by som povedal, čo si myslím. Chce to jednoznačné vyjadrenie a popísanie skutočnosti, čo sa stalo. Tu treba povedať pravdu. A keďže ja ju dnes nepoznám, iné vyjadrenie k tomu nemám."

Pokladáte niektoré princípy schválenej reformy zdravotníctva za protiústavné?
"Ešte neviem, do akej miery ich zmenili jednotlivé pozmeňovacie návrhy poslancov. Kým sa rozhodnem, či ich podpíšem, alebo vrátim do Národnej rady, budem diskutovať s komorami, asociáciou nemocníc, organizáciou na ochranu práv pacientov a ďalšími odborníkmi. Chcem postupovať zodpovedne, v prospech občana a zákonnosti."

Sústredíte sa najmä na sociálny dosah reformy, alebo budete sledovať skôr súlad reformných zákonov s ústavou?
"Články ústavy hovoria o sociálnom postavení občana, o jeho dôstojnosti. V tom problém nevidím. Dominantný však bude pohľad legislatívny."

Aký bol váš názor na predložené návrhy zákonov?
"Mal som výhrady k niektorým sociálnym dosahom reformy, ako aj k určitým nezrovnalostiam s niektorými článkami ústavy."

To, aká je v skutočnosti reforma zdravotníctva, sa ukáže až potom, keď vláda prijme k zákonom vykonávacie predpisy. Tie sú dnes neznáme. Prekáža vám to?
"Prekáža mi to z princípu, pretože rokovací poriadok Národnej rady hovorí, že súčasťou rokovania parlamentu sú aj vykonávacie predpisy k jednotlivým zákonom. Ani k jednému zo šestice zákonov takýto vykonávací predpis nebol priložený. Pokladám to za riziko, pretože nie je isté, že sa vykonávacím predpisom vláda alebo ministerstvo neodchýlia od zákona."

Ako hodnotíte problémy okolo výstavby automobilky Kia?
"Niektoré úkony sa nezvládli. To, že táto investícia na Slovensko prinesie pracovné príležitosti a aj určitý rozvoj infraštruktúry regiónu, je nesporné, ale do budúcnosti bude potrební lepšie pripraviť takéto projekty na realizáciu."

Pred pár týždňami ste v rámci návštevy Banskobystrického samosprávneho kraja povedali, že "vládna koalícia je zložená z voľnomyšlienkárskych liberálov z ANO, ortodoxných pravičiarov z KDH, nacionalistov z SMK a SDKÚ, ktorá ani sama nevie, čo je".
"To nebola kritika politických strán za ich filozofie. Bolo to moje hodnotenie príčin, pre ktoré nemôže dôjsť k dohode nad mnohými zákonmi, ktoré sa prijímajú v parlamente."

Takže len popis reality?
"Áno, popis reality, prečo nemôže fungovať parlament, prečo nie sú dôležité ani opozičné ani koaličné strany, ale flexibilní poslanci. Opakujem, popísal som len ich filozofiu."

V čom je teda napríklad Aliancia nového občana voľnomyšlienkárska?
"Má liberálny program, na druhej strane sa však pri hlasovaní vo vláde dostáva do pozícií, ktoré by liberáli neprijali."

To by mohol byť skôr oportunizmus. Prečo je nacionalistickou SMK?
"Pretože jej hlavnou úlohou je zastupovať záujmy národnostnej menšiny, vychádza z etnického princípu. Ale nechcem, aby to vyznelo pejoratívne a konfrontačné. Národné sa podľa mňa rovná nacionalistické."

Označiť niekoho za nacionalistu vyznieva v Európe pejoratívne a konfrontačné.
"Ak má niekto sociálne a zároveň národné cítenie, ešte to neznamená, že je národný socialista, čiže fašista."

Boli strany, ktoré vás podporovali vo voľbách, nacionalistické?
"Boli to národné strany."

Ozvala sa na vaše hodnotenie kritika zvnútra koaličných strán?
"Nie. Odvtedy som sa stretol aj s pánom Dzurindom, s predstaviteľmi ANO, každému som povedal: definoval som len vašu filozofiu, nič viac."

Nie je väčší problém ako vo filozofii v tom, že sa vládna koalícia ocitla v menšine?
"Súhlasím s vami, ale treba si položiť otázku, prečo. Na Slovensku je veľa strán, ktoré si hovoria pravicové, liberálne alebo ľavicové, ale ťažko hovoriť o výrazných politických silách. Kým na domácej politickej scéne nebudú pôsobiť tri?štyri silné bloky, tak to, čo dnes vidíme v parlamente, hrozí aj v nasledujúcich rokoch."

Ak ste, ako vravíte, definovali filozofiu koaličných strán, aká je vaša definícia opozičných strán?
"O nič lepšie na tom nieje ani opozícia."

Čo je pre vás napríklad HZDS?
"Od svojich sociálnych programov sa vzdialilo a tlačí sa doprava. Ale to je ich vec, nechcem to zoširoka rozvádzať."

Ako sa vám javí fenomén takzvaných nezávislých poslancov?
"Nemám dôkazy, či sú za ich hlasovaniami nejaké materiálne stimuly, no nemôžem ani povedať, že nie sú. Občas sa však správajú čudne. Preto hovorím, že sú flexibilní."

Mnohých z tých ľudí osobne poznáte, roky boli vašimi kolegami v HZDS.
"Môžem povedať len to, čo som povedal. Dôležitejšie je, že práve na nich záleží, ktorý zákon prejde. To nieje šťastné, pretože zákony môžu byť prispôsobované jednotlivcom."

Neboli by potom užitočnejšie predčasné voľby?
"V tomto čase nie som priaznivcom predčasných volieb, lebo by to skomplikovalo situáciu tak dovnútra štátu, ako aj navonok. No ak by to bola vôľa poslancov alebo občanov v referende, samozrejme, že by som ju rešpektoval. Predčasné voľby by však nepriniesli nič také, čo by podstatne zmenilo politickú scénu."

A prinesú takú zmenu riadne voľby?
"O tom rozhodnú voliči."

V akej úlohe sa cítite lepšie: ako pozorovateľ politickej scény, alebo ako niekto, kto aktívne vstupuje do politických procesov?
"Nemôžem byť imidžovým prezidentom, to táto funkcia jednoducho nedovoľuje, aj keď rád chodím medzi ľudí a je mi medzi nimi dobre. Ale vidíte to aj v prípade reformy zdravotníctva, musím sa k nej vyjadriť buď tým, že zákony podpíšem, alebo ich vrátim parlamentu. To nieje neutrálna pozícia."

Povedali ste o sebe, že sa chcete správať sociálne voči občanom a že vaše myslenie je v opozícii voči vláde v záujme občanov. To znie skôr ako vyhlásenie človeka z prostredia odborov.
"To je zlá interpretácia. Myslel som to tak, že som kandidoval na funkciu ako opozičný politik a že moja filozofia je iná ako filozofia vládnych strán. To však vôbec neznamená, že občanov vyzývam do boja proti vláde. Na začiatku som povedal, že som centristický politik s odklonom doľava. Z tohto pohľadu som teda voči vláde v určitej opozícii, ale nie vo vzťahu k občanovi. Na druhej strane som pripravený akceptovať také zákony, ktoré z krátkodobého hľadiska síce môžu mať negatívny dosah na sociálnu situáciu občanov, ale z dlhodobého im prinesú úžitok."

Takže pracujete z víziou?
"Určite, bez nej sa to nedá."

V súvislosti s tragédiou v Beslane vaša kancelária podľa pozorovateľov urobila faux pas, keď poslala telegram ruskému prezidentovi Vladimírovi Putinovi priskoro. Vtedy ešte nad mnohými vecami viseli otázniky. Následne ste po dohode s premiérom a predsedom parlamentu urobili určitú "opravu". Nastali nejaké zmeny vo vašej kancelárii, aby zahraničnopolitické aktivity prezidenta boli koordinované s vládou?
"Slovenská zahraničná politika je koordinovaná. Ukázalo sa to v Istanbule na summite NATO, alebo pred pár dňami na 59. valnom zhromaždení OSN. Slovensko má vyprofilovanú zahraničnú politiku. Pokiaľ ide o Beslan, áno, moja kancelária možno zareagovala priskoro, keď ešte nebol známy počet obetí, no to ešte neznamená, že ja sám by som nebol rád, že k oslobodeniu rukojemníkov došlo. Samozrejme, je to tragéda a nedokážem posúdiť, či bol zákrok adekvátny a či by sa iným zásahom straty znížili. No pripúšťam, že v budúcnosti by sme mali byť zdržanlivejší."

Vnímate čečenskú otázku ako problém národnooslobodzovacieho boja alebo ako zdroj terorizmu, ktorý treba potlačiť hoci aj vojenskými prostriedkami?
"Národnooslobodzovací boj je dôležitý a vždy som ho rešpektoval. Musí však prebiehať v dimenziách demokracie a ľudskosti. Ak matka ide s dieťaťom do školy a nevráti sa, ak vybuchujú bomby v obchodoch, ak ľudí unášajú a odrezávajú im hlavy, nemá to nič spoločné s národnooslobodzovacím bojom. Takáto forma boja nedáva totiž žiadnu záruku, že v prípade víťazstva teror nebude pokračovať."

Beslanu však v minulosti predchádzalo masívne ruské bombardovanie čečenského hlavného mesta Groznyj.
"Ak by ste si pozreli moje vystúpenia v parlamente nielen vo vzťahu ku Groznému, ale aj Srbsku a Juhoslávii, kde k takýmto náletom dochádzalo a zomierali tam nevinní ľudia, všimli by ste si, že som vždy vystupoval veľmi protestujúco. V súvislosti s Balkánom chcem zdôrazniť, že je v záujme slovenskej zahraničnej politiky, aby sa táto oblasť stabilizovala a jednotlivé krajiny boli postupne pripravené na vstup do NATO a Európskej únie. O tom svedčí aj naša účasť v medzinárodných stabilizačných silách v tejto oblasti."

Chcete povedať, že medzi nálety NATO na ciele v Srbsku a nálety ruskej armády na Groznyj možno dať znamienko rovnosti?
"Kde umierajú nevinní ľudia, tam je to vždy pre mňa neprijateľné."

Podľa mnohých pozorovateľov sa ruský prezident Putin prepracúva do pozície autokrata. Biznismeni hovoria o narastajúcich rizikách podnikania v ruskom teritóriu. Je to podľa vás len krátkodobé odbočenie tejto krajiny z cesty k demokracii a liberálnej ekonomike alebo návrat k "logike" ruských dejín?
"Som presvedčený, že v Rusku existuje pluralitný politický systém, je tam demokracia a konajú sa slobodné voľby. Nemám poznatky, že by sa zmenil dialóg na úrovni NATO?Rusko, EÚ?Rusko. Spojené štáty ani Európska únia nevnímajú situáciu v Rusku tak, ako ste ju načrtli, a nemám dôvod ju takto vnímať ani j a."

Generálny tajomník OSN Kofi Annan nedávno označil vojnu v Iraku za nelegálnu, za vojnu, ktorá je v rozpore s medzinárodným právom. Súhlasíte?
"Takýto názor som vyslovil dávno predtým, ako koaličné vojská vstúpili do Iraku. Vôbec to neberiem späť. Situácia sa však zmenila. OSN prijala rezolúciu, ktorou legitimizovala prítomnosť koaličných vojsk v Iraku, moc nad krajinou prevzala dočasná iracká vláda, ktorá požiadala koaličné vojská, aby v krajine zostali. To je nová realita, ktorú treba rešpektovať. V OSN som vyslovil názor, že postupom času a po irackých voľbách, ak sa situácia nezmení, bude potrebné, aby koaličné krajiny zasadli za jeden rokovací stôl a rozhodli, ako ďalej."

Privítali by ste, keby sa NATO rozhodlo vojensky angažovať v Iraku?
"Žiadny politik nie je nadšený, ak musí posielať vojakov tam, kde im hrozí smrť. Ťažko teda hovoriť, že by som také niečo privítal. Keby však takýto názor v Aliancii prevládol, som presvedčený, že bezpečnostné záväzky, ktoré Slovensko prevzalo, si musí plniť. Chceme vystupovať ako dôveryhodný partner."

Má podľa vás z pohľadu Slovenska význam, či v budúcich prezidentských voľbách zvíťazí George Bush alebo John Kerry?
"Určite a pre celú Európu. Výsledok amerických volieb môže ovplyvniť smerovanie NATO. Z politík oboch kandidátov je jasné, kto má akú zahraničnopolitickú koncepciu."

Aká je vám bližšia?
"Tá, ktorú si zvolí americký občan."

Vidíte Európsku úniu z hľadiska jej vojenského potenciálu ako doplnkovú silu k armáde Spojených štátov v rámci NATO alebo ako rovnocennú silu, schopnú zásahov na viacerých kontinentoch?
"Európska únia musí mať schopnú a efektívnu armádu, ale bezpečnosť Európy treba vidieť v širších súvislostiach ? mám na mysli reformu OSN, reformu NATO s transatlantickým charakterom a vzťah k novým mocnostiam, ako sú India a Čína."

V tomto novom bezpečnostnom systéme by mala OSN posilniť svoju vojenskú zložku tak, aby bola schopná intervencií?
"Určite."

Pokladáte referendum o euroústave za nutné z hľadiska slovenskej ústavnosti alebo z hľadiska dosiahnutia čo najvyššej reprezentatívnosti rozhodnutia o tomto kľúčovom dokumente?
"Podľa môjho úsudku referendum o ústavnej zmluve z hľadiska našej ústavy nieje povinné. Inou otázkou však je, či by sa malo uskutočniť z politického hľadiska. Ja osobne ho neodporúčam. Je to mimoriadne komplikovaný a miestami dosť nejasný dokument, umožňujúci rôzny výklad. Postaviť ľudí pred otázku, či áno, alebo nie, sa mi nezdá prezieravé. Referendum o vstupe Slovenska do únie sa už uskutočnilo, referendum o ústavnej zmluve nemá podľa mňa význam."

Po vašom zvolení vás televízne kamery nakrútili medzi kolegami na univerzite s cigarou a s pohárom whisky. Máte obľúbené značky, alebo vám je to jedno ? cigara ako cigara, whisky ako whisky?
"Cigary fajčím len zriedka. Nemám obľúbenú jednu značku, ale okruh značiek."

Na začiatok stránky
Verzia pre tlač
© 2005 Kancelária prezidenta SR. Spracované v redakčnom systéme SwiftSite spoločnosti ELET.  [Technické informácie]